

LEHTIKUVA
Sähköautorasismia Norjassa? Maailman ympäristöystävällisin alus kelpuuttaa vain polttomoottoriautot autokannelleen
Norjalaisvarustamo Havila Kystruten on ilmoittanut, että sen uusien risteilyalusten kyytiin otetaan vain polttomoottoriautoja. Monet kysyvätkin, että miksi maailman ympäristöystävällisimmäsi mainostetut alukset eivät suostu kuljettamaan ympäristöystävällisiä sähköautoja.
Havila-varustamon uudet laivat liikennöivät Norjan kuuluisaa rannikkoreittiä, joka kulkee etelän Bergenistä pohjoisen Kirkkoniemeen yli kolmenkymmenen välisataman kautta. Luonnonkaunis rannikkoreitti on turistien suosima, mutta se on tietenkin myös tärkeä kuljetusreitti rannikon asukkaille.
Nyt Havila on ilmoittanut, että se ottaa laivojensa kyytiin vain polttomoottoriajoneuvoja. Sähköautoille, hybrideille ja vetyautoille ei siis löydy sijaa autokannelta. Kieltoa perustellaan turvallisuussyillä.
Maailman ympäristöystävällisimmät laivat
Nettisivuillaan Havila ylistää ympäristöystävällisiä laivojaan, joiden porealtaatkin lämmitetään koneiden hukkalämmöllä. Laivojen akustot ovat suurimmat mitä millekään matkustajalaivalle on ikinä asennettu. Akut ladataan satamassa nollapäästöisellä vesivoimalla tuotetulla sähköllä. Laivan akut painavat yhteensä huikeat 86 tonnia ja niiden kapasiteetti on yli 6 megawattituntia.
Alus voi kulkea akkujen voimalla jopa neljä tuntia, joten kaikkein herkimmissä vuonoissa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, täysin äänettömästi. Normaalikulussa polttoaineena on nestekaasu, mutta laivat aiotaan muuttaa vetykäyttöisiksi, kunhan vetypolttoaineen saatavuusongelmat ratkeavat.
Syttyminen aiheuttaa suuremman vaaran
Kuulostaa erikoiselta, että valtavilla akuilla varustettu risteilyalus pelkää sähköautojen akkupaloa niin paljon, ettei suostu kuljettamaan niitä, mutta niin vain on. Havilan toimitusjohtaja Bent Martini ymmärtää, että ympäristöystävällisempien autojen kielto kuulostaa kummalliselta.
– Kyseessä on puhtaasti turvallisuusarvio, toimitusjohtaja Martini selittää lehdistötiedotteessa.
– Riskianalyysi osoittaa, että jos polttomoottoriauto syttyy tuleen autokannella, laivan sammutusjärjestelmä ja miehistö pystyvät hallitsemaan tilanteen.
– Mutta sähkö-, hybridi- tai vetyauton tulipalo vaatii ulkopuolista sammutusapua ja saattaa vaarantaa aluksen ja sen matkustajat. Tätä riskiä me emme ole valmiita ottamaan, Martini sanoo.
Onneksi rannikkoreitillä liikennöi toinenkin laivayhtiö. Jo 40 vuotta vuonosta toiseen kulkenut Hurtigruten-varustamo lupaa ottaa myös ekoautot autokannelleen.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Hurtigruten Bent Martini Havila Kystruten vetyautot risteilyalukset hybridiautot Sähköautot Fossiiliset polttoaineet Norja
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Sähköautot seisontaan Sveitsissä – jos energiapula iskee

Ranne: Punavihreässä utopiassa mikään ei liiku – tuuli vain suhisee

EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä

Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista

Sähköinen tienpito takkuaa Norjassa – yhdellä latauksella auraa runsaan tunnin

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.

Iranilaisjohtaja käynnisti varainkeruun Trumpin ja Netanjahun salamurhaa varten: ”Tätä tehdään Euroopassa 10–20 miljoonalla dollarilla”
Kovan linjan iranilainen islamistijohtaja Abdolmajid Kharaghaani on ilmoittanut sosiaalisessa mediassa varainkeruukampanjasta Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin ja Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun tappamiseksi. Myös Kansainvälisen atomienergiajärjestön IAEA:n pääjohtaja Rafael Grossin pää on pölkyllä - hänelle vaaditaan teloitusta Iranin valtionmediassa.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.
Uusimmat

Ansiotuloverotuksen vähennykset tasaavat tulonjakoa Suomessa

Perussuomalaisten kannattajat erottuvat kaikkein menokriittisimpinä
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää