Uutissuomalaisen haastattelema liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne väläyttää uutta tulosidonnaista romutuspalkkiota, joka tukisi pienituloisten autohankintoja ja mahdollistaisi myös käytetyn auton oston.
– Tämä tulosidonnainen romutuspalkkio on riippuvainen siitä, saammeko EU:n sosiaalisesta ilmastorahastosta rahoitusta. Sen toteutuminen edellyttää myös kansallista rahoitusta valtion budjettiin. Mistään rahoituksesta ei toistaiseksi ole päätetty, Ranne sanoo.
Kyseinen käytettyjen autojen romutuspalkkio on mukana heinäkuun alussa julkaistussa hallituksen Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa. Uudella tulosidonnaisella romutuspalkkiolla voisi vuosina 2027–2032 hankkia nollapäästöisen, uuden tai käytetyn auton romutettavan suurempipäästöisen auton tilalle.
Moni vanha auto ei ole enää turvallinen
Hallitus ottaa ensi vuoden alussa käyttöön 2000-2500 euron romutuspalkkion. Tämän palkkion saa, jos luopuu vähintään 10 vuotta vanhasta autosta ja hankki tilalle uuden auton. Romutuspalkkiolaki on parhaillaan lausuntokierroksella.
Tavoitteena on ennen kaikkea uudistaa Suomen autokantaa, sillä tällä hetkellä suomalaiset ajavat erittäin vanhoilla autoilla. Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli noin 13,6 vuotta, mikä on kaikkien aikojen korkein luku Suomessa.
Ministeri Ranne sanoo, että romutuspalkkiolla puututaan juuri tähän ongelmaan – siis Suomen vanhentuneeseen autokantaan.
– Monet autot eivät ole enää ”tätä päivää”, eli eivät ole kovin turvallisiakaan enää.