Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Ministeri Ranne kiristäisi ajokorttien myöntämistä alaikäisille: Poikkeuslupaa ei pidä saada höpötyksillä ja keksinnöillä

05.04.2025 |08:59

Yle Uutisten jutussa kerrotaan, että Suomen Autokoululiiton ja Liikenneturvan mielestä nykyinen ajokorttilaki kaipaa pikaista uudistamista. Suomen Autokoululiitto toivoo tiukempaa valvontaa ja ylimääräistä koulutusta, kun alle 18-vuotiaille myönnetään poikkeuslupa ajokortin saamiseen. Liikenneturvan toimitusjohtajan Pasi Anteroisen mielestä yksi suurimmista ongelmista on se, että 17-vuotiaan mahdollisuus saada kortti poikkeusluvalla ei ole poikkeuksellista. Myös perussuomalainen liikenneministeri Lulu Ranne on tehnyt saman havainnon.

Ministeri Lulu Ranteen mielestä poikkeuslupien myöntämistä tulisi tarkastella aiempaa kriittisemmin, sillä osa poikkeuslupien perusteluista on hänen mukaansa ”keksimällä keksitty”.

– Nuorilla on tietenkin oikeus liikkumiseen, mutta minusta tätä [poikkeuslupien myöntämistä] täytyy osin kiristää. Ei niin, että höpötyksillä ja keksinnöillä saa kortin ja ajo-oikeuden, kertoo Ranne Ylen jutussa.

Ranne haluaisi myös tarkastella liikennekoulutuksen ja valistuksen määrää autokouluissa ja mahdollisesti myös perusopetuksessa. Vaikka onnettomuuksien määrä on vähentynyt, nuorten liikenneturvallisuus on ministerin mukaan murheenkryyni.

Asia huolettaa häntä myös henkilökohtaisesti. Ranteella itsellään on neljä lasta, joista kolmella on jo ajokortti.

– Onneksi on pääosin selvitty vain pienillä naarmuilla. Yksi vähän isompikin onnettomuus on ollut, mutta loppupeleissä on käynyt hyvin. Mutta valistusta tarvitaan, ihan pienestä koululaisesta alkaen, Ranne sanoo.

EU:n ei pidä sanella Suomen päätöksiä

Euroopan unioni valmistelee parhaillaan direktiiviä, joka toisi mukanaan muutoksia ajokorttilainsäädäntöön. Direktiivin sisältö on jo sovittu, mutta sen voimaantulo ja täytäntöönpano ovat vielä kesken. Toteutuessaan direktiivi toisi mukanaan keskeisiä uudistuksia, kuten puhelimeen ladattavan mobiiliajokortin.

Direktiivi sisältää myös ehdotuksen avustetun ajamisen mallista, joka koskee alle 18-vuotiaita kuljettajia. Tämä edellyttäisi, että 17-vuotiaana ajokortin saaneet kuljettajat saisivat ajaa autoa vain vanhemman henkilön ollessa kyydissä. Edellytys loppuisi, kun kuljettaja täyttää 18 vuotta.

Ministeri Ranne suhtautuu direktiivin valmisteluun kriittisesti. Hän haluaisi minimoida EU:n vaikutusvaltaa ajokorttilain uudistamisessa.

– Suomessa täytyy itse pystyä päättämään, millä lailla me liikenneturvallisuutta kehitämme, Ranne sanoo.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Helsingin liikenneturvallisuus kärsi jälleen kovan kolauksen – keskustan nastarengaskieltokokeilua laajennetaan edelleen, kokoomus esitti nastarengasmaksua

19.03.2025 |12:43
Suomen uutiset logo

Ministeri Ranne tyrmää moottoripyörien pakkokatsastuksen – EU-byrokratia ei paranna liikenneturvallisuutta

31.01.2025 |12:33

Viikon suosituimmat

2.
Suomen uutiset logo

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”

03.07.2025 |12:36
7.
Suomen uutiset logo

SU-Show #16: Suomessa on sananvapaus, mutta islamin arvostelija joutuu usein yhä vaientamisyritysten kohteeksi – onko suomalaisista tullut kulttuurisesti alistettu kansa?

27.06.2025 |14:55
8.
Suomen uutiset logo

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta

27.06.2025 |09:17
9.
Suomen uutiset logo

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta

27.06.2025 |18:17

Uusimmat










Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää