Saksassa pelätään sähköautoihin siirtymisen rokottavan jopa yli 400 000 työpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Käyttövoimanlähteenä toimivat akut ovat pääosin tuontitavaraa Aasiasta. Aiheesta uutisoi Financial Times.

Saksan hallituksen hyväksymän raportin mukaan työllisyysaste voisi pudota jopa prosentilla, mikäli maan suuret autonvalmistajat joutuvat turvautumaan tuontiin. Akut ovat sähköautojen arvokkaimpia osia.

EU:n päästötavoitteet määräävät suunnan

EU haluaa karsia polttomoottoritekniikalla käyvien autojen määrää päästötavoitteidensa saavuttamiseksi. Tämä on jo tarkoittanut lukuisten työpaikkojen katoa Saksassa.

Viime vuonna maan autonvalmistajat ja alihankkijat ilmoittivat 50 000 henkilön irtisanomisista sähköautoihin siirtymisen vuoksi.

Saksaa uhkaa miljardien eurojen EU-sakot, mikäli päästöttömien autojen valmistus jää polttomoottoriautojen valmistusmäärien jalkoihin. Seuraavan kahden vuoden aikana maan tulisi valmistaa satoja tuhansia päästöttömiä autoja.

Joka viideskymmenes on sähköauto

Saksan hallitus haluaa maan autoteollisuuden valmistavan hulppeat 10 miljoonaa akkuvoimalla käyvää autoa tällä vuosikymmenellä. Tarjonta olisi siten kunnossa sanktioiden pelossa.

Kysyntä on arvoitus. Saksassa vajaa kaksi prosenttia uusista autorekisteröinneistä ovat puhtaita sähköautoja.

Sähköautojen valmistus poikkeaa polttomoottoriautoista. Työpaikkoja arvellaan katoavan sähköautojen valmistuksen automatisaation vuoksi. Tekniikan alan työt vähenisivät. Työpaikkojen kato koskisi tuotantoketjuja metallin valmistuksesta alkaen.

Saksan autoteollisuuden haasteisiin haetaan ratkaisuja joko uudelleenkoulutuksen tai vaihtoehtoisten polttoaineiden kehitystyöstä. Fossiilisten polttoaineiden sijaan autot voisivat kulkea myös synteettisillä polttoaineilla.

Henri Alakylä