

LEHTIKUVA
Viikon 21/2023 luetuin
Toukokuu 2023 luetuin
Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä
Bud Light -oluen myynti Yhdysvalloissa on laskenut jo kuuden peräkkäisen viikon ajan sen jälkeen, kun olutbrändi julkisti mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin some-vaikuttajan kanssa. Asiakasboikotti on varsin vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Olutbrändi Bud Lightin pyrkimyksestä miellyttää tiedostavaa woke-asiakaskuntaa on tullut tähän mennessä vuoden kenties suurin markkinointimoka ja samalla oppikirjaesimerkki “Get woke, go broke” -ilmiöstä.
Huhtikuun alussa Bud Light lähti näyttävästi wokettamaan julkistaessaan mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu, eli oluenystävät vaihtoivat merkkiä.
Bud Lightin vähittäismyynti on laskenut jo kuusi peräkkäistä viikkoa. Toukokuun puoliväliin mennessä Bud Lightin myyntimäärät putosivat 28,4 %, mikä jatkaa alenevaa trendiä edellisen viikon 27,7 %:n myynnin laskusta.
Woke-mainonnan tuloksena myös Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Buschin osakkeen arvo on ottanut osumaa: Anheuser-Buschin markkina-arvosta on nyt sulanut jo huimat 6 miljardia dollaria.
Asiakkaat äänestävät lompakollaan
Bud Light -oluen vastainen asiakasboikotti Yhdysvalloissa on vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.
Sosiaalisessa mediassa tilanteen kehittymistä seurataan liki päivittäin. Bud Lightin brändin arvellaan tuhoutuneen niin vahvasti, ettei tuote kelpaisi enää edes käsidesiä naukkailevalle rappioalkoholistille.
https://twitter.com/therealceevro/status/1661244675356004353
Amerikkalainen sananparsi, jonka mukaan typerien pelien pelaamisesta voi voittaa typeriä palkintoja, näyttää muuttuneen todeksi Bud Lightin kohdalla.
Desperate Motherfuckers!!!
Play Stupid Fucking Games- Win Stupid Fucking Prizes. @budlight pic.twitter.com/3Mbkt7q3GL
— Rob/1865 (@Rob1865_) May 21, 2023
Olutboikotti käy helposti
Bud Light -boikotti asettuu osaksi Yhdysvalloissa vellovan kulttuurisodan melskettä. Yhdysvaltojen juomateollisuuden Beer Business Daily -julkaisun päätoimittaja Harry Schuhmacher arvioi, että aikakaudella, jolloin Yhdysvalloissa on meneillään syvällinen kulttuurinen ja poliittinen kahtiajakautuminen, light-oluen juojat eivät yksinkertaisesti vain halua joutua uuteen arvokeskusteluun ja perustelemaan olutvalintaansa kenellekään.
– Useimmat ihmiset eivät pidä tästä asiasta eivätkä halua joutua mukaan Bud Light -keskusteluun. Siksi he eivät aio ostaa olutta, Schuhmacher sanoo.
Olutboikotointi on yksilötasolla helppoa kuin heinänteko, sillä Yhdysvalloissa on saatavilla loputon määrä sekä kotimaisia että tuontioluita, joten kuluttajien on erittäin helppo vaihtaa merkkiä.
Menikö korjausliikkeen aika jo ohi?
Bud Light -brändille on ehdotettu nopeaa korjausliikettä ja ryhdistäytymistä – sekä markkinointitiimille potkuja. Joidenkin mielestä myös anteeksipyyntö olisi paikallaan.
This isn’t difficult @budlight
Apologize for what you did, fire your marketing team, sponsors hundreds of conservative organizations and influencers, and then MAYBE you can start to heal the damage you’ve caused pic.twitter.com/FwvyOPJ8Lh
— DC_Draino (@DC_Draino) April 17, 2023
Toistaiseksi emoyhtiö Anheuser-Busch on kuitenkin lähinnä seurannut tilanteen kehittymistä hyvin vaitonaisesti – ilmeisesti yhtiössä ei tiedetä, miten katastrofaalisen suunnan ottaneeseen mainoskampanjaan pitäisi puuttua.
Anheuser-Buschin väitettiin aiemmin jopa antaneen potkut koko markkinointitiimilleen, mutta se huhu osoittautui perättömäksi. Yhtiö on kuitenkin lomauttanut kaksi markkinointijohtajaansa. Äskettäin yhtiö myös peruutti osallistumisensa tapahtumaan Missourissa vedoten työntekijöidensä turvallisuushuoliin.
Bud Lightin tai olutbrändin emoyhtiön edustajat eivät toistaiseksi ole vahvistaneet, jatkuuko yhteistyö ja mainoskampanja transseksuaalin Mulvaneyn johdolla.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Harry Schumacher some-vaikuttajat Anheuser-Busch Bud Light Dylan Mulvaney transseksuaalisuus Woke boikotti Kulttuurisota Sosiaalinen media Some Yhdysvallat
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Woke on moderni riita-ideologia, jonka määrittämät ongelmat asettuvat normaaliväestön arkisen ymmärryksen ulottumattomiin

Woke elää ja voi hyvin syntisissä yliopistokaupungeissa – taustalla eliitin ja kansan ikiaikainen kuilu sekä kaipuu paratiisiin

Olutbrändi Bud Light ryhtyi wokettamaan: Emoyhtiön osake rommasi, tuohtuneet asiakkaat vaihtoivat toiseen kaljamerkkiin

Floridassa halutaan lailla estää lasten osallistuttaminen drag-esityksiin – paikallinen sateenkaariväki pahoitti mielensä: Pride-marssi peruttiin

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Päivän woke-pläjäys: Yleisradion jälkiviisas pahoitti mielensä hallituskokoonpanosta – ”Me ollaan sokeita sille, miten valkoiselta virallinen Suomi näyttää”

SuomiAreena: Kirjailija Andrew Doyle tulee Poriin puhumaan ”woke-uskonnosta”

Politico-lehti: Kamppailu ”tiedostavaa kapitalismia” vastaan on alkamassa EU:ssa

Kansainvälinen bisneskäsikirja varoittaa wokesta – yritysten on päätettävä, irtisanotaanko taitava työntekijä jos hän ajattelee väärin
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Jussi Halla-aho: ”Onko minkään median toimituksessa yhtä paljon rikollisia kuin Hesarissa?”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho jakaa X-tilillään kurinpalautusta Helsingin Sanomille. Halla-aho osallistuu näin keskusteluun tuoreesta hovioikeuden tuomiosta kahdelle Helsingin Sanomien toimittajalle niin kutsutussa Viestikoekeskus-jutussa. Hovioikeus kovensi käräjäoikeuden aiempaa tuomiota.

Nyt tuli perussuomalaisten vastaus SDP:n Razmyarin leikkauslistoihin: ”Tätäkö tarkoittaa kaiken voi tehdä reilummin?”
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Miko Bergbom tyrmää sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin esitykset maataloustukien leikkauksista sekä veronkorotukset listaamattomille yhtiöille.

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Pieni- ja keskituloisille tulossa merkittävät veronalennukset, ostovoima paranee – Purra: ”Tällaisia veronalennuksia ei ole nähty vähään aikaan”
Perussuomalaisten ministeriryhmän kesäkokouksessa tänään puhunut valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi jo lausunnoilla olevista verotoimista. Tavan palkansaajalle on jäämässä kukkaroon selvästi enemmän käyttövaraa veronalennusten myötä.

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Purra: Väestönmuutos ei ole salaliittoteoriaa tai äärioikeistolaista – ”Tilastot kertovat armottomasti, kuinka ulkomaalaisväestö lisääntyy ja kasvaa, suomalaisväestö ei”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra listaa X:ssä, miksi puolue puhuu niin paljon Suomen demografisista muutoksista.

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää