Eduskunnan suuri valiokunta päätti tänään tukea Suomen jatkamista elpymisrahastoneuvotteluissa. Valiokunnan perussuomalaiset tai kristillisdemokraattijäsenet eivät haluaisi liittyä pakettiin lainkaan. Suuren valiokunnan varapuheenjohtaja Jani Mäkelä kommentoi asiaa tiedotustilaisuudessa.

Perussuomalaiset esittivät koko elvytyspaketin hylkäämistä ja monivuotisen rahoituskehyksen neuvottelemista enintään sillä tasolla, joka vastaa nykyistä rahoituskehityskautta. Perussuomalaiset eivät usko, että Suomi voisi elvytyspaketissa voittaa, ainoastaan hävitä. Kysymys on vain siitä, miten paljon hävitään.

– Hallituksen perustelut siitä, että tässä jollain tapaa elvytettäisiin Suomen vientiteollisuutta, eivät ole uskottavia. Eli se, että annettaisiin saksalaisille, ranskalaisille, italialaisille ja espanjalaisille rahaa, jotta ne kenties ostaisivat Suomesta tuotteita, on ajatuksena täysin absurdi, toteaa suuren valiokunnan varapuheenjohtaja Jani Mäkelä (ps.).

Ei mitään järkeä

Mäkelä uskoo elvytyspaketilla ennemminkin pelastettavan Saksan pankkeja ja autoteollisuutta, joilla on saamisia ja viemisiä EU-maista. Suomen kannalta olisi viisaampaa tukea omaa teollisuutta kuin kaataa EU:n kautta rahaa EU:n ongelmamaille suomalaisen teollisuuden tukemiseksi.

– Siinä ei ole ajatuksena kerta kaikkiaan mitään järkeä. Aina kun EU:ssa tulee kriisi, sääntöjä venytetään ja keksitään, miten olisi nyt laillista tehdä tämäkin asia. Niin on käynyt tässäkin. Eli nyt tulee EU:n rahoituksesta riippuvainen EU:n alainen toimielin, Euroopan neuvoston oikeuspalvelu, joka sanoo kyllä, EU toimii sääntöjensä mukaisesti. Tämähän on täysin epäuskottava kuvio, Mäkelä moittii.

Suomi menettää päätösvallan omista rahoistaan

Vaikka EU pystyisikin tulkitsemaan omat sääntönsä aina haluamallaan tavalla, on Mäkelän mukaan Suomen pystyttävä pitämään kiinni omasta budjettisuvereniteetistaan. Suomen on saatava itse päättää, miten rahansa käyttää. EU:n elvytyspaketin kanssa näin ei tule tapahtumaan.

– Tämän koko paketin vastuu on kokoluokaltaan kestävyysvajeen verran, hävittäjähankintojen luokkaa. Jos sellainen raha sinne luvataan antaa ja taata, niin emmehän silloin enää pysty omasta budjetistamme päättämään yhtä paljon kuin ennen sitä, Mäkelä sanoo.

Tässä pajatsossa suomalainen ei koskaan voita

Vaikka järjestelyn sanotaan olevan vain väliaikainen, joutuu Suomi kuitenkin maksamaan rahoitusosuuksia vuoteen 2025 saakka. Se tulisi nostamaan Suomen ennestäänkin hyvin epäedullista EU:n rahoituskehystä. Tulevan rahoituskehyksen koko nousisi kertaheitolla ehkä kolmasosalla.

– Tämä on sellainen pajatso, missä suomalainen ei tule koskaan voittamaan, ja näillä perusteilla me esitimme koko paketin hylkäämistä, toteaa Mäkelä.

Suomi ei voi aina olla muiden maksumies

Kun jotakin arvostellaan, pitää aina pystyä esittämään myös vaihtoehto. Suomi on itse ottanut viiden miljardin euron suoran koronavelan. Yleisesti ottaen valtion lainanotto kasvaa tänä vuonna suuruusluokaltaan 20 miljardin nettovelkaan. Toisin sanoen Suomi on jo tehnyt kansallisia toimia koronaviruksen selättämiseksi ja talouden saamiseksi pandemian jäljiltä taas ylös.

– Nyt olisi muiden maiden aika tehdä omat kansalliset toimensa oman taloutensa pystyyn saamiseksi. Aina ei voi mennä niin, että maksumies löytyy jostain muualta ja Suomi maksaa, kun muut ovat hoitaneet taloutensa huonosti jo ennen koronaa. Muiden täytyy löytää talouskuri ja moraali tähän asiaan, Mäkelä moittii.

Ajatus jo lähtökohtaisesti kelvoton

Mäkelän mielestä on myös melko toisarvoista keskustella Suomen mahdollisista neuvottelutavoitteista. Jos käsittelyssä on 500 miljardin euron lahjapaketti ja 250 euron lainapaketti, mikä kokonaisuudessa oikeasti muuttuisi, jos lahjarahasta 50 miljardia kipattaisiin lainarahan puolelle? Miten elvytyspaketti muuttuisi siitä sen paremmaksi Suomen kannalta?

– Koko ajatus on jo lähtökohtaisesti kelvoton ja sutena syntynyt, Mäkelä torjuu.

Perussuomalaiset ja KD jättivät valiokunnan päätökseen eriävän mielipiteen.

Suomen Uutiset