Vapise vanha media, sillä nyt koittaa vapaan sähköisen tiedonvälityksen aikakausi! Ennen radioaseman perustaminen maksoi maltaita, mutta tänään tekniikan saa pystyyn kohtuullisella kustannuksella. Työ eli kiinnostavan sisällön tuottaminen tosin on edelleenkin arvokasta ja kilpailu kuulijoista veristä. Vanha totuus pätee aina vaan: Sisältö ratkaisee.

Radio Vapaa Helsinki aloitti lähetyksensä tammikuussa ja vauhti kiihtyy kohti eduskuntavaaleja. Ohjelmia tulee lisää ja kuulijoiden määrä kasvaa kaiken aikaa. Taajuusalue on 97.1, ja lähetys löytyy luonnollisesti myös nettiradiona.

Radion nokkamies on Markku Saarikangas, perussuomalaisten Helsingin piirin puheenjohtaja. Ajatus radiosta syntyi kuppilassa ja kätilöinä olivat Saarikankaan lisäksi Marko Ekqvist, Erkki Saviharju sekä Markku Salomaa.

-Tämä loistava idea syntyi viime keväänä, silloin kun vielä oltiin menossa maakuntavaaleihin. Kun maakuntavaalit sitten siirtyivät, niin nyt tähdätään eduskuntavaaleihin, Saarikangas muistelee alun suunnitelmia ja kurssin muutosta.

https://www.facebook.com/suutiset/videos/1215078315308941/

Radio Vapaan Helsingin (97.1 Mhz) puuhakaksikko Marko Ekqvist (ps.) ja Markku Saarikangas (ps.) esittelevät Suomen Uutisille toimintaansa. Facebook video, 1 min 30 sek.

-Kehiteltiin siinä ajatusta ja todettiin, että me osataan tekniikka, joten radion perustaminen ei itse asiassa olisi edes kauhean vaikea juttu toteuttaa, hän lisää.

Radio pystyyn kymppitonnilla

Laitteiston tarkkaa ostohintaa Saarikangas ei osaa tarkkaan sanoa, koska osa vehkeistä on lainattu. Kokonaisinvestointi on kymppitonnin luokkaa – jos mukaan otetaan laitteet, ohjelmistot sekä kaikista kallein yksittäinen kulu eli perinteisen radion taajuusmaksu.

-Kyllä taustalla on ainakin osittain ollut se ajatus, että meitä perussuomalaisia pyritään vähän dissaamaan valtamediassa, eikä oteta välttämättä haastatteluihin, sanoo sekä toimittajana että tekniikankin osaajana hääräävä Marko Ekqvist.


Marko Ekqvist.

-Kun meillä nyt on oma radiokanava, niin voimme tuoda asiat esille sellaisena, kun ne ovat ilman mitään YLE-filtteriä, Ekqvist perustelee.

Kilpailu netissä ja perinteisen radion taajuusalueilla on todella rankkaa ja uusi yrittäjä jää helposti pimentoon. Lääkkeet löytyvät siihen ennen kaikkea sosiaalisesta mediasta.

-No se on tietenkin aina haaste, kun radiokanavia on paljon, mutta olemme somessa markkinoineet tätä. Kuuluvuusalueemme on Uusimaa ja pikkuisen eteläistä Hämettä, joten jäsenistölle asiasta on tietysti kerrottu, sanoo Saarikangas.

Sometusta suusta suuhun

-Kun suuria markkinointirahoja ei ole käytössä, niin some on tärkeä ja sitten ihan perinteinen suusta suuhun menetelmä, Saarikangas jatkaa.

Useat Helsingin ja Uudenmaan ehdokkaat pääsevät kanavalla ääneen. He rummuttavat asiaa omalta osaltaan.

Marko Ekqvist täydentää vielä sanomalla, että yksi varma keino mainostaa kanavaa on tuoda ohjelmien otsikot Twitteriin ja Facebookiin:

-Sieltä saattaa tulla sellaisia kuuntelijoita, jotka eivät ole meidän äänestäjiä, mutta haluavat kuulla substanssiasiaa.

Saarikankaan mielestä kunnon radiossa pitää olla uutiset ja urheilua myös. Maahanmuutto on itsestään selvä sisältöaihe. Mutta sitten tulevatkin pääkaupunkiseudun ihmisten ihan tavalliset arjen asiat.

Arki on parasta

-Asuminen kiinnostaa ja siitä me ollaan tehty muutama lähetys ja ne ovat saaneet hyvin kuulijoita, ainakin palautteen perusteella. Sitten Helsingin ja Uudenmaan alueella tärkeitä ovat liikenneasiat, jotka tietysti koko ajan elävät , Saarikangas selvittää.

-Nyt on pinnalla vanhusten hoito ja siitä tulee lähipäivinä varmasti lähetystä, heti kun saadaan oikeat ihmiset puhumaan, hän jatkaa.

Marko Ekqvistin mukaan perussuomalaisten äänestäjät ovat ehkä hiukan varttuneempaa väkeä mutta muutosta on näkyvissä:

-Olen tehnyt sen huomion ihan tuolla kentällä, että koulutetun väen määrä kannattajissa kasvaa. He tulevat suoraan sanomaan, että hei, mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta. Te olette ainoa järkevä vaihtoehto.

Saarikangas on samaa mieltä koulutetun väen esiinmarssista ja se ei tietenkään ole kaikille mieleen:

-Jännää oli se, että kun tämä tutkimustulos perussuomalaisten äänestäjistä tuli julki, niin kukaan muu kuin Hufvudstadsbladet ei sitä noteerannut.

HBL kertoi PS:n lisänneen kannatustaan teknisen väen joukossa.

– Se ilmeisesti oli aikamoinen yllätys monelle. Mutta kuten Marko sanoi, niin toivon mukaan se tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat vihdoinkin valmiit äänestämään jotain muuta, kuin aina sitä vanhaa samaa, Saarikangas jatkaa.

Paikallisesta valtakunnalliseksi

Saarikangas ja Ekqvist uskovat ja toivovat, että vaalien jälkeen Vapaan Helsingin Radiosta tulee valtakunnallinen media.

-Joka tapauksessa vaalien jälkeen jatketaan netissä ja sitten katsotaan, koska otetaan perinteinen eetteri taas haltuun. Me opetetaan ihmiset siihen, että tämä pyörii ja myös jatkuu, sanoo Markku Saarikangas.

-Olen edelleenkin ja aina vaan sitä mieltä, että kun tuotamme hyvää sisältöä, niin sitä kautta saadaan kiinnostus radiotamme kohtaan kasvamaan, painottaa Marko Ekqvist.

SUOMEN UUTISET