

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa
Dieselin hinta on viime vuoden aikana noussut 21 prosenttia eli 29 senttiä litralta. Euroopan komission joulukuun lopun tilaston mukaan diesel on Suomessa Euroopan toiseksi kalleinta. Vuodenvaihteessa hinnat nousivat lisää. Hankala yhtälö pitkien etäisyyksien maassa.
Pelkästään polttoaineen hinnannousun vaikutus kuorma-autoliikenteen kustannuksiin on ollut SKAL:n mukaan keskimäärin noin 4,3 prosenttia ja perävaunuyhdistelmillä noin 5,1 prosenttia vuodessa.
Vuodenvaihteessa liikennepolttoaineiden hintaa nosti vielä 1,5 prosentilla kiristynyt jakeluvelvoite, joka kohdistuu erityisesti dieselöljyyn. Dieselpolttoaineineen hinta nousi yhdessä yössä taas 10 senttiä litralta. Vuoden alusta parafiinisen dieselöljyn polttoainevero nousi sekin 2 senttiä litralta, todetaan SKAL:n tiedotteessa.
Vuoden aikana kuljetusyrittäjän polttoainekulut ovat saattaneet nousta yli 40 senttiä litralta. Yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle dieselin hinnannousu on voinut tarkoittaa kymmenien tuhansien eurojen lisälaskua, SKAL toteaa.
Ammattidiesel välittömästi valmisteluun
Maanteiden tavaraliikenteessä dieselpolttoainetta palaa noin 1,3 miljardia litraa vuodessa. Yksi sentti lisää dieselin hintaan tarkoittaa noin 13 miljoonan euron lisäkustannuksia kuljetusalalle. Tavaraliikenteessä käytettävästä energiasta kaksi kolmasosaa kuluu raskaissa ajoneuvoyhdistelmissä, eikä niissä ole tällä hetkellä realistista vaihtoehtoa nestemäiselle dieselille.
Dieselin hinnannousun kustannusvaikutus kuljetusalalle on nyt noin 500 miljoonaa euroa vuositalolla, verrattuna joulukuun 2020 tilanteeseen. Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL ry esittää nyt, että hallitus aloittaa välittömästi ammattidieseljärjestelmän valmistelun.
Kansanedustaja Ari Koponen on jo vaatinut hallitusta ”heräämän talviuniltaan” ja puuttumaan välittömästi kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä uhkaavaan dieselin hinnannousuun.
Housunpuntit tutisevat myös bensakuskeilla
Ysivitonen hipoi 4. tammikuuta polttoaine.net -sivuston mukaan pohjoisessa kahden euron litrahintaa. Oulussa hinta oli 1,959 euroa litralta ja vielä etelässä Hämeenlinnassakin 1,919 euroa litralta. Nämä ovat vielä pandemia-ajan hintoja, jotka lähtenevät nousuun, kun taloudellinen vireys nousee taas normaalitasolle kautta maailman.
Polttoaineen hinnasta suurin osa on veroja, joten perussuomalaiset esittää polttoaineiden verojen leikkaamista 25 prosentilla. Uudistus toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa. Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että kansalta on tullut avauksesta erittäin tyytyvistä palautetta.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- tavaraliikenne ammattidiesel kuljetusala Ari Koponen polttoaineiden hinta kustannukset Mauri Peltokangas verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Dieselin hinnannoususta jopa 500 miljoonan euron lisäkustannus kuljetusalalle – Koponen: Hallituksen toimet syövät kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn

Saarikko vähätteli bensan hintaa, Suomela höpisi omiaan – Purra: On hölmöä väittää, ettei hallitus pysty vaikuttamaan – ”Te voitte laskea veroa”

Peruselämän kustannukset karkaavat käsistä: Polttoaineiden, sähkön ja lämmitysenergian hinnannousu sekä sote tietävät ankaria aikoja suomalaisille

Suomalaiset helisemässä polttoaineiden hintojen kanssa – Peltokangas: Suora leikkaus veroon on ainoa toimiva keino

Ilmastohypetys maksaa: Kaupassa joutuu miettimään entistä tarkemmin, mitä laitetaan ostoskärryyn – ”Ruuan hinta on noussut selvästi”

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?

Perussuomalaiset Naiset: Polttoainekulut nostavat suoraan sotekustannuksia – ambulanssit ja paloautot kulkevat polttoaineella

Laakso ammattidieselin puuhamiehenä – moni veronalennuksen vastustaja kääntänyt takkinsa irtopisteiden toivossa
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Päivän pointti: Missä Suomi-median logiikka Teksasin tulvauutisoinnissa? Väittää ehdotettujen menoleikkauksien vaikuttaneen ennen kuin niitä on tehty

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.

Poliittinen myrsky Teksasin tulvien ympärillä yltyy: Lastenlääkäri sai potkut mauttoman somepäivityksen vuoksi
Teksasin tuhoisat tulvat ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa paitsi valtavan inhimillisen tragedian, myös kiivaan poliittisen keskustelun. Useat liberaalit vaikuttajat ja demokraattisen puolueen keskeiset henkilöt ovat joutuneet rajun arvostelun kohteeksi syytettyään presidentti Donald Trumpia ja republikaanipuoluetta tulvien aiheuttamista vahingoista ja kuolemista.

Jengipomon pidätys Turkissa enteilee huumemarkkinoiden uusjakoa Pohjolassa – valtatyhjiö täytetään tavalla tai toisella
Rikollispomon pidätys Turkissa johtaa valtatyhjiöön Pohjoismaiden ja ennen kaikkea Ruotsin huumekaupassa. Myös kilpailevan jengin johtaja on maanpaossa, joten järjestäytyneen rikollisuuden mannerlaatat ovat liikkeessä. Tyhjiöillä on tapana täyttyä, tavalla tai toisella.

Euroopan parlamentti äänesti Bulgarian liittymisestä euroon – Tynkkynen ainoa suomalaismeppi, joka äänesti vastaan
Euroopan parlamentissa äänestettiin tiistaina Bulgarian hyväksymisestä euroalueen jäseneksi. Mepit antoivat maan eurojäsenyydelle tukensa äänin 531‒69. Tyhjää äänestäneitä oli 79. Paikalla olleista suomalaisista mepeistä ainoa, joka vastusti Bulgarian eurojäsenyyttä, oli perussuomalaisten Sebastian Tynkkynen.

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää