Eduskunnan kyselytunnilla käytiin keskustelua bensan hinnasta. Perussuomalaisten kansanedustaja Mauri Peltokangas kuvasi Helsingin Sanomissa julkaistua pääkirjoitusta todelliseksi ”jymyuutiseksi”:
– Pääkirjoituksessa ilmoitettiin, että bensiini on Suomessa liian halpaa. Aika erikoinen tilanne.
Hallitus alentaa jakeluvelvoitetta tuntuvasti
Nykyisen hallituksen jo tekemät päätökset ovat alentaneet polttoaineiden kuluttajahintoja noin 20 senttiä litralta verrattuna edellisen hallituksen politiikkaan. Hallitus myös alentaa vuosien 2024–2027 jakeluvelvoitetasoja verrattuna Marinin-Saarikon hallituksen säätämiin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetasoihin.
– Näinhän se kyllä on, että pumppuhinnat ovat olleet selkeästi alempia kuin viime punavihreän hallituksen aikana. Muistatte hyvin! Silloinhan linjattiin todella tiukka nousu-ura jakeluvelvoitteeseen, joka toteutuessaan olisi tuonut kymmeniä senttejä pumppuhintaan lisää, Peltokangas painotti.
– Tätä siis tämä hallitus, perussuomalaisten toiveista, loivensi.
Polttoaineen hinta laskee tulevaisuudessakin
Polttoaineveroa laskettiin vuonna 2024 noin 170 miljoonalla eurolla ja hallitusohjelmassa päätetty 100 miljoonan euron lisäkevennys tulee voimaan kahdessa osassa vuosina 2026 ja 2027. Nämä päätökset alentavat polttoaineiden kuluttajahintaa vuoden 2027 tasolla yhteensä arviolta noin 8 senttiä litralta. Peltokangas kiitteli puheessaan hallituksen toimia.
– Hallitus on siis tehnyt täyskäännöksen edellisen hallituksen autoilijan riistolinjasta, Peltokangas linjasi.
Autoilijan kannalta merkittävää on myös toteutettu 50 miljoonan euron kevennys ajoneuvoveroon. Tämä kevennys painottui vanhempaan autokantaan eli sellaiseen, jolla suurin osa suomalaisista parhaillaan ajaa.