Perussuomalaiset ovat vastustaneet Vantaan kallista raitiotiehanketta alusta saakka, mutta nyt tuoreen kyselyn mukaan myös yhä useampi kokoomuslainen ja demari on alkanut kääntyä hanketta vastaan. Nähtäväksi siis jää, millaiseen ratkaisuun puolueet tulevat asiassa päätymään.
Kuten kysely osoittaa, Vantaalle kaavailtu raitiovaunuhanke herättää yhä enemmän närkästystä vantaalaisissa. Taustalla ovat ratikkahankkeen ympärille kasaantuneet ongelmat sekä jatkuva kustannusten nousu.
Patikkaratikka jäisi kauaksi lentokentästä
Äskettäin selvisi, että Vantaalle suunnitellun raitiotien hinta nousee 750 miljoonaan euroon, mikä on 105 miljoonaa enemmän kuin aiemmin on arvioitu. Pahasti velkaantuneen Vantaan osuus on tällä hetkellä noussut jo 541 miljoonaan euroon. Lisäksi päälle tulisivat kalustohankinnat.
Samaan aikaan kävi ilmi, että kustannussäästöjen vuoksi raitiotien päätepysäkki ei edes olisikaan suunnitellun mukaisesti lentoasemalla, vaan ratikka pysähtyisi epäideaalisti 1,5 kilometrin päässä lentoasemalta. Tästä syystä ratikkahanketta kutsutaan jo kansan keskusteluissa lisänimellä ”patikkaratikka”.
Talouskasvu menisi 25 vuodeksi ratikan kuluihin
Vantaan kaupunginvaltuuston on määrä tehdä raitiotiehankkeesta lopullinen päätös marraskuun aikana.
Perussuomalaisten valtuutettu Vantaalla, kaupunginhallituksen jäsen Mika Niikko toteaa, että ratikka ei ole taloudellisesti kestävä ratkaisu Vantaalle, vaan poliittinen hanke, jonka lasku sysätään veronmaksajille vuosikymmeniksi.
– Ratikan hinta ei ole vain rata ja vaunut – se on vuosikymmenten velkataakka, joka syö Vantaan palveluista. Vantaan talouskasvu menisi hankkeen toteutuessa seuraavat 25 vuotta ratikan kuluihin, ja kaikki se raha olisi pois kouluista, sote-palveluista, liikunnasta ja nuorista.
Vain harvat hyötyvät, laskun maksavat kaikki
Niikko huomauttaa, että ratikka hyödyttäisi vain pientä osaa vantaalaisista – mutta laskun maksavat kaikki.
– Vantaa tarvitsee toimivan joukkoliikenteen, mutta ratikka ei ole taloudellisesti järkevä ratkaisu tässä taloustilanteessa. Jos poliittinen enemmistö kuitenkin runnoo hankkeen läpi, vähin mitä voidaan tehdä, on toteuttaa ratikka pienemmässä muodossa: Länsimäki–Tikkurila ilman sadan miljoonan euron tunnelia. Se säästäisi vantaalaiset pahimmalta velkakurilta.