Italialaistutkijat ovat todenneet, että meripelastustoimien lisääminen Välimerellä johtaa ainoastaan siihen, että ihmissalakuljettajat käyttävät huterampia ja halvempia aluksia, jolloin yhä useammat laittomat siirtolaiset joutuvat hengenvaaraan. Meripelastus siis parantaa ihmissalakuljettajien tienestejä mutta lisää hukkumisia.

Torinolaisessa yliopistossa työskentelevä tutkija Giovanni Mastrobuoni on erikoistunut tarkastelemaan rikollisuutta taloudellisesta näkökulmasta, kertoo taloustietotoimisto Bloomberg. Mastrobuoni on julkaissut yhdessä kahden muun tutkijan kanssa tutkimuksen, jossa tarkastellaan ihmissalakuljettajien toimintamalleja Välimerellä.

Tutkijat havaitsivat, että ihmissalakuljettajien toiminta noudattaa tiettyä kaavaa: kun ihmissalakuljettajat arvelevat, että ihmisoikeusjärjestöjen ja muiden toimijoiden meripelastusaluksia on liikkeellä runsaasti, he siirtyvät käyttämään halvempia ja samalla turvattomampia aluksia, koska kyydin saamisen todennäköisyys meripelastusalukselta on suurempi.

Siirtolaisuus on liiketoimintaa

Halvempia ja huterampia aluksia käytettäessä tapahtuu kuitenkin helpommin onnettomuuksia ja hukkumisia. Tämä tutkimustulos ei tietenkään miellytä niitä, jotka pitävät meripelastustoimia Euroopan maiden moraalisena velvollisuutena.

Italian edellinen sisäministeri Matteo Salvini painotti, että meripelastustoimet aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Salvini pyrki rajoittamaan kansalaisjärjestöjen alusten mahdollisuuksia tuoda lastinsa Italian satamiin. Salvini painotti myös sitä, että laiton siirtolaisuus on liiketoimintaa, joka on saatava loppumaan keinolla millä hyvänsä. Tämä tutkimus kuitenkin päättyy vuoteen 2017, joten Salvinin toimet pääministerinä eivät näy tutkimustiedoissa.

EU-maat eivät määrää salakuljettajia

Tutkijat tarkastelivat Välimeren säätilaa vuosina 2009-2017 ja vertasivat sitä Italiaan saapuneiden laittomien siirtolaisten määrään ja meripelastusalusten lokitietoihin. Tutkijoilla oli käytettävissään myös jonkin verran tietoja ihmissalakuljettajien käyttämistä alustyypeistä.

Tutkimuksen tulokset asettavat Euroopan valtiot karun totuuden eteen: EU-maiden hallitukset voivat päättää omasta toiminnastaan, mutta ne eivät pysty määräämään, miten ihmissalakuljettajat reagoivat ja sopeutuvat viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen toimiin.

SUOMEN UUTISET