Dieselin hinta on viime vuoden aikana noussut 21 prosenttia eli 29 senttiä litralta. Euroopan komission joulukuun lopun tilaston mukaan diesel on Suomessa Euroopan toiseksi kalleinta. Vuodenvaihteessa hinnat nousivat lisää. Hankala yhtälö pitkien etäisyyksien maassa.

Pelkästään polttoaineen hinnannousun vaikutus kuorma-autoliikenteen kustannuksiin on ollut SKAL:n mukaan keskimäärin noin 4,3 prosenttia ja perävaunuyhdistelmillä noin 5,1 prosenttia vuodessa.

Vuodenvaihteessa liikennepolttoaineiden hintaa nosti vielä 1,5 prosentilla kiristynyt jakeluvelvoite, joka kohdistuu erityisesti dieselöljyyn. Dieselpolttoaineineen hinta nousi yhdessä yössä taas 10 senttiä litralta. Vuoden alusta parafiinisen dieselöljyn polttoainevero nousi sekin 2 senttiä litralta, todetaan SKAL:n tiedotteessa.

Vuoden aikana kuljetusyrittäjän polttoainekulut ovat saattaneet nousta yli 40 senttiä litralta. Yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle dieselin hinnannousu on voinut tarkoittaa kymmenien tuhansien eurojen lisälaskua, SKAL toteaa.

Ammattidiesel välittömästi valmisteluun

Maanteiden tavaraliikenteessä dieselpolttoainetta palaa noin 1,3 miljardia litraa vuodessa. Yksi sentti lisää dieselin hintaan tarkoittaa noin 13 miljoonan euron lisäkustannuksia kuljetusalalle. Tavaraliikenteessä käytettävästä energiasta kaksi kolmasosaa kuluu raskaissa ajoneuvoyhdistelmissä, eikä niissä ole tällä hetkellä realistista vaihtoehtoa nestemäiselle dieselille.

Dieselin hinnannousun kustannusvaikutus kuljetusalalle on nyt noin 500 miljoonaa euroa vuositalolla, verrattuna joulukuun 2020 tilanteeseen. Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL ry esittää nyt, että hallitus aloittaa välittömästi ammattidieseljärjestelmän valmistelun.

Kansanedustaja Ari Koponen on jo vaatinut hallitusta ”heräämän talviuniltaan” ja puuttumaan välittömästi kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä uhkaavaan dieselin hinnannousuun.

Housunpuntit tutisevat myös bensakuskeilla

Ysivitonen hipoi 4. tammikuuta polttoaine.net -sivuston mukaan pohjoisessa kahden euron litrahintaa. Oulussa hinta oli 1,959 euroa litralta ja vielä etelässä Hämeenlinnassakin 1,919 euroa litralta. Nämä ovat vielä pandemia-ajan hintoja, jotka lähtenevät nousuun, kun taloudellinen vireys nousee taas normaalitasolle kautta maailman.

Polttoaineen hinnasta suurin osa on veroja, joten perussuomalaiset esittää polttoaineiden verojen leikkaamista 25 prosentilla. Uudistus toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa. Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että kansalta on tullut avauksesta erittäin tyytyvistä palautetta.

SUOMEN UUTISET