

PS ARKISTO
Laakso ammattidieselin puuhamiehenä – moni veronalennuksen vastustaja kääntänyt takkinsa irtopisteiden toivossa
Ammattidiesel eli raskaan liikenteen polttoaineiden veronalennus on pitkään liikennekeskustelussa ollut toimenpide. Kuljetusalan etujärjestön SKALin kannatuksesta huolimatta sen suosio on poliitikkojen keskuudessa kuitenkin viime kuukausiin asti ollut heikkoa perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laaksoa lukuun ottamatta, joka on tehnyt sitkeää taustatyötä ammattidieselin puolesta vaalikauden alusta lähtien.
Asiaan on nyt tullut muutos. Ammattidieselin kannatuksen lisääntymisen myötä monesta eduskuntapuolueesta onkin noussut esiin poliitikkoja, jotka ovat valmiita esiintymään kuljetusalan veronalennuksen puolestapuhujina helppoja poliittisia irtopisteitä kerätäkseen. Todellisuudessa lakimuutoksen kannattajat ovat eduskunnan käytävillä olleet harvassa.
Perussuomalaisten Sheikki Laakson ammattidieselin puolesta tekemä taustavaikutustyö on kuitenkin kiistämätöntä, ja työ on tuottanut tulosta. Jo vaalikauden alusta ammattidieseliä kannattanut Laakso on lisäksi yhdessä kollegansa kanssa tehnyt ammattidieselin käyttöönotosta esityksen perussuomalaisten vaihtoehtobudjetissa kululaskelmineen päivineen.
Vaikka hallitus onkin näennäisesti ollut ammattidieselin takana jo aiemmin – onhan se sisällytetty hallitusohjelmaan jo vuonna 2019 – on hallituksen sisäistä vastustusta riittänyt koko vaalikauden ajan.
Vastustajista tuli äkkiä puolustajia
Polttoaineiden hintojen noustessa ja perussuomalaisten poliittisen painostuksen alla hallituksen rivit ovat kuitenkin rakoilemassa jo siinä määrin, että lakimuutoksen edistäminen on viimein otettu esille. Laakso on kehityskulkuun tyytyväinen.
– Ammattidieselin käyttöönotto on tärkeä toimenpide kotimaisen kuljetusalan kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja yritysten kustannusten laskemiseksi, kansanedustaja Laakso toteaa.
– Olen kyllä pannut merkille, kuinka nopeasti ammattidieselin vastustajista onkin tullut sen puolustajia, kun mielipidettä vaihtamalla on saatu kerättyä poliittisia pisteitä. Oman edun tavoittelun sijaan ensisijaista on kuitenkin helpottaa kuljetusliikkeiden ahdinkoa polttoaineen hinnannousun ja ulkomaisen kilpailun puristuksessa. Välillisesti tämän pitäisi näkyä myös hintojen laskuna kaupan hyllyillä.
Suomalainen maksaa aina
Laakso nimeää myös toisen suomalaisen kuljetusalan kilpailukykyyn keskeisesti vaikuttavan lakihankkeen – vinjetin.
– Vinjetit eli raskaan liikenteen tienkäyttömaksut ovat monessa Euroopan maassa osoittautuneet toimivaksi käytännöksi kattaa tienhoidon kustannuksia. Vinjetin käyttöönoton avulla ulkomaiset kuljetusyritykset maksaisivat Suomen teillä liikkumisesta sen mukaan kuin ne niitä käyttävät ja kuluttavat, hän kuvailee käytäntöä.
– Nykyinen kilpailutilanne on se, että kun ulkomainen rekka ajaa Suomessa, suomalainen maksaa laskun. Ja kun suomalainen rekka ajaa Keski-Euroopassa, suomalainen maksaa laskun. Vinjetin käyttöönotolla voimme tasoittaa tämän epätasapainoisen kilpailutilanteen.
– Ei kai hallituspuolueiden tavoitteena voi olla se, että tapahtui mitä tapahtui, lasku lähetetään aina suomalaiselle? Laakso pohtii.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ulkomainen kilpailu kuljetusliikkeet polttoaineiden veronalennus tienkäyttömaksu SKAL ammattidiesel polttoaineiden hinnakorotukset lakimuutokset raskas liikenne polttoaineiden verotus Sheikki Laakso kuljetusala ulkomainen raskas liikenne Vaihtoehtobudjetti Vinjettimaksut Hallitusohjelma Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Immonen: Autoilijat ja maaseudun ihmiset ongelmissa hallituksen politiikan seurauksena – ”Pieni- ja keskituloiset suurimpia kärsijöitä”

Perussuomalaiset: Ulkomaisille rekoille tienkäyttömaksu viipymättä

Juuso vaatii ammattidieselin käyttöönottoa

Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa

Koposelta ehdotuksia autoilijoiden ja ammattiliikenteen ahdinkoa helpottamaan: Jakeluvelvoite poistettava, ammattidiesel pikaisesti käyttöön

Ari Koponen moittii hallituksen kykenemättömyyttä helpottaa yrittäjien ahdinkoa: ”Korkeat polttoainehinnat rapauttavat investoinnit ja heikentävät ostovoimaa”
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Teemu Keskisarjan kolumni: Luonnonsuojelijat vastaan ilmakehäkiihkoilijat

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Päivän pointti: Vanha valtamedia torjuu avoimen keskustelun – vetäytyi turvalliseen tilaan suojelemaan omia kehyskertomuksiaan

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Antikainen: Purra pisti komission herroille luun kurkkuun Brysselissä
Euroopan komissio on jälleen nostanut esiin ajatuksen uudesta EU:n yhteisvelasta. Toisin kuin vuonna 2021, jolloin valtiovarainministerinä toiminut keskustan Annika Saarikko hyväksyi EU:n elpymispaketin mukisematta, nyt valtionvarainministerinä on Riikka Purra, joka pisti Brysselissä EU-herroille luun kurkkuun ja sanoi: ei käy.

Purra: Väestönmuutos ei ole salaliittoteoriaa tai äärioikeistolaista – ”Tilastot kertovat armottomasti, kuinka ulkomaalaisväestö lisääntyy ja kasvaa, suomalaisväestö ei”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra listaa X:ssä, miksi puolue puhuu niin paljon Suomen demografisista muutoksista.

Antifaa epäillään aseellisesta hyökkäyksestä viranomaisia vastaan Teksasissa
Vasemmistolainen vihapuhe on johtanut aseelliseen väkivaltaan Yhdysvalloissa. Rajaturvallisuutta valvovia viranomaisia vastaan on viime päivinä tehty kaksi aseellista hyökkäystä. Ensimmäisen suoritti Antifan iskuryhmä, jossa oli mukana useita transnaisia. Toisessa yhteenotossa yksittäinen hyökkääjä menetti henkensä.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Suomi ei hyväksy uutta EU-yhteisvelkaa – ”Me emme kannata tällaisia järjestelyjä, me vastustamme niitä”
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että epävirallista yhteisvelkakeskustelua on jo käyty tällä viikolla euroryhmässä. Purran mukaan Suomen hallituksen kanta asiaan on selvä: uutta yhteisvelkaa ei hyväksytä. - Jo hallitusohjelmaan on selvästi kirjattu, että Suomi edellyttää jokaisen jäsenmaan kantavan vastuuta omista veloistaan ja taloudestaan.
Uusimmat

Ansiotuloverotuksen vähennykset tasaavat tulonjakoa Suomessa

Perussuomalaisten kannattajat erottuvat kaikkein menokriittisimpinä
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää