LEHTIKUVA
Koponen vastustaa ruuhkamaksuja: Työntekoon kohdistuva lisävero, joka ristiriidassa työllisyystavoitteiden kanssa
Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan tullaan säätämään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseuduilla ruuhkamaksujen käyttöönoton, eli kaupungit voisivat halutessaan veloittaa autoilijoilta tienkäyttömaksuja.
Hallitus on päässyt hiljattain neuvottelutulokseen ja allekirjoittanut Helsingin ja Tampereen seutujen kanssa sopimuksen valmistelujen aloittamisesta vuosille 2020—2031.
Ari Koposen mielestä ruuhkamaksut hankaloittavat työllistymistä ja kuntalaisten arkea. Koponen haluaa myös muistuttaa, että yksityisautoilu vie kohtuuttoman suuren osan jo nyt kotitalouksien tuloista, sillä ajoneuvot ovat Suomessa autoveron vuoksi poikkeuksellisen kalliita, minkä lisäksi autoilija maksaa ajoneuvoveroa, korkeaa polttoaineveroa, vakuutusmaksuja sekä katsastus- ja korjauskuluja.
– Henkilöautoilijat ovat jo moninkertaisesti kustantaneet maksamillaan veroilla tieverkoston, eikä kerätyistä miljardeista palaudu tällä hetkellä kuin murto-osa teiden kunnossapitoon.
Julkinen liikenne ei ole vaihtoehto kaikille
Laskelmien mukaan korkeiden ruuhkamaksujen käyttöönotto tarkoittaisi vuosittaisia uusia satojen eurojen lisäkustannuksia autoa välttämättömästi tarvitseville ihmisille.
Suomi on Euroopan unionin harvaan asutuin ja maaseutumaisin maa, eikä autoa yritystoimintansa tai työnsä puolesta tarvitsevia pidä Koposen mielestä rangaista ylimääräisellä maksulla, joka on verrattavissa työntekoon kohdistuvaan lisäveroon.
– Ruuhkamaksu tulee esimerkiksi vaikuttamaan negatiivisesti halukkuuteen vastaanottaa pienipalkkaisia töitä, vaikka samaan aikaan Marinin hallitusohjelma tavoittelee 75 prosentin työllisyysastetta. Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun jo muutenkin korkean kustannustason takia ei tulisi luoda mitään uusia veroja heikentämään kuntalaisten toimeentuloa, vaatii Koponen.
Vähentää suomalaisten ostovoimaa
Koponen kysyykin hallitukselle jättämässä kirjallisessa kysymyksessä miten ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava lainsäädäntö parantaa hallituksen mielestä työllisyyttä ja varsinkin matalapalkka-aloilla työskentelevien elämää ja toimeentuloa.
– Hallitus toistelee olevansa vähempiosaisten puolella. Erityisesti nyt jos koskaan heikossa asemassa olevia pitäisi tukea, mutta eihän tämä mitenkään edesauta matalapalkka-aloilla työskentelevien elämää ja vielä vähemmän kansalaisten ostovoimaa. Jälleen kerran näemme miten hallituksen puheet ja teot ovat täysin ristiriitaisia, Koponen lopettaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- työssäkäynti julkinen liikenne Ari Koponen ostovoima duunarit autoilijat ruuhkamaksut Pääkaupunkiseutu Sanna Marin perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita