

LEHTIKUVA
Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Samalla kasvaa sähköautopalojen vaara. Sammutus on vaikeaa. Ainoa keino on saada auto upotettua veteen niin, että akusto jää veden alle.
Parkkihallit, joihin pelastuslaitos ei isoilla autoilla pääse, ovat ongelma. Pahimmillaan voi käydä kuten kaksi vuotta sitten Norjan Stavangerissa, jossa dieselautosta lähtenyt tuli levisi sähköautoihin ja koko viisikerroksiseen parkkirakennukseen, joka osittain romahti. Palokunta pystyi ainoastaan suihkuttamaan ulkoapäin vettä rakennukseen.
Suomessa jotkut kerrostalot ovat kieltäneet sähköautojen latauksen talon autotalleissa tai alla olevassa parkkihallissa. Pysäköidä ja ladata saa vain pihalla.
Palava auto upotettava veteen
Pelastuspäällikkö Keijo Kangastie Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselta myöntää sähköautojen aiheuttaman riskin. Ongelma on suurin kauppakeskusten tai kiinteistöyhtiöiden parkkihalleissa, joissa sähköautoja ladataan.
– Jos auto siellä syttyy, on ensin estettävä erittäin myrkyllisen savun leviäminen sammutuspeitolla, joita on joillakin asemilla. Autoa jäähdytetään vedellä. Sitten tarvittaisiin kuljetusalusta, jotta voidaan siirtää auto pois hallista. Miten siirrät, kun isolla autolla ei halliin pääse, ja miten saastunut vesi otetaan haltuun? miettii Kangastie.
– Ohjeistamme sijoittamaan parkkihalleissa sähköautot heti oven lähelle, jotta ne saadaan hädän tullen helpommin revittyä sieltä ulos, sanoo Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen riskienhallintapäällikkö Petri Tassila.
Palava sähköauto pitää upottaa veteen niin, että akusto viilentyy. Siihen tarvitaan kannellinen säiliö, jossa vettä on puolisen metriä. Autoa on pidettävä siellä kolme vuorokautta. Ja jos sen ottaa liian aikaisin pois, se voi syttyä uudelleen.
Palava sähköauto on tunnistettava nopeasti
Kangastie jatkaa:
– Nopea tunnistus on tärkeää. Nyt moni sähköauto näyttää samalta kuin vastaava polttomoottoriversio.
Tulipalon tai kolarin sattuessa palokunnalle on tärkeää tietää, millainen auto on kyseessä.
– Sähköautoissa on jännitteet. Ne pitää maadoittaa. Autonvalmistajilta meillä on hyvät tiedot siitä, mitä voimme tehdä.
Sähköautot riski laivoissa
Laivan autokannella syttyvä sähköauto on painajainen.
– Paloihin erikoistuneella henkilökunnasta koostuvalla paloryhmällä on laivalla viikoittain harjoituksia. Aina, kun tulee uutta tietoa mm. sähköpaloista ja niiden käsittelystä, niitä harjoitellaan viikoittaisissa paloharjoituksissa, kertoo Viking Linen turvallisuudesta vastaava Anders Nyberg.
Myös Tallink Siljalla on tunnistettu sähköautoihin liittyvät riskit.
– Selvitämme parhaillaan mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen. Hallitaksemme sähköautoihin liittyviä riskejä olemme päättäneet, että autoja ei saa tällä hetkellä ladata laivoilla. Emme myöskään kuljeta rikkoutuneita sähköautoja, sanoo Tallink Siljan ympäristö- ja työsuojelun asiantuntija Andrus Vaher.
Sähköautoa on lähes mahdoton sammuttaa
Jos jokin auto syttyy matkan aikana, alusten sprinkleri- ja vesisumusammutusjärjestelmät käynnistyvät. Palo-ovia ja kannen ilmastointia sulkemalla vähennetään palokaasujen leviämistä ja palon hapen saantia.
Entä, jos tuleen syttyy sähköauto?
– Tämänhetkiseen tietoon pohjautuen miehistö ei valitettavasti voi tehdä paljoakaan. Li-ioniakut eivät tarvitse happea palaakseen. Siksi on lähes mahdotonta sammuttaa paloa niin kauan kuin akuissa on sähkölatausta. Miehistö voi ainoastaan jäähdyttää palavaa ajoneuvoa ja sen ympäristöä ja pyrkiä estämään palon leviämisen, kerrottaan Tallink Siljalta.
Sähköautopalot liittyvät usein lataamiseen. Siksi Tallink Siljalla matkan aikana latausta ei sallita. Viking Linen uusimmalla laivalla Glorylla on lähitulevaisuudessa mahdollista ladata sähköautoa.
Vakuutus korvaa tai sitten ei
Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei välttämättä korvaa vahinkoja, mutta se korvaa tilanteen aiheuttamat vahinkojen kustannukset muiden autoille. Jos vahinko sattuu omassa pihassa, piharakennuksille aiheutuneet vahingot kuuluvat kotivakuutuksen piiriin.
Sähköauton lataamisesta aiheutuneen vahingon korvauksen määrään voi vaikuttaa se, jos vahinkoon on vaikuttanut tai sen syynä on ollut väärin asennettu tai väärin käytetty latauspiste.
OP:n vakuutusehdoissa sanotaan, että vakuutuksenottajan on noudatettava sähköpalojen suojeluohjetta ja sen määräyksiä. Mikäli ohjetta ei noudateta, korvausta voidaan vakuutussopimuslain mukaan alentaa tai korvaus voidaan evätä.
Taloyhtiössä kaikkien sähköauton lataamiseen liittyvien vaatimusten tulee täyttyä. Käytössä olevan sähkötekniikan pitää olla kapasiteetiltaan riittävä, asianmukainen ja kunnolla huollettu.
Kun selvitetään korvausvastuuta, selvitetään, mistä palo on saanut alkunsa, miksi se aiheutui ja miten sen olisi voinut estää. Vastuu vahingosta voi olla auton tai kiinteistön omistajalla.
Leena Kurikka
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutussopimuslaki OP Andrus Vaher Anders Nyberg sähköpalot Petri Tassila Keijo Kangastie sähköautojen lataus sähköautopalot vahingonkorvaukset akut korvausvastuu vakuutus Sähköautot Taloyhtiöt Laivat Norja
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn

Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista

Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta

Vaikea yhtälö edessä EU:ssa: Polttomoottoriautojen myynti loppuu, mutta sähköautojen valmistaminen saattaa olla liian kallista

Sähköautorasismia Norjassa? Maailman ympäristöystävällisin alus kelpuuttaa vain polttomoottoriautot autokannelleen

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?
Viikon suosituimmat

Haaga-Helian opiskelijakunta estää Perussuomalaiselta Nuorisolta pääsyn vaalitorille – syy haiskahtaa woketukselta
Perussuomalainen Nuoriso ei saa kutsua ammattikorkeakoulu Haaga-Helian opiskelijakunnan Helgan 26. helmikuuta järjestettävään vaalitoriin. Helgan opiskelijakunta ilmoitti asiasta sähköpostitse maanantaina. Viestissään Helga vetoaa muun muassa fuksiaisissa sattuneeseen turvattomuuden tunteen aiheuttamiseen, joka on johtanut luottamuspulaan.

Varapresidentti Vance puolusti sananvapautta ja demokratiaa – europoliitikot pöyristyivät
Yhdysvaltain varapresidentti piti perjantaina Münchenin turvallisuuskonferenssissa puheen, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. Valtamedia ja EU-poliitikot pitävät sitä "hyökkäyksenä" Eurooppaa vastaan. Monet tavalliset ihmiset pitävät J. D. Vancen sananvapautta ja demokratiaa puolustanutta puhetta vaikuttavimpana puheenvuorona mitä Euroopassa on pitkään aikaan kuultu.

Teemu Keskisarja: Nälkä-Suomi säästyi kehitysavun kiroukselta, supisuomalaiset ihmiset ottivat vastuun omasta elämästään (video)

Turvapaikanhakijan Münchenissä tekemä autoisku kärjistää Saksan kuumana käyvää vaalikamppailua – punavihreä ei ole antanut vielä periksi
Saksan liittopäivävaalitaistelussa on siirrytty loppufinaaliin. Kansalaisten vaali-innostus on merkittävästi korkeammalla kuin edellisissä vaaleissa syykuussa 2021. Afganistanilaisen turvapaikanhakijan Münchenissä tekemä autoisku kuumentaa tunnelmia entisestään. Vaihtoehtopuolueen kanssa yhteistyöstä kieltäytyvät kristillisdemokraatit ovat menettämässä suuresta suosiostaan huolimatta historiallisen mahdollisuutensa muokata Saksan politiikkaa porvarilliseen suuntaan.

Afganistanilainen turvapaikanhakija iski autolla ihmisjoukkoon Münchenissä – kymmeniä ihmisiä loukkaantui osin hengenvaarallisesti

New Yorkissa taistellaan “paperittomien” luksushotellimajoituksen maksamisesta – Musk vaati rahojen takaisinperintää
Elon Muskin DOGE-tiimi on jatkanut liittovaltion virastojen kirjanpidon tarkastamista. Epämääräisiä maksuja löytyy koko ajan ja valtion virkamiesten pallit kaatuilevat. Neljä liittovaltion hätätilaviraston virkamiestä sai potkut maksettuaan New Yorkin kaupungille avustuksia laittomasti maassa olevien majoittamiseen liittyen, vaikka presidentti Trump oli käskenyt keskeyttää kaikki ei-välttämättömät maksut.

Hoitajat kerskuivat somessa juutalaisten murhaamisella australialaisessa sairaalassa – ”Sairasta, iljettävää ja häpeällistä”
Kahdelle Sydneyn sairaalan työntekijälle tuli lähtö, kun nämä videolla uhkasivat tappaa israelilaiset potilaansa. Hoitajat kerskuivat tallenteella myös sillä, etteivät suostu hoitamaan juutalaispotilaita. Poliisi on aloittanut perusteelliset tutkimukset mahdollisista rikoksista.

Antikainen: Hallitus puuttuu maahanmuuton mukanaan tuomaan seksuaalirikollisuuteen – kuinka monta naista joutuu vielä raiskatuksi, ennen kuin vihervasemmisto herää?
Tiedotusvälineissä on uutisoitu hiljattain poliisin tietoon tulleiden seksuaalirikosten määrän merkittävästä kasvusta Suomessa viime vuosina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistuttaa, että tietyt kansalaisuudet ovat olleet jatkuvasti tilastoissa yliedustettuina siihen nähden, kuinka paljon heitä on Suomessa.

Antikainen: Kasvisruokahörhöily menee liian pitkälle – Marttaliitto myötäilee vihervasemmistoa
Marttaliitto on tiedottanut hiljattain, että se on sitoutunut tarjoamaan omissa tilaisuuksissaan vain kasvisruokaa vuosien 2025 ja 2026 aikana. Liiton mukaan sitoumus kasvisruokaan on yksi konkreettinen teko liiton toiminnan hiilijalanjäljen ja muiden ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä sitoumus tarkoittaa käytännössä suomalaisen monipuolisen ruokakulttuurin ja perinteisten ruokailutottumusten syrjäyttämistä ideologisista syistä.

Wille Rydman: Vihervasemmisto ja kokoomus ajavat lisää maahanmuuttoa ja uudisrakentamista Helsinkiin, koska ne hyötyvät siitä – ”Vain suomalainen veronmaksaja ei hyödy”
Helsingin pormestariksi pyrkivä elinkeinoministeri Wille Rydman katsoo, että jatkossa Helsingissä tulee selvästi rajoittaa uutta sosiaalista asuntotuotantoa, koska tällä hetkellä Helsinkiin ei kohdistu luonnollista muuttopainetta, vaan väestönkasvu perustuu pitkälti sosiaaliturvaperäiseen maahanmuuttoon. - Innokkaalla kaavoitus- ja rakennuspolitiikallaan Helsinki vain syventää omia sosiaalisia ongelmiaan. Samalla Helsingin taloudellinen huoltosuhde heikkenee.