Norjalaisvarustamo Havila Kystruten on ilmoittanut, että sen uusien risteilyalusten kyytiin otetaan vain polttomoottoriautoja. Monet kysyvätkin, että miksi maailman ympäristöystävällisimmäsi mainostetut alukset eivät suostu kuljettamaan ympäristöystävällisiä sähköautoja.

Havila-varustamon uudet laivat liikennöivät Norjan kuuluisaa rannikkoreittiä, joka kulkee etelän Bergenistä pohjoisen Kirkkoniemeen yli kolmenkymmenen välisataman kautta. Luonnonkaunis rannikkoreitti on turistien suosima, mutta se on tietenkin myös tärkeä kuljetusreitti rannikon asukkaille.

Nyt Havila on ilmoittanut, että se ottaa laivojensa kyytiin vain polttomoottoriajoneuvoja. Sähköautoille, hybrideille ja vetyautoille ei siis löydy sijaa autokannelta. Kieltoa perustellaan turvallisuussyillä.

Maailman ympäristöystävällisimmät laivat

Nettisivuillaan Havila ylistää ympäristöystävällisiä laivojaan, joiden porealtaatkin lämmitetään koneiden hukkalämmöllä. Laivojen akustot ovat suurimmat mitä millekään matkustajalaivalle on ikinä asennettu. Akut ladataan satamassa nollapäästöisellä vesivoimalla tuotetulla sähköllä. Laivan akut painavat yhteensä huikeat 86 tonnia ja niiden kapasiteetti on yli 6 megawattituntia.

Alus voi kulkea akkujen voimalla jopa neljä tuntia, joten kaikkein herkimmissä vuonoissa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, täysin äänettömästi. Normaalikulussa polttoaineena on nestekaasu, mutta laivat aiotaan muuttaa vetykäyttöisiksi, kunhan vetypolttoaineen saatavuusongelmat ratkeavat.

Syttyminen aiheuttaa suuremman vaaran

Kuulostaa erikoiselta, että valtavilla akuilla varustettu risteilyalus pelkää sähköautojen akkupaloa niin paljon, ettei suostu kuljettamaan niitä, mutta niin vain on. Havilan toimitusjohtaja Bent Martini ymmärtää, että ympäristöystävällisempien autojen kielto kuulostaa kummalliselta.

– Kyseessä on puhtaasti turvallisuusarvio, toimitusjohtaja Martini selittää lehdistötiedotteessa.

– Riskianalyysi osoittaa, että jos polttomoottoriauto syttyy tuleen autokannella, laivan sammutusjärjestelmä ja miehistö pystyvät hallitsemaan tilanteen.

– Mutta sähkö-, hybridi- tai vetyauton tulipalo vaatii ulkopuolista sammutusapua ja saattaa vaarantaa aluksen ja sen matkustajat. Tätä riskiä me emme ole valmiita ottamaan, Martini sanoo.

Onneksi rannikkoreitillä liikennöi toinenkin laivayhtiö. Jo 40 vuotta vuonosta toiseen kulkenut Hurtigruten-varustamo lupaa ottaa myös ekoautot autokannelleen.

SUOMEN UUTISET