

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
EU:lla taas ketunhäntä kainalossa: ”Jokainen maksaisi tankatessaan veroa Brysseliin”
Keskustelut EU:n liikenteen päästökauppasuunnitelmasta käyvät kuumana. Kriitikot puhuvat ”bensiiniverosta” ja uumoilevat unionin yrittävän käydä suoraan kuluttajan kukkarolle. Lompsa ammottaa pian tyhjyyttään, koska sinne tunkevat nyt liian monet kourat.
Liikenne- ja lämmityspolttoaineiden EU:n laajuinen päästökauppa on osa jättimäistä Fit for 55-ilmastopakettia, jonka avulla unionin päästöt pitäisi pudottaa 55 prosenttiin vuoden 1990 tasosta. Perusteollisuuden ja energiasektorin päästökauppa on jo käynnissä ja se realisoituu esimerkiksi Helsingin kaukolämmön järkyttävänä hinnannousuna.
Bensan, dieselin ja polttoöljyn päästökauppa alkaisi suunnitelman mukaan vuonna 2026 ja ensimmäisenä vuonna kaupan olisi 1,1 miljardia hiilidioksiditonnia. Myytävän määrää leikattaisiin 5 prosenttia vuodessa ja näin päästäisiin unionin edellyttämään lopputulokseen. Päästökauppa voisi käytännössä johtaa siihen, että polttoaineiden hinnat harmonisoitaisiin koko EU:n alueella.
”Bensaveron” maksaminen unionille herättää vahvoja tunteita, sillä se veisi taas kansallista päätäntävaltaa Brysselin kammareihin. Polttoaineiden verotus on useissa maissa jo muutenkin kovaa, eikä siihen välttämättä tarvita enää ylimääräistä kakun jakajaa.
”EU vie rahat ja kasvattaa omaa budjettiaan”
Ruotsissa sosialidemokraatit, keskusta ja liberaalit ovat varovaisen myönteisiä ”EU:n bensaverolle”. Ruotsidemokraatit edellyttävät jäsenvaltioiden oman päätäntävallan säilyttämistä.
– Emme ole sellaisen esityksen takana, joka käy suoraan ruotsalaisen kuluttajan kukkarolle, sanoo ruotsidemokraattien ympäristöpoliittinen asiantuntija Martin Kinnunen.
– Olen huolissani siitä, että EU vie systeemistä rahat ja kasvattaa sen varjolla omaa budjettiaan. Periaatteessa jokainen maksaa sitten tankatessaan eräänlaista veroa Brysseliin. Tämä on uhka kansalliselle itsemääräämisoikeudelle.
Suomessa tuetaan naisten sähköautoilua
Ruotsidemokraatit eivät ole lyöneet lukkoon lopullista kantaansa liikenteen päästökauppaan. Paljon riippuu siitä, miten lopputulema kohtelee kuluttajia ja elinkeinoelämää.
Suomen hallitus on jo hyväksynyt fossiilittoman liikenteen tiekartan. Jakeluvelvoitteen muutos tietää vaikkapa dieselpolttoaineen hintaan 60 sentin korotusta litralta vuoteen 2030 mennessä. Tiekartalla pysymistä saattaa auttaa myös vihreän ympäristöministeriön suunnitelma naisten sähköautoilun tukemisesta.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- harmonisointi perusteollisuus naisten sähköautoilun tukeminen bensiinivero bensan ja dieselin hinta energiasektori Fit for 55 jakeluvelvoite Martin Kinnunen Fossiilittoman liikenteen tiekartta polttoaineiden verotus kansallinen itsemääräämisoikeus Euroopan unioni Päästökauppa Ruotsidemokraatit EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – Tavio: ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”

Purra: “Mikäli koko hallituskausi olisi edistetty perussuomalaista politiikkaa, suomalaisella olisi omassa maassaan muutakin kuin maksajan rooli”

Inflaatio kurittaa amerikkalaisia, bensan hinta ennätyskorkealla – Biden kehottaa kansaa sähköauto-ostoksille

Kokoomus ei halua keventää polttoaineen verotusta – perussuomalaiset pitävät korkeita pumppuhintoja kurittamisena

Polttoaineiden hinnat pilvissä – kasvavat ilmastotoimet ajavat suomalaisia energiaköyhyyteen: ”Kyllähän tämä hirvittää”

Dieselin hinnannoususta jopa 500 miljoonan euron lisäkustannus kuljetusalalle – Koponen: Hallituksen toimet syövät kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn

Perussuomalainen Nuoriso käynnisti uuden kansalaisaloitteen: Kertaluontoinen ja tarkkarajainen elvytyspaketti autoilulle

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?
Viikon suosituimmat

Elon Muskin “nörttitiimi” sulki USA:n kehitysapuviraston – demokraatit raivoissaan
Demokraattien luoman USAID-sotkun selvittäminen on vasta alkanut. Jo nyt on paljastunut, että veronmaksajien rahoja on hätäavun sijasta käytetty LGBTQ- ja DEI-ideologioiden levittämiseen. Rahaa on käytetty myös median lahjomiseen eri puolilla maailmaa. Jatkossa Afganistanin talebanit joutuvat tulemaan toimeen ilman USAID-kondomeja. Rahankäyttöä tutkinut Elon Muskin "nörttitiimi" on jo saanut tappouhkauksia.

