LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Opettaja-kirjailija Arno Kotro kertoo, kuinka edistyksellinen kiihko pilasi koulut

22.08.2025 |16:17

Arno Kotro kertoo nyt, mikä Suomen koulumaailmassa on mennyt pieleen: digiloikat, ilmiöoppimisen pakkosyöttö, arvosanojen ja kokeiden romuttaminen – ja kokonaisen sukupolven muuttaminen pedagogisten villitysten koekaniineiksi. Kuten Pisa-tulokset osoittavat, outojen muoti-ilmiöiden ottaminen osaksi opetusta on ollut massiivinen virhe.

Kirjailija, valtiotieteiden maisteri ja lukion opettaja Arno Kotro kertoo Suomen Uutiset Show’n uudessa jaksossa suomalaisen peruskoulun alennustilasta ja synkän kehityksen taustoista.

Viimeistään nyt onkin syytä pohtia, miten on mahdollista, että entinen koulutuksen mallimaa Suomi on notkahtanut luiskaan – ja millainen muutos tarvitaan.

Suomi on pudonnut oppimistuloksia mittaavissa Pisa-mittauksissa jo yli 20 vuoden ajan – erityisesti matematiikan ja lukutaidon alamäki on ollut jyrkkä.

Digi ei ole itseisarvo vaan väline

Kotron kuvauksen mukaan suomalaisessa peruskoulussa ajauduttiin viime vuosikymmenellä osin alennustilaan uusien, radikaalien kasvatuksellisten ja opetuksellisten menetelmien vallattua alaa.

– 2000-luvulla, etenkin viimeisten 10-15 vuoden aikana, meillä on tehty täysin idioottimaisia koulu-uudistuksia. Jos nyt joitakin luettelen tässä, niin tuli esimerkiksi pakkomielteinen digitalisaatio. Digiloikasta tuli omituinen mantra, ja ne opettajat, jotka yrittivät tehdä hyvää perusduunia opiskelijoiden kanssa, tunsivat nahoissaan olevansa jotenkin huonoja.

– Esimerkiksi Helsingin kaupunki määritteli 2010-luvulla jotain digitalisaatiostrategiaa, jonka tavoitteena oli määrittää jopa prosentteja, kuinka paljon kouluissa pitäisi käyttää digiä. Tämä digi oli yksi älyttömyys. Sitä tarvitaan, mutta ei mitenkään itseisarvoisesti. Se on väline muiden joukossa.

Ilmiöoppiminen ei ole toiminut

Myös niin sanotun ilmiöoppimisen ja itseohjautuvuuden tarjoaminen nuorille koululaisille on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi, Kotro kuvaa.

Kotron mukaan ilmiöopetus on usein keinotekoista ja päälle liimattua, sillä jo ilmiöoppimisen määrittely voi olla opetusalan ammattilaisille hankalaa.

– Siinä on tällainen sinänsä kaunis ajatus, että maailmahan ei jakaudu oppiaineisiin, vaan meillä on erilaisia ilmiöitä, esimerkiksi ilmastonmuutos, ja sitä voi ja pitää lähestyä monitieteisesti. Mutta nyt koulukontekstissa tämä ilmiö sai outoja toteutustapoja.

– Jos annan esimerkin: Eräässä alakoulussa oli ilmiönä 8-9-vuotiaille avaruus, ja sitten tehtävänä oli, miten eri oppiaineissa tai miten eri tyypit lähestyvät avaruutta. Sitten eräälle oppilaalle annettiin tehtäväksi mustat aukot. Hän netistä copypastasi Wikipediasta jonkun artikkelin mustasta aukosta, josta hän ei tajunnut hölkäsen pölähtävää. Mutta nyt näin ihanat itseohjautuvuus- ja ilmiökriteerit täyttyivät, Kotro sanoo.

Pöhinäpettereiden silmissä kirja muuttui arvottomaksi

Vuosikymmenien ajan koululaisen perusväline oppimiseen on ollut kirja. Kuitenkin kirjoistakin haluttiin eroon koulumaailmassa viime vuosikymmenellä pedagogisten villitysten nostaessa päätään.

Kotro toteaa, että kirja on edelleen erinomainen opiskeluväline. Silti niitäkin on kouluissa haluttu korvata erilaisilla digitaalisilla oppimisympäristöillä.

– Jopa arvosanoista ja kokeista haluttiin eroon. Eli siis kaikki se, mikä oli hyväksi havaittu vuosikymmenten – jopa vuosisatojen – aikana suomalaisessa koulujärjestelmässä, yhtäkkiä muuttui näiden ”pöhinäpettereiden” silmissä jotenkin arvottomaksi, ja tarvittiin kaikkea uutta.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Arno Kotro kertoo, miten pedagoginen muoti-idiotismi kouluissa romutti erään nuoren koululaisen oppimiskokemukset

08.08.2025 |21:56
Suomen uutiset logo

Purra: Suomen perusopetuksessa on tehty virheitä, joihin ei liity raha – ”Opettajan auktoriteettia ja oppimisvaatimuksia on pikkuhiljaa hinattu alas”

11.04.2025 |15:39
Suomen uutiset logo

Hallitus esittää merkittäviä rajoituksia kännyköiden käytölle kouluissa – rehtorikansanedustaja Jaana Strandman: ”Opetukseen ja oppimiseen keskittyminen helpottuvat”

30.10.2024 |09:20

Viikon suosituimmat

3.
Suomen uutiset logo

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta

18.08.2025 |11:05
6.
Suomen uutiset logo

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”

18.08.2025 |14:51
7.
Suomen uutiset logo

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”

18.08.2025 |08:05
8.
Suomen uutiset logo

Talousprofessori Matti Virén: On leikattava suomalaisten hyvinvoinnille toissijaisista menoista

17.08.2025 |15:19
10.
Suomen uutiset logo

Uutuuskirja: Jussi Halla-aho kertoo nyt ne syyt, miksi hän luopui perussuomalaisten puheenjohtajuudesta vuonna 2021

20.08.2025 |10:44

Uusimmat










Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää