Sähköautojen akkujen optimaalinen latauslämpötila on 20–30 astetta. Kylmä akku tarkoittaa lataustehon selkeää laskua ja lataukseen kuluvan ajan jopa dramaattista pitenemistä. Alma Median julkaisut ovat selvitelleet latausnopeuden putoamista Kian ja Hyundain uutuuksien osalta.

– Kauppalehden lukijapalautteen, kollegoiden kesken käytyjen keskustelujen ja netin sähköautopalstojen perusteella vaikuttaa siltä, ettei sähköautokaksikko kykene talven tullen käytännössä likimainkaan huippulatautumisnopeuksiin, todetaan Uuden Suomen artikkelissa.

Kauppalehti testasi molempien autojen latautumista useaan kertaan 350 ja 150 kilowatin tehoisilla latausasemilla eri talviolosuhteissa. Pakkasta oli parhaimmillaan 15 astetta, yleensä kuitenkin lämpötila tuhnusteli nollan tienoilla.

”Valmistaja on aloittanut tutkimukset asiasta”

Hyundailla lataustehot pyörivät 40–90 kilowatin välillä. Missään vaiheessa ei päästy lähellekään teoreettista huipputehoa. ”Mainitaan vielä, että Ioniq 5:a on ladattu kesäolosuhteissa usein yli 200 kilowatin toteutuneella teholla ongelmitta”.

Kian sähkötekniset ratkaisut ovat samanlaiset kuin Hyundaissa. Nollakelissä ja 350 kilowatin suurteholatausasemalla Kian latautuminen tapahtui 80 kilowatin teholla.

– Olemme saaneet autonsa jo vastaanottaneilta suomalaisilta asiakkailta käyttäjäkokemuksia, joiden mukaan lataaminen kylmissä olosuhteissa olisi merkittävästi oletettua hitaampaa, ja olemme huomanneet saman myös itse. Olemme raportoineet asiasta valmistajalle, joka on aloittanut tutkimukset asiasta”, sanoo PR- ja viestintäpäällikkö Saara Vainio Hyundai Motor Finland Oy:stä.

Latausajoilla on autoilijan yksittäisten autoilijoiden harmin lisäksi kyse kapasiteetista eli siitä, että hitailla talvisilla lataustehoilla latausasemia tarvitaan paljon useampia kuin kesällä. Suomen Uutiset on viime viikkoina kertonut sähköautojen erilaisista ongelmista nimenomaan talvikeleillä.

SUOMEN UUTISET