Paljon kohua herättäneessä farkkumainoksessa esiintyvä malli ja näyttelijä Sydney Sweeney on rekisteröitynyt republikaanien äänestäjäksi. Tieto tästä levisi viikonloppuna sosiaalisessa mediassa, minkä jälkeen myös valtamedia on uutisoinut aiheesta.
Esimerkiksi brittiläinen vasemmistolehti Guardian yrittää kehystää asian ikään kuin republikaaniksi rekisteröitymisessä olisi jotain pahaa. Lehti kirjoittaa, että Sweeney rekisteröityi republikaanien äänestäjäksi kesällä 2024 vain pari viikkoa sen jälkeen, kun Donald Trump tuomittiin kirjanpitorikoksista.
Yhdysvalloissakin on vaalisalaisuus
Todellisuudessa Sweeneyn rekisteröityminen ei liity mitenkään Trumpin tekemisiin vaan siihen, että Sydney Sweeney osti viime vuonna talon Floridan eteläkärjestä ja muutti kirjat Floridaan.
Yhdysvalloissa jokaisen pitää erikseen kirjautua äänioikeusrekisteriin ja tässä yhteydessä ilmoittaa, minkä puolueen äänestäjäksi haluaa rekisteröityä. Tämä valinta ei sido varsinaista äänestyspäätöstä tehdessä – se vaikuttaa ainoastaan siihen, kumman puolueen sisäisiin esivaaleihin henkilö saa osallistua.
Trump: ”Rakastan hänen mainostaan”
Myös Yhdysvalloissa on vaalisalaisuus, joten kukaan ei voi tietää, äänestikö Sydney Sweeney presidentinvaaleissa ollenkaan, ja jos äänesti, niin ketä. Toimittajat päättivät silti pyytää presidentti Trumpilta kommenttia asiaan lentokentällä sunnuntaina.
– Mitä? Onko Sydney Sweeney rekisteröitynyt republikaanien äänestäjäksi? kysyi Trump toimittajalta.
– Siinä tapauksessa minä rakastan hänen mainostaan, Trump vitsaili, ikään kuin hänen suhtautumisensa farkkumainokseen riippuisi oikeasti mallin puoluekannasta.
”Vuorovesi on vaihtunut: woke on enää luusereille”
Maanantaina Trump löi lisää löylyä kirjoittamalla Truth Social -tilillään, että ”Sydney Sweeney, rekisteröitynyt republikaani, on tehnyt todella kuuman mainoksen”, jonka ansiosta American Eagle -farkut suorastaan ”lentävät hyllyiltä”.
– Vuorovesi on vaihtunut: woke on enää luusereille, koska kaikki haluavat olla republikaaneja, Trump päätti kirjoituksensa.
Woke-mainokset tuhoavat brandit ja myynnin
Trump mainitsi kirjoituksessaan kaksi esimerkkiä yrityksistä, jotka ovat ajaneet itsensä taloudellisiin vaikeuksiin wokettamalla. Jaguar tuhosi maineensa ”monimuotoisilla” mainoksilla, jotka romahduttivat myynnin ja johtivat toimitusjohtajan eroon. Olutmerkki Bud Light otti keulakuvakseen ”transnaisen”, mikä sai ihmiset vaihtamaan olutmerkkiä ja johti yhtiön pörssikurssin romahtamiseen.
American Eagle -farkkumerkin kohtalo on päinvastainen. Suvaitsevaiston raivosta huolimatta yhtiön ja Sydney Sweeneyn tunnettuus ja suosio ovat vain kasvaneet. Farkkuja menee kaupaksi niin paljon, että myymälöiden hyllyt ovat tyhjiä. Yhtiön osakekurssi on nousussa.
Woke-ideologian ja cancel-kulttuurin valtakausi näyttää todellakin loppuneen. On uuden ajan alku.