Pitkää työmatkaa omalla autollaan kulkeville on luvassa helpotusta. Paitsi että autovero laskee, ensi vuonna voimaan astuvaa polttoaineveron alentamista voidaan pitää jopa historiallisena.

Valtiovarainministeri Riikka Purra huomauttaa, että myös jakeluvelvoite on huomattavasti maltillisemmalla tasolla edelliseen hallitukseen verrattuna. Ensi vuonna jakeluvelvoite ei nouse.

– Pelkästään näiden toimien vaikutus autoilun kustannuksiin on hurja.

Verohelpotusta vanhempaan autokantaan

Oppositio haastoi aiheesta hallitusta eduskunnan kyselytunnilla. Vihervasemmistosta väitettiin, että hallitus nostaa suomalaisten työmatkakustannuksia.

– Tämä hallitus alentaa ensi vuonna polttoaineiden verotusta 160 miljoonaa. Sellaista ei ole tässä maassa ennen nähty, Purra huomautti.

– Tämä hallitus vähentää polttoaineverotuksen CO2-komponentin veroa. Tämä hallitus laskee autoveroa nimenomaan vanhaan kantaan bensiini- ja dieselautoihin ja, mikä tärkeintä, tämä hallitus ei tätä jakeluvelvoitetta tee siinä määrin kuin teidän hallituksenne halusi tehdä.

Miksi omavastuuosuus nousee?

Purran mukaan hallituksen autoilun kustannuksia vähentävien toimien yhteisvaikutus on selvä.

– Mitä tulee sitten työmatkakulujen omavastuuosuuteen, niin kyllä, hallitus nostaa sen 750:stä 900 euroon. Ja miksi? Tätä on viimeksi nostettu vuonna 2015. Sen on tarkoitus nimenomaan tukea pitkää matkaa töihin ajavia, mutta tällä hetkellä kun hinnat ovat nousseet, siitä on tullut jopa korvausväline HSL-alueella kahden vyöhykkeen yli kulkevalle työmatkailijalle – ja tähän sitä ei ole tarkoitettu.

– Korona-aikaan on tehty muutoksia tähän, jotka olivat väliaikaisia, Purra muistutti.

SUOMEN UUTISET