

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi tiistaina toimista, joilla Suomen tieliikenteen päästöt pyritään puolittamaan vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuonna 2045 liikenteen tulisi olla täysin fossiilivapaata. Tämä verottaa jokaisen suomalaisen ostovoimaa monella eri tavalla.
Hallituksen toukokuussa 2021 hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaan päästövähennystavoitteisiin päästäisiin muun muassa sähkö- ja kaasuautoilun tuilla, EU:n laajuisella tieliikenteen päästökaupalla sekä polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostolla.
– Suomen ylioptimistiset päästövähennystavoitteet iskevät yhä kovemmin autoilijoiden kukkaroihin, vaikka Suomen tieliikenteen päästöt ovat pisara meressä muuhun maailmaan verrattuna. Ministeriön oman selvityksen mukaan dieselin hinta nousisi kymmenillä senteillä, mikäli jakeluvelvoitetta nostetaan nykyisestä ja asiasta kerrotaan vasta muutama päivä aluevaalien jälkeen, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen moittii.
– Pienituloisella syrjäseudun asukkaalla ei tätä menoa ole enää varaa käydä töissä kohtuuttomien polttoainekulujen vuoksi, saati mahdollisuutta ostaa sähköautoa, mutta sehän ei hallitusta kiinnosta kaiken ilmastoposeerauksen keskellä.
Jokainen joutuu maksumieheksi
Suomen kireät päästövähennystavoitteet uhkaavat nostaa dieselin jo ennestään ennätyksellisen korkeaa hintaa korottamalla polttoaineiden jakeluvelvoitetta. Jakeluvelvoite tarkoittaa uusiutuvien polttoaineiden osuutta myytävän polttoaineen energiasisällöstä. Sen toteutus on polttoainejakelijan itsensä päätettävissä, joten huoltoasema voi päättää myykö esimerkiksi biokaasua muiden polttoaineiden ohella vai lisääkö uusiutuvien osuutta bensiinissä ja dieselissä.Tällä hetkellä jakeluvelvoite on 18 prosenttia ja sen on sovittu nousevan 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä.
Tiistain tiedotustilaisuudessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) myönsi jakeluvelvoitteen korotuksen aiheuttavan nousupainetta polttoaineiden hintoihin.
– Jakeluvelvoitteen nosto ja sen vaikutus polttoaineiden hintoihin ei iske pelkästään yksityisautoilijoihin, vaan vaikutus heijastuu koko yhteiskuntaamme muun muassa raskaan liikenteen kulujen kasvaessa. Valtaosa Suomen tavaraliikenteestä kulkee maanteillä dieselin voimalla, sillä muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.
– Suomalaisten yritysten kilpailukyky kärsii jo ennestään maantieteellisesti hankalasta sijainnistamme ja nyt hallitus haluaa hankaloittaa niiden tilannetta entisestään nostamalla logistiikkakustannukset pilviin maailmanpelastamisen varjolla, Antikainen toteaa.
Maailman neljänneksi kalleinta bensaa
Sekä bensiinin että dieselin hinnat ovat kivunneet ennätyslukemiin Suomessa. Bensiinin litrahinta on monin paikoin jo ylittänyt 2 euron rajan ja dieselin litrahinta liikkuu 1,8 euron tuntumassa. Global Petrol Prices -sivuston mukaan bensiini on tällä hetkellä Suomessa neljänneksi kalleinta koko maailmassa.
– Bensiinin keskimääräinen litrahinta ympäri maailmaa on 1,09 euroa, mutta Suomessa se on jo lähes kaksinkertainen. Nyt polttoaineiden hintoihin on ministeri Harakan mukaan kohdistumassa lisää nousupaineita, kun hallitus haluaa pelastaa maailmaa jakeluvelvoitteen korotuksella. Diesel on jo lähes yhtä kallista kuin bensiini, joten viimeistään tässä vaiheessa dieselautoja kurittavasta käyttövoimaverosta on luovuttava, Antikainen vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastoimet ylikunnianhimoiset tavoitteet jakeluvelvoite tavaraliikenne käyttövoimavero hintojen nousu kuluttajat polttoaineiden hinta autoilijat diesel bensa Timo HArakka Sanna Antikainen perussuomalaiset hallitus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hallituksen kansaa kurjistavat ilmastotoimet saavat moitteita itäsuomalaisilta: ”Polttoaine alkaa olla niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen”

Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta

Leena Meri: Kansalaiset kärvistelevät sähkö- ja polttoainelaskujensa kanssa – ”Kylmäsydäminen kepu kehottaa menemään sossuun”

Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?

Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista

Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla

EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Viikon suosituimmat

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Teemu Keskisarjan kolumni: Aatu Arjalainen ja Nahom Hagos – kumpi on todempi uhka?

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.