

LEHTIKUVA
Viikon 21/2023 luetuin
Toukokuu 2023 luetuin
Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä
Bud Light -oluen myynti Yhdysvalloissa on laskenut jo kuuden peräkkäisen viikon ajan sen jälkeen, kun olutbrändi julkisti mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin some-vaikuttajan kanssa. Asiakasboikotti on varsin vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Olutbrändi Bud Lightin pyrkimyksestä miellyttää tiedostavaa woke-asiakaskuntaa on tullut tähän mennessä vuoden kenties suurin markkinointimoka ja samalla oppikirjaesimerkki “Get woke, go broke” -ilmiöstä.
Huhtikuun alussa Bud Light lähti näyttävästi wokettamaan julkistaessaan mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu, eli oluenystävät vaihtoivat merkkiä.
Bud Lightin vähittäismyynti on laskenut jo kuusi peräkkäistä viikkoa. Toukokuun puoliväliin mennessä Bud Lightin myyntimäärät putosivat 28,4 %, mikä jatkaa alenevaa trendiä edellisen viikon 27,7 %:n myynnin laskusta.
Woke-mainonnan tuloksena myös Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Buschin osakkeen arvo on ottanut osumaa: Anheuser-Buschin markkina-arvosta on nyt sulanut jo huimat 6 miljardia dollaria.
Asiakkaat äänestävät lompakollaan
Bud Light -oluen vastainen asiakasboikotti Yhdysvalloissa on vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Sosiaalisessa mediassa tilanteen kehittymistä seurataan liki päivittäin. Bud Lightin brändin arvellaan tuhoutuneen niin vahvasti, ettei tuote kelpaisi enää edes käsidesiä naukkailevalle rappioalkoholistille.
https://twitter.com/therealceevro/status/1661244675356004353
Amerikkalainen sananparsi, jonka mukaan typerien pelien pelaamisesta voi voittaa typeriä palkintoja, näyttää muuttuneen todeksi Bud Lightin kohdalla.
Desperate Motherfuckers!!!
Play Stupid Fucking Games- Win Stupid Fucking Prizes. @budlight pic.twitter.com/3Mbkt7q3GL
— Rob/1865 (@Rob1865_) May 21, 2023
Olutboikotti käy helposti
Bud Light -boikotti asettuu osaksi Yhdysvalloissa vellovan kulttuurisodan melskettä. Yhdysvaltojen juomateollisuuden Beer Business Daily -julkaisun päätoimittaja Harry Schuhmacher arvioi, että aikakaudella, jolloin Yhdysvalloissa on meneillään syvällinen kulttuurinen ja poliittinen kahtiajakautuminen, light-oluen juojat eivät yksinkertaisesti vain halua joutua uuteen arvokeskusteluun ja perustelemaan olutvalintaansa kenellekään.
– Useimmat ihmiset eivät pidä tästä asiasta eivätkä halua joutua mukaan Bud Light -keskusteluun. Siksi he eivät aio ostaa olutta, Schuhmacher sanoo.
Olutboikotointi on yksilötasolla helppoa kuin heinänteko, sillä Yhdysvalloissa on saatavilla loputon määrä sekä kotimaisia että tuontioluita, joten kuluttajien on erittäin helppo vaihtaa merkkiä.
Menikö korjausliikkeen aika jo ohi?
Bud Light -brändille on ehdotettu nopeaa korjausliikettä ja ryhdistäytymistä – sekä markkinointitiimille potkuja. Joidenkin mielestä myös anteeksipyyntö olisi paikallaan.
This isn’t difficult @budlight
Apologize for what you did, fire your marketing team, sponsors hundreds of conservative organizations and influencers, and then MAYBE you can start to heal the damage you’ve caused pic.twitter.com/FwvyOPJ8Lh
— DC_Draino (@DC_Draino) April 17, 2023
Toistaiseksi emoyhtiö Anheuser-Busch on kuitenkin lähinnä seurannut tilanteen kehittymistä hyvin vaitonaisesti – ilmeisesti yhtiössä ei tiedetä, miten katastrofaalisen suunnan ottaneeseen mainoskampanjaan pitäisi puuttua.
Anheuser-Buschin väitettiin aiemmin jopa antaneen potkut koko markkinointitiimilleen, mutta se huhu osoittautui perättömäksi. Yhtiö on kuitenkin lomauttanut kaksi markkinointijohtajaansa. Äskettäin yhtiö myös peruutti osallistumisensa tapahtumaan Missourissa vedoten työntekijöidensä turvallisuushuoliin.
Bud Lightin tai olutbrändin emoyhtiön edustajat eivät toistaiseksi ole vahvistaneet, jatkuuko yhteistyö ja mainoskampanja transseksuaalin Mulvaneyn johdolla.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Harry Schumacher some-vaikuttajat Anheuser-Busch Bud Light Dylan Mulvaney transseksuaalisuus Woke boikotti Kulttuurisota Sosiaalinen media Some Yhdysvallat
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Woke on moderni riita-ideologia, jonka määrittämät ongelmat asettuvat normaaliväestön arkisen ymmärryksen ulottumattomiin

Woke elää ja voi hyvin syntisissä yliopistokaupungeissa – taustalla eliitin ja kansan ikiaikainen kuilu sekä kaipuu paratiisiin

Olutbrändi Bud Light ryhtyi wokettamaan: Emoyhtiön osake rommasi, tuohtuneet asiakkaat vaihtoivat toiseen kaljamerkkiin

Floridassa halutaan lailla estää lasten osallistuttaminen drag-esityksiin – paikallinen sateenkaariväki pahoitti mielensä: Pride-marssi peruttiin

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Päivän woke-pläjäys: Yleisradion jälkiviisas pahoitti mielensä hallituskokoonpanosta – ”Me ollaan sokeita sille, miten valkoiselta virallinen Suomi näyttää”

SuomiAreena: Kirjailija Andrew Doyle tulee Poriin puhumaan “woke-uskonnosta”

Politico-lehti: Kamppailu “tiedostavaa kapitalismia” vastaan on alkamassa EU:ssa

Kansainvälinen bisneskäsikirja varoittaa wokesta – yritysten on päätettävä, irtisanotaanko taitava työntekijä jos hän ajattelee väärin
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää