PS ARKISTO
Suomalaisten luottamus taksialaan laskusuunnassa – ministeri Ranne tarttuu ongelmaan: ”Kuka tahansa ei voi päästä ja pysyä taksialalla”
Suomalaisten tyytyväisyys ja luottamus taksialaan on viime vuosina ollut laskussa. Suurin lasku tyytyväisyydessä on tapahtunut turvallisuudentunteessa. Perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo valmisteilla olevista toimenpiteistä, joilla muun muassa taksinkuljettajien vaatimustasoa tultaisiin jatkossa nostamaan.
Jo hallitusohjelmassa linjattiin taksialan luottamusta lisäävän lainsäädäntöhankkeen toteuttamisesta tällä vaalikaudella. Nyt lausunnoille lähtevä arviomuistio sisältää lukuisia toimenpiteitä, jotka menevät jatkovalmisteluun. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne toivoo lausuntoja erityisesti taksialan toimijoilta.
– Pidimme ensimmäisen pyöreän pöydän keskustelun taksialan toimijoiden ja muiden sidosryhmien, kuten eri viranomaisten, kanssa jo viime syksynä. Toinen pidettiin viime viikolla. On selvää, että ammattitaitoiset taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat kärsivät nykytilanteesta.
– Emme tee korjauksia itseksemme, vaan kuuntelemme ja huomioimme alan ammattilaisten näkemyksiä. Lakihankkeen tarkoituksena on konkreettisesti lisätä turvallisuutta, ammattitaitoa ja luottamusta taksialalle. Kosmeettisten korjausten sijasta tavoitteena ovat kunnon teot, ministeri Ranne toteaa.
Arviomuistiossa esitetään useita mahdollisia lakimuutoksia ja jatkovalmistelua vaativia asioita, jotka liittyvät muun muassa taksinkuljettajan ammattipätevyyteen, harmaan talouden torjuntaan ja valvontaan.
Taksinkuljettajille pakollinen koulutus
Arviomuistiossa ehdotetaan, että taksinkuljettajan ammattiin vaadittaisiin jatkossa vähintään 21 tunnin mittainen pakollinen koulutus taksinkuljettajan ajoluvan saamisen edellytykseksi. Koulutuksella varmistettaisiin mm. alalle tulevien riittävää kielitaitoa ja puututtaisiin selviin kielitaidon puutteisiin. Koulutus antaisi kuljettajille perustiedot myös erityisryhmien tarpeista ja huomioitavista seikoista.
Ajoluvan edellytykseksi eivät kelpaa kaikki ulkomaiset ajokortit, vaan tietyissä tapauksissa henkilön tulisi käydä suomalainen autokoulu ja kerryttää vuosi ajokokemusta Suomessa.
Taksinkuljettajan kokeeseen esitetään vilppiä ja koekysymysten vuotamista ehkäiseviä keinoja. Jatkossa taksinkuljettajan koe voitaisiin hylätä myös siinä tilanteessa, että vilppi huomattaisiin vasta jälkikäteen. Hylätystä taksinkuljettajan kokeesta voitaisiin määrätä karenssi, jolloin ammattiin pyrkivällä olisi aidosti mahdollisuus hankkia puuttuva osaaminen ennen seuraavia yrityskertoja.
Kuljettajien vaatimustasoa nostettava
– Lisäämällä koulutusta ja ehkäisemällä koevilppiä alalle saadaan houkuteltua motivoituneimmat ja osaavimmat kuljettajat. Tällä hetkellä lainsäädännössä ei ole pakollista koulutusta koskevaa sääntelyä, vaan se poistettiin surullisenkuuluisan taksilain uudistamisen yhteydessä. Kuljettajaksi pääsemisen vaatimustasoa on nostettava, nuhteettomuusvaatimuksia tiukennettava ja vilpistä jouduttava jäähylle, Ranne luettelee.
Myös taksiliikennelupien myöntöperusteisiin ehdotetaan muutoksia. Mikäli luvan hakija olisi syyllistynyt petokseen tai maksuvälinerikoksiin, voisi luvansaanti estyä. Samoin seksuaalirikokset ja henkeen tai terveyteen kohdistuvat rikokset ehdotetaan sellaisiksi hyvämaineisuuden estäviksi rikoksiksi, joihin syyllistyneelle taksiliikennelupaa ei myönnettäisi. Eräänä ehdotuksena on, että ajolupa voitaisiin peruuttaa myös pysyvästi.
Lisää valvontakeinoja
Keskeisiä keinoja taksialan valvonnan tehostamiseksi on arviomuistiossa useita. Asiakkaille mahdollistetaan palvelu, josta voisi selvittää jatkossa liikennelupatiedot rekisterinumeron perusteella. Lisäksi taksivalaisimen käyttämättä jättämisestä tai hinnaston puutteesta voitaisiin määrätä liikennevirhemaksu. Myös eriväristen rekisterikilpien mahdollisuutta takseihin sekä taksamittareiden pakollisuutta selvitetään.
– Tavoitteenamme on merkittävä valvonnan tehostuminen, tiivistää Ranne.
Seuraavaksi arviomuistio etenee lausuntokierrokselle. Jatkovalmistelussa tullaan selvittämään esitettyjen lakimuutosten tarkempaa toteutusta ja vaikutuksia huomioiden myös saatava lausuntopalaute. Lakiesitys on määrä antaa eduskunnalle keväällä 2025.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vaatimustaso taksiliikennelupa vilppi autokoulu taksiala taksiyrittäjät taksinkuljettajat Väkivaltarikokset taksilaki turvallisuuden tunne lainsäädäntö kielitaito seksuaalirikokset Petokset Nuhteettomuusedellytys Hallitusohjelma Lulu Ranne koulutus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Mäenpää vaatii satelliittipaikannuksen häirintälaitteiden hallussapidon kieltämistä: “Laitteita käyttävät esimerkiksi taksiautoilijat ja jakeluautojen kuskit mutta myös ammattirikolliset”
Perussuomalainen Nuoriso vaatii Yangon kieltämistä Suomessa
Kolmannes tarkastetuista taksiyrittäjistä rikostapausharkintaan – miljoonien tulot ilmoittamatta, palkkoja pimitetty, kuskit nostavat työttömyyskorvausta…
Traficom perunut yli 2 000 taksilupaa – puuttuvia Y-tunnuksia, vajetta ammatillisen pätevyyden osoittamisessa ja vilunkia yrittäjäkokeessa
Ministeri Ranne nopeusrajoitusten alentamisesta: Mediassa levinnyt käsitys asiasta on täysin väärä
Viikon suosituimmat
Elokapinan sisäisellä keskustelupalstalla fantasioidaan massamurhalla: “Pyhää veristä raivoa”, “veristä lihamössöä”, “veriset pylväät, verta valuvat portaat”
Elokapinan sisäiseltä keskustelupalstalta tihkuu erittäin huolestuttavia viestejä.
Demaripomo Razmyar kommentoi maahanmuuttajien Pisa-tuloksia – PS:n Koponen: ”Kujalla kuin käkikello”
SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin mukaan maahanmuuttajien huonot Pisa-tulokset johtuvat muun muassa sosioekonomisesta asemasta ja tukitoimia tulisi tarkastella paremmin. Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen tyrmää demaripomon väitteet.
Suomalaisilta ärhäkkä vastareaktio Elokapinan käsittämättömään veriläyträykseen: järjestön kieltämistä ajava kansalaisaloite keräsi yli 60 000 nimeä yhdessä päivässä
Elokapinan kieltämistä ajavasta kansalaisaloitteesta tuli megahitti – aloitteen tekijöiden mukaan suursuosio lähettää selkeän viestin: ”Kansa ei enää hyväksy Elokapinan laitonta toimintaa”
Tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suosituin kansalaisaloite ajaa anarkistiliike Elokapinan kieltämistä. Lainsäädäntöuudistusehdotuksen ja ryhmittymän lakkauttamisen lisäksi aloite samalla lähettää vahvan viestin radikaalisti toimiville ympäristöaktivisteille. - Viesti on selvä. Kansa ei hyväksy Elokapinan laitonta toimintaa. Mielenosoittaminen ja sananvapaus ovat tärkeitä asioita mutta asiat täytyy hoitaa lakien ja asetusten mukaan, aloitteen tekijät kertovat Suomen Uutisille.
PISA: Kun vasemmiston argumentit loppuvat, rasismisyyttely alkaa – Miko Bergbom antaa Li Anderssonin kuulla kunniansa
Kansallisarkiston ex-pääjohtajalta vakava varoitus Elokapinan radikalisoitumisriskistä – vertaa terroristijärjestö Punaiseen armeijakuntaan
Punainen armeijakunta (RAF) oli Saksan liittotasavallassa 1970-luvulla vaikuttanut äärivasemmistolainen terroristiryhmä, jonka tavoitteena oli kommunistinen kansannousu. Baader-Meinhof-ryhmänä tunnettu RAF vastusti kapitalismia. Se murhasi iskuissaan kymmeniä ihmisiä.
Onni Rostilan kolumni: Sunnuntainen suru-uutinen
Sunnuntai-iltojen ohjelmapaikoille on kiihtyvään tahtiin ilmestynyt sellaisia klassikkouusintoja, kuin ”Laitaoikeisto jyräsi voittoon” ja ”Vaalitulos: YLE hävisi jälleen”. Viimeisin versiointi ja mediaväen vaikerointi nähtiin sunnuntaisissa Itävallan parlamenttivaaleista, kirjoittaa kansanedustaja Onni Rostila kolumnissaan.
Väestökello näyttää, miten ulkomaalaistaustaisten ihmisten osuus vauhdilla kasvaa Suomessa: Nykytahdilla joka neljäs helsinkiläinen on vieraskielinen jo vuonna 2038
Ajatuspaja Suomen Perustan tänään julkaisema vaestokello.fi-palvelu kuvaa maahanmuuttajataustaisten ihmisten osuutta Suomessa. Pääkaupunkiseudulla vieraskielisten ihmisten osuus kasvaa kiihtyvää tahtia.
Polvinen: Helsingin Kaisaniemen puistossa näkyvät monikulttuurisuuden ongelmat pienoiskoossa
Helsingin Kaisaniemen kupeilla usein liikkuva perussuomalaisten kansanedustaja Mikko Polvinen näkee puistossa päivittäin Suomen sisäisen turvallisuuden löperöjen ratkaisujen ja sinisilmäisen maahanmuuttopolitiikan aiheuttamat ongelmat käsinkosketeltavina.