

LEHTIKUVA
Hei työmatka-autoilija: Jos kaipaat vielä nykyistäkin kalliimpia työmatkoja, niin äänestä vihreitä – vihreät haluaa liikenteen kilometripohjaista verotusta
Vihreät vahvasti kannattaa liikenteen kilometripohjaista verotusta, ja mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, muut puolueet tuskin onnistuvat estämään vihreiden hinkua päästä kiusaamaan autoilijoita vielä lisää. Perussuomalaisille liikkumisen kustannusten nostaminen ei käy. – Ei missään tapauksessa. Liikkumisen hinnan pitäisi päinvastoin laskea, kansanedustaja Jani Mäkelä sanoi tänään Ylen aamussa.
Ymmärrettävästi moni työmatka-autoilija tuskin haluaa enää lisäkustannuksia työssäkäynnille, mutta mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, kilometriperusteinen liikenteen verotusmalli on hyvin todennäköisesti tulossa.
Marinin hallitus valmistellut kilometriveroa
Ilmastotavoitteiden saavuttamisen edessä Sanna Marinin (sd.) johtaman hallituksen piirissä on jo edistetty kilometripohjaisen liikenneveromallin valmistelua ”mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat” -periaatteella.
Ylen aamussa tänään vihreiden kansanedustaja Iiris Suomela ensin väisti kysymyksen kilometriverosta ja alkoi puhua ”monipuolisesta keinovalikoimasta”, jota tarvittaisiin, koska Suomela moitti yksityisautoilua isoksi päästölähteeksi.
Suomela suositteli kuitenkin vaihtamaan yksityisauton polkupyörään, että ”vaihtoehtoja” olisi tarjolla – polkupyöräily kuitenkaan tuskin soveltuu kulkupeliksi esimerkiksi talviaikaan pohjoisessa Suomessa, jossa työmatkat ovat pitkiä.
– Riippuu miten se (kilometriperusteinen vero) toteutetaan, Suomela sai sanottua.
Liikkumisen hintaa on laskettava
Tosiasiassa vihreät vahvasti kannattaa kilometripohjaista verotusta, ja mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, muut puolueet tuskin onnistuvat estämään vihreiden hinkua päästä kiusaamaan autoilijoita vielä lisää. Vihreiden puoluejohtaja Maria Ohisalo viimeksi ilmoitti kannattavansa mallia Helsingin Sanomien ympäristötentissä viikko sitten.
Perussuomalaisille kilometripohjainen verotus ei käy. Ylen aamussa kansanedustaja Jani Mäkelä torjui kollegansa Suomelan ehdotuksen.
– Ei missään tapauksessa. Ajatus siitä, että liikenteen hinnan pitäisi nousta, on väärä. Liikkumisen hinnan pitäisi päinvastoin laskea. Liikenteen sähköistymistä en vastusta, kunhan se tehdään markkinaehtoisesti, mutta sähköistymisen ideologinen tukeminen erityisen voimakkaasti ei ole hyvä idea, Mäkelä sanoi.
Vihreiden hankkeita runnotaan läpi
Kokoomuksen kansanedustaja Sari Multala toppuutteli myös ja sanoi, että ennen kilometripohjaista veroa olisi ensin kokeiltava muita keinoja. Multala myös muistutti Suomen pitkistä välimatkoista ja mainitsi työssäkäynnin kannattavuuden mahdollistamisen.
Kokoomusedustaja Multalan puheilla kuitenkaan tuskin on enää mitään merkitystä, mikäli vihreät pääsee seuraavaan hallitukseen kokoomuksen kanssa, sillä muut hallituspuolueet eivät voi vihreiden vaatimuksia estää, vaan vihreät junttaavat lempihankkeensa läpi.
Suomi ei yksin ratkaise ilmastonmuutosta
Vihreät haluaa jatkaa Marinin hallituksen vaalimaa tavoitetta hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035.
Mäkelä kuitenkin korosti, että perussuomalaisten linja on, että Suomen ei tule tehdä ilmastotoimia nopeammin kuin muut.
– Suomi ei yksinään ratkaise ilmastonmuutosta. Toimia voidaan tehdä samaan tahtiin yhdessä muun Euroopan kanssa, mutta nyt hallitus on asettanut tavoitteen jopa 15 vuotta aikaisemmaksi kuin muu Eurooppa. Se tulee vahingoittamaan Suomen kilpailukykyä ja käy kalliiksi, Mäkelä sanoi.
Vihreää energiaa tuetaan epäedullisesti
Hän myös huomautti, että vihreä energia on edullista pääosin siksi, että sitä tuetaan epäreilusti.
– Esimerkiksi ne metsät, mitä hakataan tuulivoiman tai siirtolinjojen alta, niitä ei lasketa mukaan luontokatoon. Tämä johtaa epäreiluun kilpailutilanteeseen energiamuotojen välillä.
– Ideologisesta energiamuotojen suosimisesta olisi päästävä eroon. Suomen tulisi myös paremmin valvoa etuaan EU:ssa, että EU ei pääsisi määräilemään Suomen metsien käytöstä – siis asiasta, joka ei edes kuulu EU:lle, Mäkelä painotti.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- viherhankkeet työmatka-autoilu Sari Multala hiilineutraalisuustavoite 2035 vihreä energia liikkumisen kustannukset työssäkäynnin hinta Sanna Marinin hallitus ideologiset hankkeet kilometrivero ilmastotoimet Iiris Suomela yksityisautoilu Maria Ohisalo Ilmastonmuutos Jani Mäkelä vihreät Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Mäenpää vaatii eduskuntaa huomioimaan polttoaineveron alentamiseen tähtäävän kansalaisaloitteen – polttoaineen hinta pahanlaatuinen kannustinloukku: ”Työssäkäynti pitkämatkalaisena ei enää kannata”

