Ruotsin autoliitto eli Riksförbundet M Sverige selvitti rutiininomaisesti Volkswagenin ID-täyssähköautojen käyttöohjeita ja huomasi oudon rajoituksen: autoliiton tulkinnan mukaan valmistaja ei vastaa mahdollisista ongelmista, jos autoa pidetään ulkona seisomassa yli 30 asteen pakkasessa enemmän kuin 24 tuntia.

– Jos on rakentanut auton, joka ei kestä markkina-alueen alhaisia lämpötiloja, sitä ei saa myydä tai vaihtoehtoisesti tuote pitää markkinoida kesäkäyttöön tarkoitettuna sähköautona, jyrisee autoliiton tiedotteessa tekninen asiantuntija Carl-Erik Stjernvall.

– Kehotamme olemaan ostamatta autoa, jonka käyttöehtoja ei ole mahdollista täyttää. Ehtoihin tyytymättömien autonomistajien tulee reklamoida asiasta ja vaatia vian korjaamista.

Auton kestettävä paikallista säätä

– Ruotsin sääolot huomioiden myyjän täytyy kertoa asiakkaalle näistä puutteista ennen kaupantekoa, muuten auto on viallinen. Ostaja luottaa siihen, että auton voi pysäköidä ulos myös pakkasessa, Stjernvall painottaa.

Ruotsin autoliitto menee jopa niin pitkälle, että tarjoaa Volkswagenille kaksi vaihtoehtoa: Joko yhtiö vetää autot pois Ruotsin markkinoilta tai sitten niissä ilmenneet puutteet korjataan.

Sähköautoilla on ollut muutenkin ongelmia Ruotsissa. Joulukuun alun lumimyrskyissä sähköautoja hyytyi moottoriteille. Virta ei välttämättä riitä tuntikausien jonottamiseen, ja lataaminen on tien päällä mahdotonta.

SUOMEN UUTISET