Hybridi- ja sähköautot ovat palotilanteessa erittäin vaikeita sammuttaa ja vaativat muun muassa upottamista veteen useammaksi päiväksi. Kansanedustaja Minna Reijonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen hybridi- ja sähköautojen turvallisuudesta palotilanteessa ja sammutuskaluston riittävyydestä jälkisammutuksessa.

Minna Reijonen viittaa äskettäin sattuneeseen palotilanteeseen, josta poliisi julkaisi uutisen kuvien kera. Uutisen kuvassa odotettiin konttia, ja auto upotettiin veteen kyseisen uutisen mukaan useammaksi päiväksi uudelleensyttymisvaaran takia.

– Suomessa hybridi- ja sähköautot ovat yleistyneet viimeisten vuosien aikana ja näyttävät yleistyvän entisestään. Palot ovat melko harvinaisia. On kuitenkin huomioitava autokannan nopea muutos. Mikäli jälkisammutus vaatii useamman päivän ajan upottamista veteen, on täysin selvää, että kalustoa sammuttamiseen tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän. Nykyisellä määrällä kalustoa kasvavat riskit vaaratilanteissa huomattavasti, Reijonen sanoo.

Onko varauduttu riittävästi?

Reijonen kysyy asianomaiselta ministeriltä:

– Mikä on Suomen kokonaistilanne varautumisessa mahdollisiin autopaloihin hybridi- ja sähköautojen osalta? Kuinka varautumisen ja mm. konttien riittävyys on huomioitu sammutustilanteissa? Miten varautuminen on huomioitu parkkihalleissa, parkkipaikoilla ja esimerkiksi autoja kuljettavilla laivoilla?

Suomen Uutiset