Perussuomalaiset vastustavat polttoaineiden hintojen korottamista jakeluvelvoitteella

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta

Perussuomalaiset: Autoilun kustannukset alas – polttoaineveroa laskettava vaiheittain

Purra: Suomessa on ilmastohallitus, jolle veronmaksajan raha on halpaa

Kun ilmastopolitiikka vedetään överiksi, suomalaisen elintaso laskee Pohjois-Korean tasolle

Perussuomalaisten sinivalkoinen siirtymä muistuttaa tosiasioista: Hokema oikeudenmukaisesta siirtymästä ja ilmastopolitiikasta on valheellista – ”Rahaa tällaiseen ei ole”

Perussuomalaiset vaatii: Energiantuotanto pidettävä kotimaisena – Suomesta ei saa tulla Euroopan energiareservaattia

Puoluesihteeri Luukkanen: Suomalaisilla huoli toimeentulosta ja hallituksen hullutuksista
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Mitä ihmettä? Ilta-Sanomat söhelsi arkivapaita koskevan uutisensa, ja pian ministerille toivotettiin kuolemaa

Antikainen: Demarikansanedustajan satuilema arkipyhäväite täysin tuulesta temmattu
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee SDP:n kansanedustaja Timo Suhosen väitettä, jonka mukaan perussuomalaiset haluaisivat poistaa arkipyhät yrittäjäjärjestön ehdotuksen mukaisesti.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja SuomiAreenassa: SDP jakaisi äänestäjille ja someseuraajille ei-kenenkään velkamiljardeja, joita ei ole olemassakaan
MTV:n ja Porin kaupungin SuomiAreenan Raatihuoneenpuiston lavalla kohtasivat keskiviikkoiltana puolueiden puheenjohtajiston vaikuttajat, ja melko ennalta-arvattavasti puoluepomoilta kysyttiin kantoja talouden sopeutuksiin ja lisäsäästöihin lähitulevaisuudessa.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta
Suomen Akatemian myöntämä yli 750 000 euron rahoitus Helsingin yliopiston tutkimukselle "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" on hämmentänyt sosiaalisessa mediassa. Keskustelijat ovat ilmaisseet epäuskoaan julkista rahankäyttöä ja tiedepolitiikkaa kohtaan. Päivystävät kriitikoiden kriitikot kuten ekonomisti Heikki Pursiainen puolestaan piikittelivät muita keskustelijoita kuten Wille Rydmania jopa henkilökohtaisuuksiin asti. Pursiainen puhui kohututkimuksesta ylistävämpään sävyyn. Suomen Akatemian erikoiset rahoituspäätökset hämmentävät ihmisiä vuodesta toiseen. Ilmiö liittyy laajempaan keskusteluun tieteen politisoitumisesta ja tiederahoituksen kanavoitumisesta ideologisesti värittyneisiin hankkeisiin.