Eduskunnan talousvaliokunta käsitteli hallituksen esitystä jakeluvelvoitteen tasoista tulevina vuosina. Tänä vuonna jakeluvelvoitetta on väliaikaisesti alennettu 7,5 prosenttiyksiköllä. Uuden esityksen mukaan vastaava alennus koskisi myös ensi vuotta, mutta sen jälkeen jakeluvelvoitteen tasoa nostettaisiin tuntuvasti aina 34 prosenttiin vuonna 2030.

Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, kuinka paljon uusiutuvia biopolttoaineita on erityisesti dieselissä. Polttoaineesta tulee sitä kalliimpaa mitä enemmän uusiutuvaa polttoainetta on sekoitettu normaaliin dieseliin. EU:n vaatii jakeluvelvoitteen olevan vähintään 13 prosenttia vuonna 2030.

Tehotonta kustannusten nousua

– Jakeluvelvoitteen korottaminen nostaa polttoaineiden hintoja, lisää suomalaisten liikenneköyhyyttä, heikentää yritysten kilpailukykyä eikä edes valiokunnan mietinnönkään mukaan vähennä liikenteen päästöjä globaalisti, talousvaliokunnan perussuomalaiset kansanedustajat Sakari Puisto, Minna Reijonen, Juha Mäenpää ja Veikko Vallin toteavat.

– Tästä syystä perussuomalaiset jättivät vastalauseen talousvaliokunnan mietintöön.

Elinkustannukset nousevat euroalueella ennätystahtia. Erityisesti asumisen, liikkumisen ja ruoan hintojen raju kallistuminen huolettaa perussuomalaisia siitä syystä, ettei hintojen rajulta kallistumiselta voi välttyä. Pienituloisilla kotitalouksilla suurin osa käytettävissä olevista tuloista kuluu näihin.

– Kiinnitimme huomiota erityisesti siihen faktaan, että polttoainekustannukset muodostavat suuren osan alimman tuloluokan kokonaiskulutuksesta. Tästä syystä vastustamme kaikkia politiikkatoimia, jotka nostavat polttoaineiden hintoja ja köyhdyttävät kotitalouksia, Vallin sanoi.

Liikkumisen tulee olla edullista

Polttoaineiden hintojen keinotekoinen korottaminen tässä tilanteessa ei saa perussuomalaisilta ymmärrystä.

– Suomessa etäisyydet ovat pitkiä ja liikkuminen vapaasti laajoilla alueilla onnistuu vain henkilöautolla. Ihmisten liikkumista ei saa rajoittaa korkeilla polttoaineiden hinnoilla, Reijonen painottaa.

– Myös kuljetusala ja logistiikka pitää ottaa huomioon, kun säädellään polttoaineen hintaa. Huoltovarmuudenkin kannalta on tärkeää, että Suomessa kuljetusyritykset pärjäävät, eikä niiden toimintaa pidä häiritä ylimitoitetuilla ilmastotoimilla, kuten nyt uhkaa käydä tämän jakeluvelvoitteen kanssa, Mäenpää jyrähtää.

– Eduskunnan täytyy huolehtia kansantalouden kestävyydestä, yrittäjien mahdollisuudesta menestyä sekä suomalaisten ostovoimasta. Nyt ollaan menossa täysin väärään suuntaan. Tämä laki tekee kansalaisten liikkumisesta omalla autolla ja yritysten rahtikuluista entistäkin kalliimpaa, Puisto summaa.

SUOMEN UUTISET