Sähköautojen valmistaminen on viimeisen kahden vuoden aikana kallistunut huomattavasti enemmän kuin polttomoottoriautojen tuottaminen. Pulaa on erityisesti akkumateriaaleista. Tilanne on hankala siksikin, että vuonna 2035 perinteisten polttomoottoriautojen myynti loppuu EU:n alueella.

Vuonna 2035 kaikkien EU:n alueella myytävien henkilö- ja pakettiautojen tulee olla päästöttömiä. Eli käytännössä polttomoottorit ovat tuosta lähtien pannassa. Jo voimassa olevat päästörajoitukset ovat johtaneet siihen, että sähköautoja valmistetaan vuosi vuodelta enemmän.

Sähköautojen valmistamiseen ja erityisesti akkujen tuottamiseen tarvitaan raaka-aineita, joiden hintakehitys saattaa vaikuttaa ladattavien kulkuneuvojen maailmanvalloitukseen.

Kaiken kallistuessa ja inflaation myötä autoteollisuus saa siipeensä muiden lailla. AlixPartners-konsulttiyhtiö esitteli laskelmiaan taannoin Milanossa.

Akkumateriaalit avainasemassa

Materiaalikulut per valmistettava sähköauto olivat syyskuussa keskimäärin 8 255 dollaria. Kohonneisiin kustannuksiin vaikuttavat omalta osaltaan koboltin, nikkelin ja litiumin hintataso.

Polttomoottoriautojen ja hybridien, keskimääräinen materiaalikustannus oli syyskuussa 1 851 dollaria, kun vuonna 2020 vastaava luku oli 1 475 dollaria.

– AlixPartners arvioi, että raaka-aineiden hinnat saattavat laskea hetkellisesti talouden taantuman myötä, mutta tulevaisuudessa mahdollisesti ainut keino suitsia sähköautojen tuotantokuluja on ottaa käyttöön nykyistä edullisempia akkumateriaaleja, kertoo asiasta uutisoinut Tekniikan Maailma.

SUOMEN UUTISET