Henkilöautojen kulutus- ja päästörajat ovat oleellinen asia USA:n autoteollisuudelle, sillä maassa on totuttu siihen, että amerikanraudat ovat amerikanrautoja eivätkä mitään riisikuppeja. Presidentti Obaman kaudella maassa otettiin käyttöön erittäin tiukat ja kunnianhimoiset päästötavoitteet. Trumpin hallinnon päätös höllentää autojen kulutusrajoja on isku vasten ilmastoväen kasvoja.

Presidentti Donald Trumpin hallinto päätti tiistaina helpottaa autoteollisuudelle asetettuja uusien henkilöautojen kulutusrajoja, kertoo Los Angeles Times -lehti.

Ilmastonsuojelijat puolestaan olisivat halunneet Barack Obaman kaudella vuonna 2012 säädettyjen, erittäin tiukkojen ilmastotavoitteiden pysyvän voimassa.

Tavoitteena seitsemän litraa sadalla

Tiistaina voimaan tullut päätös vaatii autovalmistajia parantamaan autojensa polttoainetehokkuutta 1,5 prosentilla vuodessa. Tavoitteena on saavuttaa seitsemän litran keskikulutus sadalla kilometrillä vuoteen 2026 mennessä. Alun perin Trump suunnitteli jopa suurempiakin helpotuksia autoteollisuudelle.

Obaman kaudella asetetut tavoitteet vaativat viiden prosentin vuotuista parannusta polttoainetehokkuuteen, jolloin vuoteen 2026 mennessä uusien autojen keskikulutus olisi ollut vain 5,2 litraa sadalla kilometrillä. Tavoite olisi ollut amerikkalaisille autoille melko kova, sillä se koskee henkilöautojen lisäksi myös lava-autoja ja raskaita citymaastureita ja tila-autoja.

Oikeudenkäyntejä tulossa päätöksen kumoamiseksi

Trumpin hallinnon päätös tulee joutumaan koetukselle oikeudessa. Kalifornian osavaltion ylin syyttäjä Xavier Berecca on jo todennut, että Kalifornia tulee puolustamaan tiukempia kulutusrajoituksiaan oikeudessa. Myös monien ympäristöjärjestöjen odotetaan vievän Trumpin päätöksen oikeuteen.

– Kaikista pahoista asioista, joita presidentti Trump on tehnyt ympäristölle, tämä on kyllä kaikkein pahin, luonnehti Safe Climate Campaign -järjestön johtaja Dan Becker.

Ilmastoväen mielestä löysemmät kulutusrajat tulevat johtamaan tuhansien ihmisten ennenaikaiseen kuolemaan ja astmakohtauksiin. Lisäksi ilmastonsuojelijat järkeilevät, että vaikka Trumpin säädöksen odotetaan laskevan uuden auton hintaa tuhannella dollarilla, ihmisillä menee enemmän rahaa, kun he joutuvat ostamaan suurempikulutuksiseen autoonsa enemmän bensiiniä.

Kalifornialla muita tiukemmat päästörajat

Savusumusta kärsineellä Kalifornian osavaltiolla on ollut 70-luvulta lähtien erioikeus asettaa muita osavaltioita tiukemmat päästörajoitukset. Presidentti Trump kuitenkin poisti Kalifornialta tämän oikeuden viime vuonna.

Uudet, höllemmät kulutusrajat ehtivät käyttöön aikaisintaan vuoden 2022 malleissa. Niiden on laskettu tuovan autoteollisuudelle jopa sadan miljardin dollarin säästöt. Odotettavissa olevat oikeudenkäynnit merkitsevät autoteollisuudelle kuitenkin suurta epävarmuutta. Jos Trumpin päätös kaatuu tai ei tulekaan voimaan esimerkiksi Kaliforniassa, tehtaat ovat vaikeassa tilanteessa.

Autovalmistajat pelkäävät myös menettävänsä maineensa ympäristöstä huolestuneiden ihmisten silmissä. Ainakin Ford, Honda, Volkswagen ja BMW ovat jo vapaaehtoisesti sopineet Kalifornian osavaltion kanssa noudattavansa kulutusrajoja, jotka ovat jossain Obaman ja Trumpin tavoitteiden välimailla.

SUOMEN UUTISET