

PS ARKISTO
Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – Tavio: ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”
Autoilun, varsinkin polttoaineen, hinta Suomessa on noussut kestämättömälle tasolle. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio huomauttaa, että autoilu alkaa olla Suomessa jo niin kallista, että polttoaineen hinta vaikuttaa heikentävästi työnteon kannustimiin. Työmatkakulut haukkaavat yhä suuremman osan suomalaisten työtuloista.
Eräänlaisena kipurajana pidetty kahden euron litrahinta ylittyi jo marraskuun alussa Pohjois-Suomessa, ja nyt myös pääkaupunkiseudulla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla saa varautua pulittamaan polttonesteestä päälle kaksi euroa litra.
Kahden euron litrahintaa on usein pidetty kynnyksenä, joka tuntuu niin pahalta, että kustannus alkaa konkreettisesti vähentää liikkumista, eikä ihme: monella ei yksinkertaisesti ole varaa siihen, että auton polttoainesäiliön täyttäminen leikkaa ostovoimasta lähes 100 euroa per tankkaus.
Vaikka sähköautot tekevät tuloaan, Suomen teillä ajetaan vielä useiden vuosien ajan polttomoottoriautoilla jo pelkästään siitä syystä, että sähköautot ovat kalliita. Sähköauton hankkiminen ei ole kaikille taloudellisesti mahdollista.
Suomessa ennätyskallis polttoaine
Suomessa polttoaine on ennätyskallista niin EU-joukossa kuin maailmanlaajuisessakin vertailussa.
Rahtipörssi-sivuston keräämien tietojen perusteella hintavertailun voi rajata EU-alueelle, ja tulos osoittaa, että Suomessa on juuri nyt EU-maista kolmanneksi kallein bensa. Vain Hollannissa ja Tanskassa bensapumpulla käynti leikkaa autoilijan lompakkoon suuremman loven kuin Suomessa.
Autoilu on siten selvästi Suomea halvempaa niin unionin talousjohtajamaassa Saksassa kuin EU:sta eronneessa Isossa-Britanniassakin.
Globalpetrolprices.com-sivuston keräämien maailmanlaajuisten tietojen perusteella bensa on Suomessa tällä hetkellä maailman viidenneksi kalleinta.
Sivusto kertoo polttoaineiden keskimääräisiä hintoja. Viimeisin päivitys ei kuitenkaan näytä uusinta hintatilannetta ja kattoa, koska Suomen hintatasoksi on ilmoitettu 1,855 euroa polttoainelitralta. Sivuston mukaan Suomea kalliimpaa polttoaine on kuitenkin vielä Hong Kongissa ja Israelissa.
Bensiinin keskimääräinen hinta ympäri maailmaa on noin 1,09 euroa per litra, mutta maiden välillä on suuria eroja. Kansainvälisillä markkinoilla kaikki maat ostavat öljyä samoilla hinnoilla, mutta maissa on erilaiset verotukset ja siksi hintakin on erilainen ympäri maailmaa. Myös joukkoliikennemahdollisuudet ja muut alueelliset tekijät vaikuttavat bensan hintaan.
Hallituksen ilmastotoimet nostavat kustannuksia
Pääministeri Sanna Marinin (sd) maailman kunnianhimoisin ilmastopolitiikka nostaa reippaasti autoilun kustannuksia. Edellisen kerran hallitus korotti polttoaineveroa viime vuoden elokuussa.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio huomauttaa, että autoilu alkaa olla Suomessa jo niin kallista, että polttoaineen hinta vaikuttaa nyt heikentävästi työnteon kannustimiin. Jatkuvasti kohoavan polttoaineen hinnan vuoksi työtulot hupenevat liikkumisen kustannuksiin
Tavio kertoo esimerkin.
– Pohjois-Karjalassa tapasin lähihoitajan, joka kertoi, että hänelle verojen jälkeen käteen jäävä summa on noin 1 500 euroa. Hoitaja kertoi laskeneensa, että hänen työpaikkansa on niin kaukana, että nykyisillä polttoaineen hinnoilla työssä käynti ei enää tunnu kannattavalta.
