

LEHTIKUVA
Sähköauton valmistuksen päästöt lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon – käytön ekologisuus riippuu sähkön tuotantotavasta
Autovalmistaja Polestar on julkaissut tekemänsä vertailun sähköauton ja polttomoottoriauton valmistuksen ja käytön aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Tulos haastaa vallitsevan käsityksen sähköautojen ilmastoystävällisyydestä: akkujen valmistuksen aiheuttamien päästöjen korvaaminen vaatii vähimmilläänkin 50 000 kilometrin ajon.
Volvon ja sen kiinalaisen emoyhtiön yhdessä omistama sähköautovalmistaja Polestar on julkaissut vertailun, jossa tarkastellaan Polestar 2 -sähköauton ja Volvo XC-40 -bensiiniauton valmistuksen ja käytön aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä, uutisoi brittiläinen Autocar-lehti. Polestar kertoo aikovansa jatkossakin tiedottaa sähköautojen ympäristövaikutuksista mahdollisimman avoimesti.
– Autovalmistajat eivät aina ole kertoneet kuluttajille selvästi tuotteidensa ympäristövaikutuksista, Polestarin johtaja Thomas Ingelath sanoo.
– Meidän on pyrittävä rehellisyyteen, vaikka totuus ei aina miellyttäisikään.
Valmistuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt lähes kaksinkertaiset
Yrityksen julkaisema vertailu osoittaa, että tällä hetkellä ikävä totuus on se, että sähköauton valmistuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon verrattuna. Pelkkä sähköauton ostaminen ei siis ole ekoteko.
– Olisi houkuttelevaa olettaa, että saamme päästöttömän tulevaisuuden, kunhan kaikki vain ostavat sähköauton, mutta totuus ei ole niin yksinkertainen, Ingelath sanoo.
Polestarin mukaan sen oman sähköautomallin valmistaminen tuottaa 24 hiilidioksiditonnia, kun taas vastaavanlaisen bensiinikäyttöisen Volvo XC40:n valmistaminen tuottaa vain 14 hiilidioksiditonnia. Sähköauton valmistuksen huomattavasti suurempi päästömäärä johtuu pitkälti akuista. Akuissa käytettävien mineraalien louhimiseen liittyy lisäksi merkittäviä ympäristö- ja ihmisoikeusriskejä.
Sähköauton elinkaaripäästöt pienemmät kunhan kilometrejä on takana tarpeeksi
Autojen koko elinkaarta vertailtaessa tilanne muuttuu, sillä sähköauton käytön aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienemmät. Mutta tämäkin riippuu täysin siitä, miten sähköauton akkuihin ladattava sähkö on tuotettu.
Kun auton elinkaareksi arvioidaan 200 000 kilometriä, bensiinikäyttöinen Volvo XC40 tuottaa sillä matkalla 41 hiilidioksiditonnin lisäpäästöt. Sähköauto menee ajonaikaisten päästöjensä pienuuden ansiosta ekologisuudessa ohi, mutta siihen vaadittava kilometrimäärä on yllättävän suuri ja riippuu merkittävästi siitä, miten sähköauton akkuihin ladattava sähkö on tuotettu.
Jos sähköautoa ladataan ainoastaan tuulivoimalla, se menee bensiiniauton ohi ekokisassa 50 000 kilometrin kohdalla. Euroopassa sähkön tuotantoon käytetään paljon uusiutuvia energianlähteitä ja ydinvoimaa, joten Euroopassa sähköauton käyttö on päästöttömämpää kuin maailmalla keskimäärin. Polestarin laskelmien mukaan sähköauton kokonaispäästöt alittavat bensiiniauton kokonaispäästöt 80 000 km kohdalla, jos käytetään ”eurooppalaista sähköä” ja vasta yli 110 000 km kohdalla, jos käytetään ”yleismaailmallista sähköä”.
Hiilidioksidipäästöt ja niihin kohdistuvat rajoitukset ovat autovalmistajille erittäin tärkeä kilpailutekijä ja samalla rasite. Viitisen vuotta sitten saksalainen autojätti Volkswagen sai jättisakot, koska oli asentanut diesel-malleihinsa laitteiston, joka antoi virheellisiä tuloksia päästöjä mitattaessa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- elinkaariajattelu akut Polestar Thomas Ingelath hiilidioksidipäästöt Volvo Sähköautot päästöt Ilmastonmuutos
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset: Hallitus nostaa suomalaisten liikkumis- ja asumiskustannuksia ilmastopolitiikan varjolla

Eduskunnan keskityttävä vain välttämättömiin lakiesityksiin – sähköautojen pakolliset latauspisteet tai henkilötunnusten sukupuolineutraalius eivät ole sellaisia

Saksassa sähköautot voivat viedä yli 400 000 työpaikkaa pölkylle

Halla-aho: Kasvavat liikkumiskustannukset ovat pois kaikesta muusta – ”Sähköauto on ratkaisu vain niille, joilla on millä mällätä”

Millä ajat, jos bensa maksaa viisi euroa litralta?

Ruotsi sulkee ydinvoimaloita sähköpulasta huolimatta – ruotsidemokraatit arvostelevat ankarasti punavihreän hallituksen energiapolitiikkaa

Reijonen: Paljonko ovat sähköautoilun kustannukset eri puolilla Suomea?

Antikainen: Onko mitään sellaista kustannusta, jota vihreät eivät haluaisi yhteiskunnan vastuulle?

Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.

Euroopan parlamentti äänesti Bulgarian liittymisestä euroon – Tynkkynen ainoa suomalaismeppi, joka äänesti vastaan
Euroopan parlamentissa äänestettiin tiistaina Bulgarian hyväksymisestä euroalueen jäseneksi. Mepit antoivat maan eurojäsenyydelle tukensa äänin 531‒69. Tyhjää äänestäneitä oli 79. Paikalla olleista suomalaisista mepeistä ainoa, joka vastusti Bulgarian eurojäsenyyttä, oli perussuomalaisten Sebastian Tynkkynen.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää