

MIKA RINNE
Hallituksen kansaa kurjistavat ilmastotoimet saavat moitteita itäsuomalaisilta: ”Polttoaine alkaa olla niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen”
Autoja tankataan verkkaiseen tahtiin Nurmeksen ABC-liikenneasemalla Pohjois-Karjalassa. Yksi tankkaajista on metsänhoitotöitä, pihapuiden kaatoa ja kattolumitöitä tekevä yrittäjä Antti Nuutinen Nurmeksesta. Kovassa käytössä olevat nelivetopakettiauto, moottorisahat ja traktori syövät paljon polttoainetta.
– Alkaa olla polttoaine niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen. Ylämäessä joudutaan jo työntämään autoa, Antti Nuutinen murjaisee.
Bensiinin hintaa eri maissa seuraavan Global Petrol Prices -sivuston mukaan bensalitra maksaa monissa maissa noin euron, mutta Suomessa siitä joutuu pulittamaan paikoin jopa kaksi euroa.
– Dieselin hinta on noussut puolessa vuodessa noin 30 senttiä litralta ja alkaa olla liki kaksi euroa. Samoin on käynyt bensan hinnalle, mutta diesel on suhteessa kalliimpaa kuin bensa. Ei naurata, kun lähes kaikki yrityksen tekeminen liittyy koneisiin ja polttoaineisiin, Nuutinen harmittelee.
Hänen mukaansa akkukäyttöiset sähkötyökalut eivät ole vielä vaihtoehto metsurin töissä.
Lisälaskua asiakkaille
Yrittäjälle polttoaineen hinnan nousu tietää lisää kuluja, jotka pitäisi saada katettua. Se näkyy suoraan asiakkaan laskussa.
– Teen paljon puiden kaatoja yksityisasiakkaille ja pakkohan heitä on laskuttaa. Jos kuluja ei saa sinne asiakashintoihin, niin se on yrityksen katteesta pois. Oravanpyörä on valmis, Nuutinen sanoo.
Suomessa polttoaineiden kalleutta selittää se, että hinnasta suurin osa on veroa. Verojen ja veroluonteisten maksujen osuus bensiinin litrahinnasta on Suomessa noin euron luokkaa. Autoilun verottaminen on hallitukselle helppo keino kyniä kansalaisilta rahaa valtion kassaan.
– Raakaöljyn maailmanmarkkinoiden heilahtelut ja erityisesti hallituksen ilmastovöyhötys vaikuttaa hintoihin. Jos polttoaineen hinnasta valtaosa on veroa, niin siinä olisi korjaamisen varaa, Nuutinen tuumii.
Iskee pienituloisiin
Myös lämmityssähkön hinta puree Itä-Suomessa, josta tilastokeskuksen mukaan löytyvät kaikista pienituloisimmat asuntokunnat. Nuutinen tietää pörssisähkön hintapiikin tuoneen ihmisille jättilaskuja viime joulukuussa.
– Se ei ole vaihtoehto, että pienituloiset ajetaan sossun jonoon. Valtion pitäisi saada sähkön hinnanheilahdukset kuriin. Jos rahavirtaa hillittäisiin ulkomaille, niin voisi jäädä jotain helpotuksia oman maan kansalaisille, Nuutinen toteaa.
Hän katsoo hallituksen menettäneen tuntuman kansalaisten arjen asioihin.
– Kaupungeissa on helppo pienentää autoilun menoja, mutta täällä kulkeminen maksaa ja autot kuluvat. Jonkun on oltava maaseudullakin tekemässä töitä. Metsän raivuuta ei riitä kehäkolmosen sisäpuolella.
Nuutinen haluaa lähettää terveisiä hallitukselle:
– Pärjätään me täällä vaikka vähän huonomminkin, mutta ei tämä mukavaa tule olemaan, Nuutinen sanoo.
”Tottakai on hallituksen syytä”
Kallis polttoaineen hinta harmittaa myös nurmeslaista Kauko Timosta.
– Bensan hinta on ottajalleen kallista. Totta kai se on hallituksen syytä. Eihän sitä mahda mitään maailmanmarkkinoille, mutta sitä veroa siinä hinnassa on paljon. Jostain kai sitä rahaa on saatava, jotta virkamiehille saadaan maksettua palkkaa. Jos bensan hinta tästä vielä nousee, niin suksilla pitää alkaa kulkemaan kylälle 30 kilometrin matka, Timonen laukoo.
Kuopiolainen Pauliina Tykkyläinen katsoo, että turhasta autolla ajosta joutaa maksaa kovempaa hintaa.
– Silloin ei olla vielä kipurajalla, jos on varaa ajaa tyhjää ajoa kesämökille. Kaupungeissa on julkista paikallisliikennettä, jos arjessa ei tarvitse omaa autoa. Täällä maaseudulla ei ole kuitenkaan vaihtoehtoja kulkemiselle, vaan työmatkat ja muut ajot täytyy hoitaa omalla autolla. Silloin polttoaineen hinta tuntuu kukkarossa, Tykkyläinen toteaa.
Lieksalainen Risto Puumalainen joutuu ajamaan työnsä takia vuodessa noin 25 000 kilometriä.
– Dieselin hinta on korkea. Joudun ajamaan paljon työkseni ja kilometrikorvaus ei tahdo riittää kattamaan kuluja. Minusta se ei ole oikein, kun työssä on kuitenkin pakkoa kulkea autolla. Hallitus lisää veroja, mutta kannattaako se ympäristön takia, Puumalainen pohtii.
Jo useiden maiden hallitukset ovat helpottaneet kansalaistensa arkea laskemalla polttoaineiden verotusta. Suomen hallitukselta vastaavaa kädenojennusta ei ole luvassa.
MIKA RINNE
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastokurjistaminen yritystoiminta ilmastotoimet lämmityskustannukset punavihreä politiikka Itä-Suomi työmatkaliikenne sähkön hinta polttoaineiden hinta autoilijat diesel pienituloiset bensa kustannukset hallitus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”

Perussuomalaisten esitys sähköveron alennuksesta vähentäisi hyvinvointialueiden energiakustannuksia ja tuottaisi vuodessa jopa 11 miljoonan säästöt

Perussuomalaiset Naiset: Polttoainekulut nostavat suoraan sotekustannuksia – ambulanssit ja paloautot kulkevat polttoaineella

Miten bensan hinta ja kehitysapu liittyvät aluevaaleihin? – Leena Meri: ”Kyse on samoista resursseista ja rahat otetaan samasta rahapussista”

Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta

Mäkelä: Suomeen on julistettava teollisuuden hätätila

Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn

Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla

Dieselin ja bensan hinnat nousivat yli kipurajan – tästä ei selittämällä selviä
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Jussi Halla-aho: ”Onko minkään median toimituksessa yhtä paljon rikollisia kuin Hesarissa?”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho jakaa X-tilillään kurinpalautusta Helsingin Sanomille. Halla-aho osallistuu näin keskusteluun tuoreesta hovioikeuden tuomiosta kahdelle Helsingin Sanomien toimittajalle niin kutsutussa Viestikoekeskus-jutussa. Hovioikeus kovensi käräjäoikeuden aiempaa tuomiota.

Nyt tuli perussuomalaisten vastaus SDP:n Razmyarin leikkauslistoihin: ”Tätäkö tarkoittaa kaiken voi tehdä reilummin?”
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Miko Bergbom tyrmää sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin esitykset maataloustukien leikkauksista sekä veronkorotukset listaamattomille yhtiöille.

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Pieni- ja keskituloisille tulossa merkittävät veronalennukset, ostovoima paranee – Purra: ”Tällaisia veronalennuksia ei ole nähty vähään aikaan”
Perussuomalaisten ministeriryhmän kesäkokouksessa tänään puhunut valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi jo lausunnoilla olevista verotoimista. Tavan palkansaajalle on jäämässä kukkaroon selvästi enemmän käyttövaraa veronalennusten myötä.

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Purra: Väestönmuutos ei ole salaliittoteoriaa tai äärioikeistolaista – ”Tilastot kertovat armottomasti, kuinka ulkomaalaisväestö lisääntyy ja kasvaa, suomalaisväestö ei”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra listaa X:ssä, miksi puolue puhuu niin paljon Suomen demografisista muutoksista.

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää