Pandemian aikana lentokoneet seisovat kentillä ja junat kulkevat parhaimmillaankin harvakseltaan. Julkisilla kuljettaessa on aina mahdollista saada virustartunta. Toista se on yksityisautossa, sinne mennään minne nokka näyttää ja ollaan turvassa kanssakulkijoiden koronaroiskeilta.

Ruotsin valtiopäivien autoverkosto ottaa Aftonbladetin mielipidekirjoituksessa härkää sarvista ja käy vastahyökkäykseen yhteiskuntaan pesiytynyttä autovihamielisyyttä vastaan.

Julkista liikennettä vältellään pandemian jälkeen

Kansanedustajat perustelevat yksityisautoilun puolustuspuhetta parlamentaarikon perusteellisuudella. Aloitetaanpa kokemuksilla Kiinasta. Bloomberg Greenin artikkelin mukaan yksityisautoilu on Kiinassa lisääntynyt koronarajoitusten hellittäessä. Kansalaiset välttelevät julkista liikennettä ja tapa on saattanut tulla jäädäkseen.

Parlamentaarikkojen mielestä ”jo tämä toivottavasti osoittaa, että henkilöauton joustavuus ja monikäyttöisyys on ohittamatonta. Ilman autoa useammat sairastuisivat ja talouden jarrut kirskuisivat nykyistäkin pahemmin.”

Polttomoottorin aika ei ole ohitse

Seuraavaksi senaattorit lyövät tiskiin vaatimuksensa yksityisautoilun pysyvästä helpottamista pandemian jälkeen. Ensinnäkin tulevaisuuden kaupungit on suunniteltava myös yksityistä autoilua varten. Muuten kävelykeskustoissa saattavat vaeltaa ainoastaan menneisyyden haamut.

Katujen ja valtateiden ylläpitoon pitäisi panostaa rutkasti. Näin vastataan kuljetustarpeisiin, jotka taas lisääntyvät yhteiskunnan toipuessa pandemian kiroista. Parlamentaarikot ovat myös sitä mieltä, että polttomoottorin aika ei ole ohitse, jo pelkästään sen ”kriisivarmuuden” takia. Polttomoottori kun toimii myös paikallisesti tuotetulla biopolttoaineella.

Loppu ”autovihamielisyydelle”

Parkkipaikan pitää sijaita lähellä asumuksia ja parkkimaksutkin voisi unohtaa, ainakin ympäristöystävällisiltä autoilta. Kokoomustaustaiset parlamentaarikot haluaisivat poistaa verot työnantajan maksamalta parkkipaikalta ja autotallilta, sillä ”työssäkäynti ei ole etu vaan välttämättömyys”.

Virkamiesten ja osan poliitikoistakin strategia on viimeisen 20 vuoden ajan ollut yksityisautoilun vähentäminen, sanoo se loppuosa poliitikoista.

– Tälle asenteelle on nyt pantava piste. Valtion ja kuntien pitää ymmärtää, että henkilöauto on täällä tänään ja myös huomenna, Ruotsin valtiopäivien autoverkosto vaatii.

SUOMEN UUTISET