Kansanedustaja Ari Koponen vaatii hallitusta heräämään talviuniltaan ja puuttumaan dieselin huimaan hinnannousuun, joka uhkaa kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä ja toimintamahdollisuuksia. Koponen ehdottaa lääkkeeksi ammattidieselin käyttöönottoa, kuten esimerkiksi Ranskassa on tehty.

Dieselin hinta on viimeisen vuoden aikana joulukuun 2021 loppuun mennessä noussut 29 senttiä litralta eli peräti 21 %. Nousujohteinen suunta jatkui vuodenvaihteessa, jolloin hinnat nousivat yhä yli 10 senttiä litralta. Nyt voidaan Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan etujärjestö SKAL:in arvion mukaan puhua jo puolen miljardin euron lisäkustannuksista kuljetusalalle.

– Olemme yli 1 000 kilometrin päässä päämarkkinoistamme, ja teollisuutemme pyörii pääosin kumipyörillä, mutta silti hallitus haluaa lisätä teollisuuden kustannuksia. Ei ole ihme, että teollisuuden uudet investoinnit katoavat muualle, kansanedustaja Ari Koponen kommentoi tilannetta.

Suomen kilpailukyky pelastettava

Suomessa dieselin polttoainevero on Euroopan korkeimpia. Perussuomalaiset esittää omassa vaihtoehtobudjetissaan SKAL:in tavoin ratkaisuksi ammattidieselin käyttöönottoa, jossa ammattiliikenteelle palautettaisiin tietty osa dieselkuluista. Tämä parantaisi Koposen mukaan kotimaisten yritysten kilpailukykyä ja toimintamahdollisuuksia.

– Jo yhdeksässä Euroopan maassa on käytössä järjestelmä, jossa kuljetusyritys saa maksupalautusta tankatusta polttoaineesta, Koponen huomauttaa.

– EU sallii ammattidieselin käytön ja esimerkiksi Ranska palauttaa ammattiliikenteelle yli 11 senttiä litraa kohden. Hallituksen täytyy herätä talviunilta ja ehdottomasti tehdä samoin, jotta olemme kilpailukykyinen maa jatkossa, toteaa Koponen.

Suomen Uutiset