Amerikkalaisten suosikkioluen Bud Lightin brändiyhteistyö transseksuaalin somevaikuttajan kanssa epäonnistui karmealla tavalla: vain muutamassa päivässä panimoyhtiö Anheuser-Busch menetti markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria. Amerikkalaiset oluenystävät puolestaan ovat hylänneet brändin, ja Bud Light -tölkit eivät juuri enää liiku kauppojen hyllyiltä.

Amerikkalainen sananparsi “Get woke, go broke” viittaa tilanteeseen, jossa yritysjätit ”heräävät” ja suuntaavat markkinointiviestintää poliittisesti korrektiin ja tiedostavaan suuntaan, mutta peliliikkeestä seurauksena on vain massiiviset tulonmenetykset. ”Get woke go broke” kääntyy vapaasti myös suomennokseen ”Aloita wokettaminen, koe konkurssi”.

Oman ”Go broke” -hetkensä on nyt saanut kokea yksi Yhdysvaltojen johtavista olutbrändeistä Bud Light, joka lähti wokettamaan toiveissaan kasvattaa myyntiä tiedostavien oluenystävien rahoilla. Ehkä ei olisi siltikään kannattanut: nyt Bud Lightin myynti sakkaa, ja vain muutamassa päivässä emoyhtiö Anheuser-Buschin markkina-arvosta on sulanut huimat 6 miljardia dollaria.

Asiakkaiden protesti näkyy ja tuntuu

Anheuser-Busch tunnetaan kenties parhaiten Budweiser-oluestaan. Budweiserin kevytversio Bud Light on pitkään ollut myös varsin suosittu mallasjuoma Yhdysvalloissa.

Huhtikuun alussa Bud Light lähti näyttävästi wokettamaan julkistaessaan mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu: oluenystävät vaihtoivat merkkiä.

Seuraukset osuvat olutyhtiössä sinne, missä kipeimmältä tuntuu, eli kassavirtaan ja yhtiön arvoon.

Ennen mainoskampanjan julkistamista Anheuser-Buschin osakkeilla käytiin pörssissä kauppaa noin 66 dollarilla – eli korona-ajan jälkeen korkeimmalla tasolla. Mutta vain muutamassa päivässä yhteistyön julkistamisen jälkeen panimojätin osakkeen arvo oli laskenut noin 63 dollariin, mikä tarkoittaa yli 5 prosentin laskua osakkeen kokonaisarvossa.

Sukupuolenvaihdos mukana kuviossa

Bud Light oli aloittanut matalamman tason brändiyhteistyön Mulvaneyn kanssa jo aiemmin valmistamalla ja lähettämällä hänelle tölkkejä erikoisvalmisteisella etiketillä, jossa kuvattiin hänen sukupuolenvaihdostaan, joka oli alkanut vuonna 2021. Mulvaney on esiintynyt jo ennen vahvistetun yhteistyön julkistamista useilla videoilla Bud Light -tölkki kädessään.

Mulvaney, jolla on miljoonia seuraajia sosiaalisessa mediassa, on muun muassa poseeranut kylpyammeessa juomassa Bud Lightia – ja hän sai jo sillä yksinään aikaiseksi melkoisen vastareaktion, sillä useat oluenystävät vakuuttivat sosiaalisessa mediassa vaihtavansa olutmerkkiä protestina.

Asiakkaat äänestävät lompakollaan

Tällä hetkellä Yhdysvalloissa maksavat asiakkaat äänestävät lompakollaan, ja niinpä monen oluenystävän entinen suosikkimerkki vanhenee nyt kauppojen hyllyille asiakkaiden vaihtaessa tuotetta.

Olutbrändille ehdotetaan nopeaa korjausliikettä ja ryhdistäytymistä – sekä markkinointitiimille potkuja. Joidenkin mielestä myös anteeksipyyntö olisi paikallaan.

Olutsalkut ammuttiin päreiksi

Kuten nykyään on tapana, ihmiset purkavat tunteitaan sosiaalisessa mediassa, ja niin ovat tehneet myös Bud Lightin mainoskampanjasta tuohtuneet jenkit.

Yksi Bud Lightin woketuksen näkyvimmistä vastustajista on rocktähti Kid Rock – hän on julkaissut videon, jossa esiintyy uhmakkaasti ampumassa palasiksi useita Bud Light -olutsalkkuja. Jotta mitään ei jäisi epäselväksi, Kid Rock lausuu videon lopussa katupoikatyylisesti:

– V***uun Bud Light. V*** Anheuser-Busch.

Myös useat muut muusikot, kuten country-tähti Travis Tritt, kertovat jättävänsä Bud Lightit juomatta. Tritt ilmoittaa, että vastedes Bud Light -tölkit poistetaan hänen keikkapaikkojensa pukuhuonetarjoilun juomavalikoimasta

Suomen Uutiset