Pääministeri Sanna Marinin hallitus pyrkii rankaisemaan autoilevia työmatkalaisia muun muassa polttoaineen hinnankorotuksilla, edistämällä ruuhkamaksuja ja suunnittelemalla työpysäköinnin verottamista. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra muistuttaa, että ihmiset eivät Suomessa ajele huvikseen, sen paremmin maakunnissa kuin pääkaupunkiseudullakaan.

Riikka Purra toteaa, että autoilun kustannusten korottamisella autoilu ei Suomessa juurikaan vähene, vain kansalaisten käytössä olevat rahat vähenevät.

– Ainoa looginen seuraus autoilun vaikeuttamisessa ja hinnankorotuksissa on siinä, että jatkossa rahaa on vähemmän käytössä muuhun elämiseen. Kävely ja pyöräily ovat tietysti kivoja juttuja, mutta ei niistä ole vakavaksi vaihtoehdoksi Suomen kaltaisessa maassa.

– Erilaisiin toinen toistaan seuraaviin kävelyn edistämisen selvityksiin ja hankkeisiin voisi suhtautua huvittuneesti, mutta valitettavasti jokainen niistä maksaa ja kaiken lisäksi hallitus on tosissaan. Onko hallitukselle mieluisampaa, että ihminen menee kävellen Kelaan kuin autolla töihin? Purra kysyy.

Vähäpäästöinen auto vain harvan ulottuvilla

Kansalaiset suhtautuvat hyvin kielteisesti liikenteen polttoaineiden hinnankorotuksiin, kuten erilaisista kyselyistä usein voidaan nähdä. Ilmastotoimin nouseva autoilun hinta asettaa kansalaiset keskenään epätasa-arvoiseen asemaan, koska korotukset vaikuttavat erityisesti työssäkäyviin ja syrjäseuduilla asuviin.

Purra huomauttaa, että vaikka liikenne etenee voimakkaasti sähköiseen suuntaan, ei suurella osalla ihmisistä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia hankkia uutta vähäpäästöisellä teknologialla varustettua autoa. He eivät myöskään hyödy hallituksen sähköautoilijoille annettavista kannusteista ja verohelpotuksista.

SUOMEN UUTISET