Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen käyttövoimaverotuksesta.

Dieselpolttoaine on ollut jo pitkään lähes yhtä kallista tai kalliimpaa kuin bensiini. Siitä huolimatta dieselkäyttöisistä autoista joutuu maksamaan käyttövoimaveroa.

Trafi laskee nolla- ja vähäpäästöisiksi uusiksi teknologioiksi täyssähköautot, ladattavat hybridit, kaasuautot ja polttokennoautot.

Hallitus rankaisee myös ekoautoilua

Diesellataushybridien käyttövoimavero on matalampi kuin dieselautolla, mutta hybriditekniikasta johtuva ajoneuvon painonnousu syö veroedun.

– Myös kaasuautoista joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Tämä siitä huolimatta, että ajoneuvolla on mahdollisuus ajaa puhtaasti biokaasulla. Tällä hetkellä biokaasun kilohinta on kalleimmillaan 1,99€/kg ja maakaasun 3,47€/kg. Vihreyttään hehkuttava hallitus rankaisee ekoautoilua verotuksella, Arja Juvonen sanoo.

Suomessa keskimääräistä kalliimpaa

Hallituksen toiminta on ollut Juvosen mielestä muutenkin ristiriidassa sen ilmastotavoitteiden kanssa.

– Vuoden vaihteessa parafiinisen dieselin verotusta korotettiin kahdella sentillä. Parafiinisen dieselin hiukkas- ja häkäpäästöt ovat pienempiä kuin muilla polttoaineilla. Päätös kiihdyttää kuljetuskustannuksien nousun takia entisestään inflaatiota.

Juvonen muistuttaa, että Suomi on pinta-alaltaan EU:n viidenneksi suurin maa ja sen asukastiheys on matalin. Välimatkat ovat pitkiä, eikä julkinen liikenne ole vaihtoehto suuressa osassa maata.

– Siitä huolimatta Suomessa polttoaineen hinta on keskimäärin kalliimpaa kuin EU:ssa. Maassamme on läntisistä EU-maista kolmanneksi vanhin autokanta Espanjan ja Portugalin jälkeen. Toisin kuin useissa muissa EU-maissa, hallitus ei ole Suomessa laskenut polttoaineveroja tai saanut autoilijoille aikaiseksi tukipakettia.

Ruotsi tukee autoilijoita

Ruotsissa tukipaketti saatiin aikaiseksi viime keväänä. Siinä suora tuki autoilijalle oli 100-150 euroa. Lisäksi polttoaineveroa laskettiin väliaikaisesti niin, että polttoaineen hinta laski noin 12 senttiä.

– Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta, Juvonen sanoo.

SUOMEN UUTISET