Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää jätti torstaina lakialoitteen, jonka mukaan työmatkakustannuksia voitaisiin vähentää ansiotulosta enintään 10 000 euroa per verovuosi 500 euron omavastuuosuuden jälkeen. Nykyisen lain nojalla matkakustannuksia voi vähentää enintään 7 000 euroa ja omavastuuosuus on 750 euroa.

– Huolestuttava tilanne on saanut jopa osan ammattiyhdistysliikkeestä älähtämään. Tammikuussa aloittamani lakiesityksen valmistelun tueksi Teollisuusliitto vaatii (Ilta-Sanomat 10.2.) nopeita toimia Sanna Marinin hallitukselta polttoainehintojen vuoksi. Liiton mukaan hinnat ovat pian kynnys työssäkäynnille. Ratkaisuksi liitto esitti matkakuluvähennyksen korottamista Juha Mäenpää sanoo.

– Polttoaineiden hintojen noususta on uutisoitu useaan otteeseen viimeisten kuukausien aikana. Tilanteesta kärsivät erityisesti syrjäseuduilla asuvat ihmiset, joille henkilöauto on välttämätön työssäkäynnin kannalta.

Mäenpää muistuttaa, että Suomessa on paljon alueita, joissa sopiva joukkoliikenne on vähäistä tai sitä ei käytännössä ole lainkaan.

– Mitä enemmän työmatkoihin kuluu rahaa, sitä vähemmän arjen muihin välttämättömiin menoihin jää rahaa.

Pelkkä korotus ei riitä

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) piti heti Mäenpään aloitteen jättämisen jälkeen tiedotustilaisuuden, jossa hän kertoi hallituksen ”täsmätoimista” liikkumisen kustannusten huojentamiseksi.

Hallituksen mukaan näistä vaikuttavin on työmatkavähennyksen korotus määräajaksi. Asunnon ja työpaikan välisen matkakuluvähennyksen enimmäismäärää ollaan korottamassa määräaikaisesti 7 000 eurosta 8 400 euroon. Nosto tulee kuluvan vuoden verotuksesta alkaen.

– Hallituksen esitykset ovat sinänsä oikeansuuntaisia, mutta niissä on keskeisiä ongelmia. Autoliitto on todennut, että työmatkavähennyksen maksimin korottamisessa etuuden saajien määrä jää erittäin pieneksi. Vuonna 2020 vähennyksen maksimäärään eli 7 000 euroon oikeutettuja veronmaksajia oli vain 26 000, Mäenpää huomauttaa.

Omavastuuosuutta alennettava

Mäenpään lakialoitteessa myös omavastuuosuuteen halutaan puuttua ja laskea se 500 euroon. Helpotus kohdistuisi suurempaan osaan kansasta. Lakialoitteen myönteiset vaikutukset kansalaisten kukkaroon olisivat muutenkin suuremmat.

Ehdotus nostaisi vähennyksen enimmäismäärän jopa 10 000 euroon, eikä korotus olisi määräaikainen, kuten hallituksen esityksessä.

Lakialoitteen aihepiiriin päästänee todenteolla tiistaina, kun hallitus vastaa perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin välikysymykseen energia- ja polttoainehinnoista. Mäenpään aloitteen on allekirjoittanut useampi perussuomalainen kansanedustaja.

SUOMEN UUTISET