Polttoainevero nousi tänään lauantaina. Bensiinin korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin 6,9 senttiä. Verojen odotetaan siirtyvän sellaisenaan polttoaineiden hintoihin. Hintojen nousu tympii laajalti.

Autoliitto toteaa bensiinin valmisteveronkorotuksen olevan kovempi kuin kertaakaan tällä vuosituhannella.

– Toiseksi suurin korotus oli vajaat neljä senttiä vuonna 2008. Dieselin veroa korotettiin peräti yli kymmenellä sentillä kahdeksan vuotta sitten, mutta tuolloin alennettiin samalla käyttövoimaveroa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n johtaja Petri Murto arvioi Ylellä muutoksen tarkoittavan yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle noin 10 000 euron lisälaskua vuodessa.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen kertoi STT:lle viime viikolla, että veron korotus vaikuttaa enemmän polttoaineen hintaan haja-asutusalueilla, mikä johtaa alueelliseen epätasa-arvoon. Asiasta kertoo muun muassa Savon Sanomat.

Vaikka hallitus päätti verronkorotuksesta jo viime vuoden puolella, osuu se käytännössä päällekkäin Etelä-Eurooppaan suunnatun äärimmäisen avokätisen EU-elpymispaketin kanssa. Hallitus on yrittänyt selitellä, että rahan syytäminen ulkomaille parantaa Suomen kilpailukykyä. Nyt kaikkia autoilla liikkuvia sekä varsinkin kuljetusyrittäjiä kepitetään olan takaa. Tilannetta on vaikea selittää kotimaiselle äänestäjäkunnalle.

Hintojen nousu tympii

Polttoaineiden hintojen nousu tympii laajalti.

Kansanedustaja Sanna Antikainen (ps.) kommentoi:

– Polttoaine nousi ennätyksellisen paljon: 6,3 senttiä bensiini / 6,9 diesel. Tiestö ennätyksellisen huonossa kunnossa, mutta rahat menevät valtiolle, josta maksellaan miljardeja Eu:lle ja tuetaan hallituksen lempi (monikulttuurisuus)hankkeita yms. Jotain rajaa! #bensakapina

Kansanedustaja Minna Reijonen (ps.) jakoi veronkorotuksia moittivan kuvan sivuillaan:

Kansanedustaja Juho Eerola (ps.) muistutti päivällä, että tänään kannattaa ottaa tankki täyteen.

– Tietysti jos haluaa varmistaa että Italian mafialle riittää niitä hallituksen lupaamia koronatukia, niin sitten voi tankata vasta huomenna, hän lisäsi.

Kansanedustaja Kike Elomaa (ps.) kirjoitti: ”Ympäristö- ja ilmastoasiat ovat tietysti tärkeitä, mutta suomalaiset autoilijat eivät voi kantaa siitä vastuuta kohtuuttomasti. Todellisuus Suomen kaltaisessa maassa on se, että tavara ja ihmiset kulkevat kumipyörillä.”

Kansanedustaja Jani Mäkelä (ps.) nosti esiin vihreiden kansanedustajan Iiris Suomelan 2019 lopulla julkaiseman kommentin.

Suomela aloitti 2019 pohdiskelunsa toteamalla, että bensaveron korotus on ”varsin tavallinen ja tylsä toimi”. :

https://twitter.com/iiris_suomela/status/1206871620213772288

Hän jatkoi toteamalla, että bensavero ei osu pahimmin köyhiin. ”Mitä enemmän rahaa ihmisellä on, sitä enemmän rahaa hänellä on ajaa autolla” sekä ”Monella kaikista köyhimmistä ei ole varaa omaan autoon.”

Kansanedustaja Jani Mäkelä (ps.) puntaroi tänään Iiris Suomelan ajatuksia.

”Lohdutus niille, joiden mielestä bensaveron korotus tuntuu liiaksi lompakossa. Eli kun sinä jo valmiiksi teet tuottavaa työtä, jolla maksetaan niiden eläminen jotka eivät tee, niin saat hallituksen mielestä kaikin mokomin maksaa vielä lisää!”


Tutkimus sen kertoi: hallituksen ilmastotoimet maksaa autoilija

Taloustutkimus selvitti tammikuussa perussuomalaisten pyynnöstä sitä, kuka maksaa ilmasto”talkoiden” viulut. Tulos oli karu.

– Tutkimuksen tuloksista nähdään, että se ryhmä, joka todennäköisesti joutuu ilmastotoimien maksajaksi on sitä porukkaa joka kulkee autolla työ- tai opiskelumatkansa ja asuu omakotitalossa. Ryhmässä on hyvin paljon kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten kannattajia. Myös moni sdp:n kannattaja autoilee töihin ja asuu omakotitalossa, totesi Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

Suomen Uutiset kirjoitti tammikuussa, että ilmastotavoitteiden kustannuksia kompensoidakseen Marinin hallitus on väläyttänyt ”pienituloisten” tuloverotuksen alentamista. Tammikuun tutkimuksesta käy kuitenkin ilmi, että jos veronkevennykset eivät kohdistu työmatkakustannuksiin, alennuksesta puolet menee niille, jotka pyöräilevät tai käyttävät joukkoliikennettä ja asuvat kerrostalossa, eli kompensaatio kohdistuisi niihin, jotka eivät muutenkaan joutuisi ilmastonmuutoksen hillinnän maksajiksi.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho totesi tuolloin, että tuore tutkimus avaa hyvin hallituksen punavihreän ilmastopolitiikan seurauksia.

– Ilmastotalkoiden lasku lankeaa niille ihmisille, jotka tyypillisesti ovat perussuomalaisten, keskustan, kokoomuksen ja sosialidemokraattien äänestäjiä. Mutta lisälasku kompensoidaan ihmisille, jotka ovat enimmäkseen vihreiden ja vasemmistoliiton äänestäjiä. Hallituksen ilmastotoimet ovat siis näiden puolueiden kannalta täysin rationaalista politiikkaa. Keskustan kannalta se on kuitenkin täysin epärationaalista, Halla-aho sanoi.

SUOMEN UUTISET