Norjassa pyritään vähentämään varsinkin ulkomaisten autojen ulosajoja, nokkakolareita ja peräänajoja asettamalla maailman tiukimmat rengasvaatimukset. – Tästä tulisi Suomen ottaa mallia, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen.

– Ensilumi on satanut ja tieliikenneturvallisuus on ehdottoman tärkeää. Uusi tieliikennelaki on tulossa voimaan ensi vuonna, mutta ei ole asettanut pakolliseksi kunnollisia, turvallisia ja testattuja talvirenkaita. Miksi? kysyy Ari Koponen hallitukselta kirjallisessa kysymyksessään.

Talvirenkaat ovat halpa henkivakuutus

Aidon talvirengaspakon tullessa voimaan raskaan liikenteen onnettomuudet tulisivat vähenemään, uskoo Koponen. Kunnolliset renkaat ovat hänen mielestään halpa henkivakuutus liikenteessä.

– Meillä ei ole liikenteessä yhtään ylimääräisiä ihmishenkiä. Suomeen tarvittaisiin tiukat valvonnat jo rajalla Norjan malliin, eli ajo keskeytyisi, jos renkaat eivät ole kunnossa, vaatii Koponen.

– Kaikki autojen talvirenkaat eivät ole samanlaisia ja yhtä turvallisia. Renkaan sivulle painettu merkintä M+S tarkoittaa talvirengasta. Merkinnän saavat kaikki renkaan valmistajat eikä se yksinomaan kerro renkaan todellisesta soveltuvuudesta talvisiin ajo-olosuhteisiin.

Ulkomaalaiset liukastelevat miten sattuu

Koponen muistuttaa, että tällaisten renkaiden pito-ominaisuudet saattavat olla heikot, koska pintakuvio ja renkaan kumiseos eivät välttämättä sovellu talviolosuhteisiin lainkaan. Sen sijaan 3PMSF-merkkiä (ns. lumihiutale-merkkiä) voi käyttää laillisesti vain, jos rengas täyttää vähimmäissuorituskyvyn kynnysvaatimukset lumella.

– Kotimaiset toimijat ajavat pitkälti jo nyt turvallisilla renkailla ja kokemuksen tuomalla ajovarmuudella, mutta ulkomaalaiset saavat liukastella meillä miten sattuu, Koponen hämmästelee.

SUOMEN UUTISET