Varautumisen ministerityöryhmältä odotettiin tänään toimenpiteitä kuljetusalan kustannuskriisin helpottamiseksi, mutta turhaan. Päätöksiä ei vieläkään syntynyt.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Lulu Ranne toteaa Suomen olevan todellisissa ja monenlaisissa vaikeuksissa, kun varautumisen ministerityöryhmä ei pysty päättämään kuljetusalan kriisin vaatimista toimista, ja vetoaa eri ministeriöiden näkökulmaeroihin.

– Päällimmäisenä on tietysti ilmeinen johtajuusongelma. Kuljetusalan kustannuskriisi on päällä juuri nyt ja vaatii toimia, jotta pyörät pysyvät ylipäätään pyörimässä. Jos kumipyörät pysähtyvät, pysähtyy myös yhteiskunta.

Kustannukset lankeavat kaikille

Ranteen mukaan kyse ei kuitenkaan ole vain tästä hetkestä ja kuljetusalan kustannuksista. Kuljetusalan kustannukset maksamme lopulta me kaikki.

– Punavihreä ajatus on, että korkeat polttoaineen hinnat ajavat käyttäjät sähköautoihin. Vihreät haluavat käyttää polttoaineiden hintakriisiä vihreän siirtymän ajurina ymmärtämättä – tai ainakin välittämättä – ettei raskaalla työkone- ja kuljetuskalustolla ole vaihtoehtoja poltto- ja dieselöljylle.

Tuettavat eivät lopu

Ranne kertoo esimerkin, miksi raskaan kaluston sähköistäminen ei ole vaihtoehto. Esimerkiksi 900 kWh akku painaa 5,4 tonnia. Siinä kun tavallinen rekkaveturi ajaa yhdellä dieseltankillisella jopa yli 2 500 km, täytyy vastaavaa, kaksi kertaa painavampaa sähkömallia ladata 150 kW teholla viisi-kuusi kertaa, yhteensä yli 20 tuntia samoihin kilometreihin pääsemiseksi.

– Sellainen politiikka, jossa kaikkien välttämättömyyshyödykkeiden hinnat ajetaan taivaisiin ja sitten tuetaan niitä, jotka eivät pärjää, on kansantaloudellista itsemurhaa. Ne tuettavat eivät nimittäin lopu. Lisää tukia vaatii lisää veroja, joka lisää tuettavia.

Elämisen perusteita suojeltava

Ranne huomauttaa, ettei Suomi pääse eroon liikenteen fossiilisista polttoaineista riehumalla eikä pakottamalla. Vaihtoehtoisten polttoaineiden ja teknologioiden kehittäminen sekä tuotannon ja jakelun skaalaaminen tarvittaviin mittasuhteisiin nyt vain ottaa aikaa, lasketaan Ilmastopaneelissa mitä hyvänsä.

– Sillä välin täytyy varjella huoltovarmuutta, logistiikkaa, elintarviketuotantoa, yrittämisen edellytyksiä ja yksityisten kansalaisten elämisen, asumisen ja työssäkäynnin perusteita.

Hintojen nousu jatkuu

Ranteesta näyttääkin siltä, että tämä hallitus tai sitä heiluttavat tahot eivät edes halua tehdä mitään sellaisia toimia, joilla polttoaineiden hinnat saataisiin palautettua siedettävälle tasolle.

– Hallitus valmistelee kansallista liikenteen päästökauppaa, jonka nimenomaisena tarkoituksena on toimia ns. perälautana eli varmistaa, etteivät hinnat ainakaan laske. Hallitus on vihreiden panttivankina.

– Polttoaineiden verotus olisi uudistettava nyt siten, että kustannuskehitys pysyy mahdollisimman maltillisena mentäessä kohti vuotta 2050, Ranne vaatii.

SUOMEN UUTISET