Riikka Purra perusteli esitystä kertomalla Suomen olevan pitkien etäisyyksien maa, jossa monilla ei ole mahdollisuutta sähköautoon. Purran mukaan polttoaineen hinnan pitäminen kohtuullisena on välttämätöntä etenkin maaseudulla.
– Suomalainen autoilija on vuosikausia ollut se kohde, jonne veronkorotukset ovat kohdistuneet. Tämä hallitus on valinnut tyystin toisen linjan. Helsingin Sanomien mukaan bensa on liian halpaa, mutta me olemme toista mieltä, Purra sanoi.
Purra muistutti, että hallitus on jo aiemmin alentanut ajoneuvoveroa, keventänyt jakeluvelvoitetta ja päättänyt ottaa käyttöön ammattidieselin. Hänen mukaansa nämä toimet vahvistavat kotitalouksien ostovoimaa ja tukevat yritysten kilpailukykyä.
Erityisesti maaseudun asukkaat ja kuljetusala hyötyvät
Esityksen mukaan hiilidioksidiveron laskentaperusteena olevaa hiilidioksiditonnin arvoa alennetaan kahdessa vaiheessa vuosina 2026 ja 2027. Muutos laskee bensiinin hintaa keskimäärin 2,7 senttiä litralta ja dieselin hintaa 2,4 senttiä litralta.
– Alennus toteutettaisiin kahdessa vaiheessa vuosien 2026 ja 2027 alusta. Ehdotetut alennukset laskisivat valtion energiaverotuloja noin 50 miljoonaa euroa vuoden 2026 tasolla ja 96 miljoonaa euroa vuoden 2027 tasolla, Purra kertoi.
Keskimääräisen autoilijan säästöksi Purra arvioi noin 32 euroa vuodessa, mutta maaseudun asukkaat todennäköisesti hyötyvät veronalennuksesta kaupunkilaisia enemmän. Noin kolmannes esityksen kokonaishyödystä kohdistuu maaliikennepalveluihin eli kuljetusalalle ja logistiikkaan. Myös teollisuus ja yritykset hyötyvät polttoaineen hinnan alenemisesta.