Kansanedustaja Sanna Antikainen teki selvitystyön toimittajien puolesta: Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho on jakanut oppositiolle enemmän puheenvuoroja kuin edellinen puhemies Matti Vanhanen
Tällä viikolla valtamediassa on nostatettu tarinaa, jonka mukaan eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho toimisi puolueellisesti tehtävässään eduskunnan kyselytunneilla. Tarinan lähteenä on viime vaalikaudella puhemiehen nuijaa heiluttanut Matti Vanhanen (kesk.). Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää, osoittavat eduskunnan tietopalvelun lukuihin perustuvat tiedot molempien puhemiesten kausillaan oppositiolle antamien puheenvuorojen määristä.

Vanha valtamedia johtaa harhaan uutisoidessaan maahanmuutosta – lukijoita vedätetään osatotuuksilla ja valikoiduilla tiedon palasilla
Useimmiten asiat alkavat mennä pieleen, kun perinteisen valtamedian sähköpostiin ilmestyy tiedote maahanmuuton vaikutuksia, etenkin taloudellisia vaikutuksia, käsittelevästä tutkimuksesta. Myös elinkeinoelämän lobbarit rakentavat omissa julkaisuissaan maahanmuuton vaikutuksista ruusuista kuvaa. Lähes aina pimentoon jää tavallisen veronmaksajan näkökulma, vaikka hän lopulta joutuu maahanmuuton kulujen maksajaksi.

Vigelius: Ylen tulisi keskittyä perustehtäviinsä eikä mielipiteelliseen ja aktivistiseen tuotantoon
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen väläytti aiemmin tällä viikolla ajavansa Yleisradion lakkauttamista. Kansanedustaja Joakim Vigelius katsoo nyt, että tällä hetkellä on relevanttia keskustella siitä, mikä on sovelias Ylen rahoituksen taso, koska lähes kaikki eduskuntapuolueet edellyttävät yksimielisyyttä Yle-päätöksissä.

Oppositiopuolueilla enemmistövalta 18 hyvinvointialueella – ryhmärahoista ja palkkioista leikkaaminen on mahdollista, jos kepulla ja vihervasemmistolla on tahtoa luopua hillotolpista
Hyvinvointialueet ovat itsehallinnollisia alueita, jotka voivat itse päättää siitä, miten ja mihin kohteisiin alueiden saama valtion rahoitus käytetään. Ratkaisun avaimet ovat oppositiopuolueilla, joilla on 18 aluevaltuustossa 21:stä yksinkertainen enemmistö.

Yrittäjien vaalitentin saldoa – Purra: Antti Lindtmanilta kuultiin poskettomia väitteitä niin julkisen talouden korjaamisesta kuin demarien velkaantumishuolestakin
Moni odotti varmasti Suomen Yrittäjien vaalitentistä tiukkaa verokeskustelua, mutta koska kunnissa ja alueilla ei lopulta verotuksesta päätetä, käytettiin jälleen suurin osa ajasta soteasioiden setvimiseen. Jos tavoitteena oli selvittää, mikä on puoluejohtajien viesti yrittäjille kunta- ja aluevaaleissa, niin selväksi tuli ainakin se, että kaikki demareita myöten ovat olevinaan yrittäjien ystäviä.

Aluevaltuustojen hillotolppiin hupenee vuodessa yli 20 miljoonaa euroa – pelkän ryhmärahan lopettamisella voisi rahoittaa kokopäivähoidon kuukausikustannukset 1 600 vanhukselle
Perussuomalaisia lukuun ottamatta johtavat poliitikot ovat kunta- ja aluevaalien alla sangen haluttomia keskustelemaan aluehallinnon palkkioiden, kulukorvausten ja ryhmärahojen leikkauksista. Näistä kuluista säästämällä voitaisiin kuitenkin merkittävästi purkaa hoitovelkaa ja samalla voitaisiin keventää hoitotyötä tekevien terveydenhuollon ammattilaisten kuormaa.

Ex-puhemies Matti Vanhanen puhuu pötyä, ja media jättää yleisön virheellisen tiedon varaan – tilastot osoittavat, etteivät väitteet Halla-ahon puolueellisuudesta pidä alkuunkaan paikkaansa
Entinen puhemies Matti Vanhanen (kesk.) on syyttänyt tiedotusvälineissä nykyistä puhemiestä Jussi Halla-ahoa (ps.) puolueellisuudesta puheenvuorojen jakamisessa eduskunnan kyselytunneilla. Väitteet ovat saaneet laajaa huomiota mediassa, joka on kritiikittömästi toistanut niitä ilman faktapohjaista tarkastelua. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen omien tutkimusten perusteella väitteet eivät pidä ollenkaan paikkaansa.

Vasemmistoliitto ottaisi vastaan kaikki ihmiset, jotka vain pääsevät rajan yli Suomeen – Mäkelä: Vaarallista puhetta – ”Jos kaikki otettaisiin vastaan, se väki ei lopu koskaan”
Vasemmistoliitto ei tue rajaturvallisuuslain jatkamista, ja vasemmisto haluaa myös lisää työperäistä maahanmuuttoa. Perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä muistuttaa, että myös EU-komissio on nyt hyväksynyt sen, että turvapaikanhaun voi rajalla keskeyttää tietyssä tilanteessa.

Eduskunta-aloite vaatii vähemmistöjen ”positiivisen syrjinnän” kieltämistä
Perussuomalaisten kansanedustajat Teemu Keskisarja, Ari Koponen, Jani Mäkelä ja Onni Rostila ajavat muutosta yhdenvertaisuuslakiin.