Tiistaina tankatessa dieselin litrahinta oli juuri rimaa hipoen ylittänyt kahden euron rajan. Keskiviikkona dieselistä pitikin sitten maksaa jo reippaat 20 senttiä enemmän. Minne lie polttoaineiden markkinat menossa – ja kaikki muu tulee perässä.

Liikennepolttoaineiden litrahintoja Suomessa keskiviikkona: Helsinki; ysivitonen 2,21 euroa, diesel 2,28 euroa. Kuortane; 2,24 € ja 2,28 €, Lappeenranta; ysivitonen ja diesel kumpikin 2,22 €, Karjalohja; 2,32 € ja 2,33 €, Oulainen; ysivitonen ja diesel kumpikin 2,46 €.

Ruotsissa ysivitonen maksoi keskiviikkona aamupäivällä tuimimmillaan 23,2 kruunua (2,16 €) ja diesel peräti 28,2 kruunua (2,62 €) litralta. Muun maailman polttoainehintoja voi tutkia täältä.

Tuhansien eurojen lisäkustannus

Kaikki kallistuu tällä hetkellä henkeäsalpaavaa vauhtia ja selvimmin asian huomaa autoa tankatessa. Kun auton polttoaine on kallistunut euron litralta, se tarkoittaa 25 000 kilometriä vuodessa ajavalle keskivertoautoilijalle (8 l/100 km) 2 000 euron lisäkustannusta.

Täysin sietämätöntä polttoaineiden hintakarusellissa on sekin, että ”löpöllä” köröttelevä joutuu maksamaan dieselkäyttöisestä autostaan useamman sadan euron käyttövoimaveron. Vaikka auton käyttämä polttoaine on jo selvästi bensaa kalliimpaa.

Verot alas tai kansa nousee ylös

Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistutti taannoisessa välikysymyskeskustelussa verojen vaikutuksesta polttoaineen hintaan. Polttoaineiden korkeaa hintaa on usein perusteltu maailmanmarkkinahinnalla, mutta todellisuudessa hintaa nostaa korkea verotus.

– Kun kuuntelin hallituspuolueiden ja kokoomuksen puheita, niin tuli olo, että puhujat olivat unohtaneet verotuksen vaikutuksen hintaan ja sen, mistä Suomen polttoaineverotus koostuu. Kertauksen vuoksi: tänä vuonna polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Tämän lisäksi maksetaan arvonlisävero, joka maksetaan polttoaineen koko hinnasta eli myös hintaan sisältyvästä polttoaineverosta.

SUOMEN UUTISET