Perussuomalaisten kansanedustaja Minna Reijonen haluaa tietää, paljonko sähköautolla ajaminen eri puolilla Suomea maksaa ottaen huomioon vaihtelevat siirtohinnat ja työmatkat.

Hallitusohjelman mukaan hallituksen keskeisin tavoite on Suomi hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Osana tätä suunnitelmaa on liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Keskeisenä tavoitteena tämän suunnitelman toteutumisessa on henkilöliikenteen sähköistäminen.

Liikenteen sähköistäminen tarkoittaa myös tavoitetta siirtyä sähköautoihin.

– Sähköautoilu on kustannuksiltaan varmasti erilaista pitkien etäisyyksien Suomessa. Myös sähkönsiirtohinnoissa on suuria eroja eri alueilla, ja tämäkin vaikuttaa sähköautoilun kustannuksiin, sanoo kansanedustaja Minna Reijonen.

Riittääkö sähköä kaikille ilman lisäkustannuksia?

Jos Suomessa siirrytään laajamittaisesti sähköiseen henkilöliikenteeseen, on myös varmistettava, että sähköä riittää kaikille ilman ylimääräisiä lisäkustannuksia. Esimerkiksi pääsulakekoon muutokset omakotitaloissa tai jakelumuuntajien uusimiset tuottavat kustannuksia.

– Kuinka paljon sähköautolla ajaminen maksaa eri puolilla Suomea ottaen huomioon erilaiset sähkönsiirtohinnat ja haja-asutusalueen pitkät työmatkat? kysyy Reijonen.

Riittääkö sähköä ilman erillisiä hankintakustannuksia kaikille tarvitsijoille, jos Suomessa siirrytään suuressa mittakaavassa sähköiseen henkilöliikenteeseen? Kuka maksaa pääsulakekoon tai jakelumuuntajien muutokset? Näistä asioista Reijonen teki kirjallisen kysymyksen ministerille.

Suomen Uutiset