– Ymmärrän hänen tilanteensa hyvin, autoilu on muutenkin kallista. Jos kotoa työpaikalle on vielä pitkä matka, eikä joukkoliikennemahdollisuutta ole, tilanne voi olla kestämätön, Tavio sanoo.
Syrjäseuduilla ei ole tavatonta, että työmatka saattaa olla 60-80 kilometriä suuntaansa. Monet tekevät vieläkin pidempää työmatkaa. Tavion mukaan tätä kokonaistilannetta ei useinkaan ymmärretä.
– Suomea johdetaan nyt liian Helsinki-keskeisesti. Helsinkiläisten mielestä pitkä matka autolla tarkoittaa usein lähinnä mökkimatkaa. Toisaalta tunnen myös joitakin Helsingissä työssäkäyviä lapsiperheitä. Perheissä yleensä molemmat vanhemmat ovat töissä, mutta työmatka kotoa voi kestää jopa tunnin yhteen suuntaan.
Oikeasti autoilijoilta vain kerätään rahaa
Polttoaineiden veronkorotuksia on perusteltu ilmastotoimina, mutta Tavio näkee, että tosiasiallinen tarkoitus on pitkälti rahan kerääminen, joka onnistuu helposti autoiluun puuttumalla.
– Vasemmistopuolueet vain haluavat kerätä jatkuvasti lisää veroja, jotta heillä olisi varoja käytettävissä itselleen mieluisiin kohteisiin. Käytännössä autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan.
Marraskuussa polttoaineveron kohtuullistamista esittävä kansalaisaloite sai vaadittavat 50 000 nimeä kasaan ennätysvauhdilla, ja aloite siirtyy eduskunnan käsiteltäväksi. Tavio pitää aloitetta tehokkaana tahdonilmaisuna hallitukselle, mutta suhtautuu epäilevästi, johtaako aloite polttoaineveron laskemiseen.
– Aloite ei velvoita hallitusta mihinkään. Sitä kohdellaan lakialoitteena, mutta jokainen eduskuntatyötä tunteva tietää, että eivät kansanedustajienkaan lakialoitteet juuri menesty.
Perussuomalaiset on autoilijoiden ykköspuolue
Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa alentamalla sähkön ja myös polttoaineiden veroja 25 prosentilla.
Tavio sanookin, että polttoaineen hintaan – kuten moneen muuhunkin asiaan – voi vaikuttaa parhaiten äänestämällä vaaleissa.
– Perussuomalaiset on autoilijoiden ykköspuolue. Kaikkien pitäisi vain sankoin joukoin lähteä äänestämään perussuomalaisia, koska me johdonmukaisesti ajamme autoilijoiden asemaa paremmaksi. Jos ihmiset eivät jaksa mennä äänestämään, muutosta ei tapahdu.
Tavio painottaa, että hallituspuolueiden tulisikin saada palaute omasta politiikastaan nimenomaan vaaleissa.
– Ei hallitus tule muuttamaan omaa linjaansa opposition puheilla tai kenenkään painostuksella. Hallitus kuitenkin seuraa omien kannattajiensa mielipiteitä. Keskustan ja vihervasemmiston kannattajilta tarvittaisiin siis vahva viesti, että he lopettavat näiden puolueiden äänestämisen, jos autoilijoiden kurittaminen jatkuu.
Ruuhkamaksuista tulossa uusi työssäkäyntivero
Marinin hallituksen ohjelmassa on myös kirjaus ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistavan lain säätämisestä, jolloin työssäkäyville autoilijoille tulisi vielä ylimääräinen rangaistus ennätyskalliin polttoaineen päälle.
Tavio kuvaa ruuhkamaksuhanketta järkyttäväksi.
– Maaseudulla asuvat saattavat ajatella, etteivät ruuhkamaksut koske heitä, mutta toisin saattaa käydä. Nimenomaan maaseudulla tulisikin olla nyt todella valppaana. Jos keskusta hallituksessa luo nyt lakiin uusia veroja, joilla voidaan lisätä autoilun kustannuksia kaupunkialueilla, ennen pitkää joku keksii ottaa ne käyttöön myös maaseudulla.
SUOMEN UUTISET
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset vaati autoilun ja asumisen hinnanalennuksia kyselytunnilla – ei vastakaikua hallitukselta

Perussuomalaiset vaatii kohtuutta autoilun kustannuksiin – hallitus vastaa panostaneensa kävelyyn! Jutussa video

Hakkarainen: Keskustalaiset väittävät, että liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä onnistuu ilman bensiinin ja dieselin tuntuvia hinnankorotuksia – ”Tietävät valehtelevansa”

Perussuomalaiset esittää työn ja yrittämisen verotuksen keventämistä – kaikissa tuloluokissa kaikille kansalaisille enemmän rahaa käteen

Perussuomalaiset: Yle kulukuurille ja kehitysavusta 520 miljoonaa euroa pois

Autoilun ja asumisen hinta alemmaksi – perussuomalaiset leikkaisi polttoaineverosta ja lämmittämisen verotuksesta

Kokoomus ei halua keventää polttoaineen verotusta – perussuomalaiset pitävät korkeita pumppuhintoja kurittamisena

Koskela: Perussuomalaisten vaihtoehtobudjetti kääntää kurssin kohti parempaa – ”Puutumme sellaisiin kipukohtiin, joihin muut puolueet eivät tohdi kajota”

Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa alentamalla sähkön ja polttoaineiden veroja 25 prosentilla – ”Tämäkin on arvovalinta”
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Jussi Halla-aho: ”Onko minkään median toimituksessa yhtä paljon rikollisia kuin Hesarissa?”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho jakaa X-tilillään kurinpalautusta Helsingin Sanomille. Halla-aho osallistuu näin keskusteluun tuoreesta hovioikeuden tuomiosta kahdelle Helsingin Sanomien toimittajalle niin kutsutussa Viestikoekeskus-jutussa. Hovioikeus kovensi käräjäoikeuden aiempaa tuomiota.

Nyt tuli perussuomalaisten vastaus SDP:n Razmyarin leikkauslistoihin: ”Tätäkö tarkoittaa kaiken voi tehdä reilummin?”
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Miko Bergbom tyrmää sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin esitykset maataloustukien leikkauksista sekä veronkorotukset listaamattomille yhtiöille.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.

Pieni- ja keskituloisille tulossa merkittävät veronalennukset, ostovoima paranee – Purra: ”Tällaisia veronalennuksia ei ole nähty vähään aikaan”
Perussuomalaisten ministeriryhmän kesäkokouksessa tänään puhunut valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi jo lausunnoilla olevista verotoimista. Tavan palkansaajalle on jäämässä kukkaroon selvästi enemmän käyttövaraa veronalennusten myötä.

Demarit vaatii nyt lisää rahaa maahanmuuttajien kotoutumispalveluihin – sisäministeri Mari Rantanen torppaa: Raha ei ole järkevä mittari – ”Tulijoille pitää olla velvoitteita”
SuomiAreenalla keskusteltiin tällä viikolla myös maahanmuutosta ja sisäisestä turvallisuudesta. Sisäministeri Mari Rantanen sanoi maahanmuuton kasvattamisesta haaveilevalle demarien Mikkel Näkkäläjärvelle, että nykyisellä hallituksella on maahanmuuttopolitiikassa paljon siivottavaa demarihallituksen jäljiltä.

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Festariesiintyjä huusi kuolemaa israelilaisille – brittiyleisö huusi innoissaan mukana
Glastonburyn festivaaleilla rap-esiintyjä huusi kuolemaa israelilaisille ja toivoi Allahin nimissä Palestiinan vapautuvan. Pääministeri ja monet muut poliitikot ovat tuominneet vihapuheen. BBC myöntää rikkoneensa omia vihapuheen vastaisia ohjeitaan lähettäessään keikan suorana lähetyksenä. Rap-duon Yhdysvaltain kiertue peruuntuu, koska heidän viisuminsa peruutettiin.