Ismo Salonrannan auto on ympäristöystävällinen hybridi Opel Ampera vuosimallia 2013. Keskikulutus 1,4 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Vuoden alusta Helsingin kaupunki poisti Ismon Opelilta vähäpäästöisten autojen pysäköintiedun.

Autoilun tulevaisuus ja polttonesteiden hinta kiinnostavat kovasti Suomen Uutisten lukijoita ja koko Suomen kansaa. Siirtymää osin tai kokonaan sähköllä kulkeviin autoihin ei kuitenkaan helpota se, että ne ovat uutena kalliita ja käytettyinä niihin liittyy yllätyksiä.

Ismo Salonrannalle yllätysten aika koitti vuodenvaihteessa, kun hybridi-Opelin vähäpäästöisten autojen pysäköintietu päättyi:

– Vuoden 2021 alusta lähtien en ole enää saanut anottua Helsingin kaupungin vähäpäästöisten autojen pysäköintietua, vaikka autoni on bensiini plug-in hybridi Opel Ampera v.2013. Tämä tuli itselleni yllätyksenä koska yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 1,2 l/100 km ja CO2-päästöt 27 g/km.

Terveisiä sääntöviidakosta

Näin jyrähti byrokratia Helsingin kaupungin uumenista:

Valitettavasti ajoneuvosi ei täytä vähäpäästöisyyden kriteereitä. Kriteerit ovat, että ajoneuvosta löytyy päästötaso luokka vähintään Euro 6 ja että NEDC CO2 päästöt ovat 95g/km tai alle. Vaikka ajoneuvosi NEDC CO2 päästöt ovat 27g/km, on ajoneuvosi päästötaso luokka Euro 5.

Ismon mukaan Amperan keskikulutus on ollut 1,4 litraa bensiiniä satasella ja akkujen kesto 35-60 kilometriä per lataus. Töihin ja takaisin pääsee melkein aina sähköllä, hiukan ilman lämpötilasta riippuen. Ismon mielestä pysäköintiedun vieminen on vääryys:

Sehän on vanhemman auton sortamista, kun päästöt ovat kuitenkin alle CO2-kriteerin. Kyllä sähköauto tulee jäädäkseen, kunhan halpenevat ja latauspaikkoja tulee lisää. Akut tosin ovat kalliita, jos joutuu vaihtamaan. Itselläni oli diesel ennen, säästö nyt tonnin luokkaa vuodessa.

SUOMEN UUTISET