Kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen räjähdysmäisesti kasvaneista polttoainekustannuksista, jotka uhkaavat aiheuttaa Suomelle taloudellisen katastrofin.

Venäjän häikäilemätön hyökkäys Ukrainaan ja läntisen maailman reaktiot talouspakotteineen ovat mullistaneet Suomen entisestään vaikeaa tilannetta energian ja talouden osalta. Vaikutukset ruuan, lannoitteiden, öljyn, energian ja muiden raaka-aineiden saatavuuteen ja hinnoitteluun ovat valtavia. Eikä tilanne ole hetkeen helpottamassa, pelkää kansanedustaja Jussi Wihonen.

Wihosen mukaan tilanne oli vaikea jo ennen Ukrainan sotaa:

– Polttoainehinnat huitelivat jo yli kahden euron litralta, ja nyt Ukrainan tilanteen jälkeen hinta on noussut entisestään ja tulee nousemaan vielä lisää. On väläytelty hinnan nousevan jopa yli kolmen euron litralta. Parin viime viikon aikana hinta on noussut sitä tahtia, ettei noususta puhuta yksittäisissä vaan kymmenissä prosenteissa.

Isku ei tapahdu vain bensatankeilla

Wihosen mukaan polttoaineen kallis hinta kirpaisee autoilevia kansalaisia ja varsinkin työssäkäyviä. Monella on pohdinnassa, mikä on se kipuraja, jota työssä käymisestä ollaan valmiita maksamaan. Varsinkin matalan tulotason kansalaisille taloudellinen isku on kova.

– Eikä isku tapahdu vain bensapumpuilla. Polttoaineen hinnan räjähdysmäinen kasvu tulee näkymään ruuan ja tavaroiden hinnoissa, kun alkutuotannossa ja kuljetuksissa kustannukset nousevat yhtä lailla.

– Maatiloilla kamppaillaan jo nyt selviytymistaistelua, kuljetusfirmat joutuvat jättämään reittejä väliin ja työkoneiden käyttökustannukset kasvavat. Peruselintarvikkeen elinkaarella kerrannaisvaikutus tulee olemaan valtava, ja lopulta kustannukset jäävät kansalaisten maksettaviksi, Wihonen sanoo.

Auttavatko verotulot, kun maatilat ja yritykset kaatuvat?

– Kyse ei ole siitä, että hupiajelu olisi nyt hieman kalliimpaa, vaan polttoaineen valtavat kustannukset tulevat vaikuttamaan koko yhteiskunnan toimivuuteen. Ruuan hinta kasvaa ja eläminen kallistuu, Wihonen toteaa.

– Maailmantilanteisiin ja markkinahintoihin emme voi suoraan vaikuttaa, mutta kun polttoaineen hinnasta suurin osa on veroa, niin voimme Suomessa omilla päätöksillämme vaikuttaa nykytilanteeseen. Erityisesti ammattimaisen toiminnan turvaamiseksi tarvitaan nyt helpotusta ja nopeita päätöksiä. Tällä menolla suunta on kohti katastrofia. Auttavatko valtion keräämät polttoaineveromiljoonat sitten enää?

Miten hallitus aikoo puuttua ongelmiin?

Kysymyksessään Wihonen tiedustelee hallitukselta, miten se aikoo pikaisella aikataululla puuttua ongelmiin ja uhkakuviin, jotka ovat aiheutuneet polttoaineen räjähdysmäisestä hinnannoususta. Wihonen haluaa tietää myös, miten hallitus aikoo tukea esimerkiksi maatiloja, ammattikuljettajia, työssäkäyviä jne. selviytymään valtavista hinnannousuista.

Lisäksi Wihonen tiedustelee, ymmärretäänkö hallituksessa, että polttoaineen hinnannousu tulee näkymään lähes kaikissa yhteiskunnan toiminnoissa eikä vain bensapumpuilla. Wihonen kysyy, millä toimilla hallitus aikoo alentaa polttoaineen kustannuksia erityisesti ammattimaisessa toiminnassa.

Suomen Uutiset