Kansanedustaja Jukka Mäkynen haluaisi poistaa dieselin käyttövoimaveron, jota hän pitää nykyhetkellä vanhentuneena ja epäoikeudenmukaisena dieselautoilijoita kohtaan.

Käyttövoimavero tunnetaan myös dieselverona. Kyseinen vero maksaa dieselautoilijalle tyypillisesti keskimäärin noin 700 euroa vuodessa. Ajoneuvoveroa peritään Suomessa liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Se jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon (dieselvero).

Ajoneuvovero määräytyy päiväkohtaisesti. Bensiinikäyttöisestä autosta maksetaan vain perusveroa. Käyttövoimaveroa maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Jukka Mäkysen mielestä kyseinen vero on nykyhetkellä vanhentunut ja epäoikeudenmukainen dieselautoilijoita kohtaan.

Saastuttavat vähemmän kuin bensa-autot

Kun dieselvero aikoinaan tuli voimaan Suomessa, haluttiin sillä kompensoida dieselin ja bensan hintaeroa. Aikoinaan riittikin, että ajoi yli 20 tuhatta kilometriä vuodessa, jotta dieselauton pitäminen oli suhteessa bensalla ajavan kanssa tasapuolista. Polttoaineiden nykyhinnoilla dieselautoilijan pitäisi ajaa vähintään kolme kertaa enemmän vuodessa, jotta alkuperäinen kompensointiajatus toteutuisi.

– Tutkitusti on faktaa myös se, että dieselautot myös saastuttavat vähemmän kuin bensa-autot, mutta käyttövoimaveron joutuu silti maksamaan, vaikka dieselautoa ajettaisiin vain muutama tuhat kilometriä vuodessa, toteaa Mäkynen.

Kansalaisaloitteen paikka

Tämän niin sanotun dieselveron määrä ei perustu hiilidioksidipäästöihin vaan auton sallittuun kokonaismassaan sadan kilon tarkkuudella. Bensa-autoja koskeva ajoneuvoveron perusvero sen sijaan määrittyy suoraan auton CO2-arvon perusteella, joten pienemmillä päästöillä verokin jää pienemmäksi.

– Dieselautoilu on lisäksi ympäristöystävällisempää kuin bensa-autoilu. Dieselvero olisi nyt aika poistaa polttoaineiden nykyhintojen vuoksi kokonaan. Siinä voisi olla perussuomalaisten nuorisojärjestölle kansalaisaloitteen paikka, Mäkynen linjaa.

Suomen Uutiset