Liikenteen polttoaineverolla, vuosittaisella ajoneuvoverolla sekä uusien tai käytettyjen ajoneuvojen hankintaan liittyvällä autoverolla kerätään vuosittain noin 8 miljardia euroa valtion kassaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen on jättänyt kirjallisen kysymyksen siitä, miten Suomi aikoo jatkossa kerätä tuon kahdeksan miljardia, kun valtio ohjaa kuluttajia sähköautoilun suuntaan.

Perinteisten fossiilisten polttoaineiden käyttöä ollaan rajoittamassa myös EU-tasolla. Suomi eteneekin muutoksessa aivan etulinjassa, sillä fossiilisten polttoaineiden verotusta ollaan kiristämässä jälleen radikaalisti. Veronkorotustoimenpiteillä voidaan arvion mukaan vähentää polttoaineen kysyntää jopa 20 prosenttia. Kun polttoaineen kysyntä vähenee, myös päästöt vähenevät.

Valtio kaipaa kuitenkin tällä hetkellä liikenteestä kerättävää veropottia myös jatkossa. Liikenteestä saatu verotuotto on merkittävästi suurempi kuin esimerkiksi tulovero palkoista ja eläkkeistä.

– Hiilidioksidipäästöohjaavan verotusjärjestelmän suuri haaste on, että autot ovat aiempaa vähäpäästöisempiä ja ajoneuvojen sähköistys on etenemässä nopeasti. Suuri kysymys onkin, mistä valtio korvaa menetetyt liikenteestä kerätyt veroeurot, kun siirrytään kohti vähäpäästöisempiä liikkumismuotoja. Jos tuota kahdeksaa miljardia ei saada kerättyä liikenteestä, se otetaan todennäköisesti jostain muualta verojen korotuksina, muistuttaa kansanedustaja Ari Koponen.

Veronkevennykset tuskin kestävät kauaa

Tällä hetkellä esimerkiksi työsuhdesähköautojen verotusta on kevennetty, jotta kuluttajia saataisiin ohjattua hankkimaan sähköautoja. Eduskunta vahvistikin muun muassa 170 euron alennuksen täyssähköisten työsuhdeautojen kuukausittaisiin verotusarvoihin vuosina 2021-2025. Alennuksen uskotaan lisäävän merkittävästi kuluttajien kiinnostusta täyssähköautoihin.

– Ongelman ydin on kuitenkin se, että valtio kerää todella suuren potin verottamalla raskaasti fossiilisia polttoaineita. Alennukset ja verokevennykset sähköautojen hankkijoille tuskin kestävät kovinkaan kauaa, sillä valtio keksii kyllä keinon verottaa vähäpäästöistäkin autoilua, kunhan se vain yleistyy. Ettei vain olisi käymässä niin, että kansalaiset ohjataan vähäpäästöisempiin autoihin, mutta pitkällä aikavälillä niiden käyttö tulee aivan yhtä kalliiksi tai jopa kalliimmiksi kuin bensa-auto, Koponen kysyy.

Suomen Uutiset