Koronaviruksen vaikutuksista Suomen talouteen ei vielä tiedetä muuta, kuin että ne ovat jossain tuntuvan ja hirveän välillä. Lainvalmistelutyö kuitenkin jatkuu valtiovarainministeriössä ja pöydällä on muun muassa suunnitelma liikenteen päästöjen leikkaamiseksi. Rajuista polttoaineille suunnitelluista hinnankorotuksista ovat kirjoittaneet muiden muassa Ilta-Sanomat ja Verkkouutiset.

Hallitus on päättämässä päästöjen leikkauksista ja polttoaineen hinnankorotuksista syksyn kuluessa. Pääministeri Sanna Marinin hallitusta ympäröivä todellisuus on kuin Ilmestyskirjasta, mutta siitä huolimatta se on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Bensan hintaan huima korotus

Jos mahdollinen korotustarve päästöjen vähentämiseksi lätkäistään suoraan polttoaineiden hintoihin, tarkoittaisi se nykyisen 1,50 euroa litralta maksavan polttoaineen hinnankorotusta 185 prosentilla. Niinpä menovesi saattaisi pian kustantaa 4,30 euroa litralta. Tämä siis siitä huolimatta, että koronavirus on jo nyt laskenut raakaöljyn hintaa.

Liikenneministeriön moneen ehtivä kansliapäällikkö Harri Pursiainen totesi alkuvuodesta Ylen haastattelussa, että keinovalikoima tavoitteeseen pääsemiseksi on käytössä sangen niukka eli ”verotuksen puolelle menee”. Kustannuksia on tulossa lisää myös asumiseen, sillä taloyhtiöt velvoitettaneen rakentamaan latausasemat sähköautoille. Se heijastuu suoraan sekä vastikkeisiin, että vuokriin.

Jättipotti vielä tulossa

Eikä tässä vielä kaikki, sillä valtiovarainministeriön työryhmä pui parhaillaan myös liikenteen kokonaisverouudistusta. Se tulee voimaan yllättäen ja etukäteen ilmoittamatta mahdollisesti joskus vuoden kuluttua. Jotta markkinat eivät menisi sekaisin, autoveroon kohdistuvista muutoksista ei ole pruukattu tiedottaa etukäteen.

Pian siis nähdään, katosiko Suomesta autovero ja mistä hallitus nyhtää budjettiin tänään tieliikenteen myötä tulevat kahdeksan miljardia euroa. Lainaa kun valtion menoihin ei voi ottaa määräänsä enempää. Budjettivaje saattaa koronaviruksen sivuvaikutusten myötä muutenkin nousta 10 miljardin euron tasolle.

SUOMEN UUTISET