IL: Pohjoismaiden ministereiltä kova linja – elintasopakolaiset esiin ja ulos

29.10.2015 |01:36

Iltalehti kirjoittaa Pohjoismaiden neuvoston ministerikokouksesta, jossa maahanmuuttokriittisten pitkään esittämä vaatimus nousi yhteisesti hyväksyttäväksi näkemykseksi.

Tanskan pääministeri Lars Løkke Rasmussen totesi, ettei pakolaisongelmaa voida ratkaista pelkällä pohjoismaisella yhteistyöllä.

– Viranomaistasolla voimme kuitenkin valmistautua. Meillä on välineitä: lähetämme takaisin henkilöitä, joilla ei ole suojelutarvetta, Rasmussen kertoi.

Norjan pääministeri Erna Solberg varoitti turvapaikkaprosessin pitkittymisen vaaroista.

– Kun turvapaikkahakemus on hylätty, aletaan liikkua Pohjoismaiden välillä. Syntyy harmaat työmarkkinat. Tämä on iso haaste, jos emme pysty siihen tarttumaan, Solberg korosti.

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) kertoi Iltalehdelle, että Suomen viranomaiset tekevät parhaillaan kuumeista työtä nopeuttaakseen ja tehostaakseen turvapaikkakäsittelyä.

Soini piti suurena ongelmana kielteisistä turvapaikkapäätöksistä aiheutuvaa valitusprosessia ja korosti prosessien nopeuttamisen tärkeyttä.

SUOMEN UUTISET


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

4.
Suomen uutiset logo

Kepun takki kääntyi: Suorassa lähetyksessä Antti Kaikkonen perui puolueensa tavoitteen 40 000 uudesta maahanmuuttajasta

25.06.2026 |11:59
5.
Suomen uutiset logo

Vigelius Rydman-äänestyksen jälkeen: ”Mikä nykyisissä kriteereissä ei kelpaa?”

23.06.2026 |15:58
9.
Suomen uutiset logo

Elon Musk vaatii Saksan yleisradiota tilille valeuutisen levittämisestä – Saksan entinen tiedustelujohtaja näkee Belfastin tapahtumissa yhtäläisyyksiä Chemnitzin veitsi-iskun kanssa

22.06.2026 |12:17

Uusimmat

PS-Naiset 1/2026

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 3/2026

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 2/2026

Mainos kuva

Lue lisää