Sähköautot voivat äityä vaarallisiksi silloin, kun akuista katoaa virta ja lämmityslaite lopettaa toimintansa. Niin voi käydä vaikkapa lumimyrskyssä moottoritien jonossa, jossa apua voi joutua odottamaan tuntikausia.

Sähköautoiluun on viime päivinä löytynyt aivan uusi ulottuvuus, kun rankat lumisateet ovat iskeneet Etelä-Ruotsiin ja aiheuttaneet erityisesti moottoritiellä valtavia jonoja. Itse asiassa hiljaa etenevä jono on ollut liian positiivinen ilmaus, sillä autot ovat matkustajineen seisseet paikallaan jopa 10 tuntia.

Jäätävässä myrskyssä ohuen peltikuoren sisällä tulee vilu, jos autossa ei riitä hönkää lämmityslaitteen pyörittämiseen. Tuntien jonotuksessa tenkkapoo on toki mahdollinen bensa- tai dieselautollekin, jos tankki on ollut tyhjän puoleinen jo jonoon juututtaessa.

Tosin homman saa suhteellisen helposti pelittämään, jos autoilijalla itsellään tai jononaapurilla on varakanisteri, josta voi lorotella lisäenergiaa tankkiin. Sähköautolle tuntien seisoskelu lämmitin ja valot päällä voi sen sijaan olla liikaa ja virta loppuu, sillä akkujen lataus ei onnistu tien päällä.

Ongelmana myös tottumattomat kuljettajat

Sammahtaneet sähköautot pitää hinata moottoritieltä pois muitten matkaa tukkimasta, joka on helpommin sanottu kuin tehty. Autot ovat jumittuneet kilometriä pitkiin jonoihin, ja jonojen väleihin on melkoisen haasteellista sujahtaa isolla hinausautolla.

– Saimme poliisilta ja hinausautoilta viestiä, että tielle oli jäänyt joukko sähköautoja, jotka piti hinata pois, koska ne eivät enää päässeet liikkeelle, sanoo Tiehallinnon tiedottaja Bengt Olsson.

– Ongelmana ovat olleet sähköautojen tottumattomat kuljettajat sekä sähköautojen huonompi kyky pärjätä pakkaskelissä, arvelee puolestaan Tiehallinnon asiantuntija Mikael Salo.

SUOMEN UUTISET