Kansanedustaja Ari Koponen ihmettelee, miten hallitus on täysin kykenemätön helpottamaan yrittäjien ahdinkoa ja hölläämään kunnianhimoisia ilmastotavoitteitaan. Koponen ehdottaa toimenpidealoitteessaan jakeluvelvoitteen määräaikaista poistamista ja ammattidieselin ottamista käyttöön mahdollisimman pikaisesti.

Bensiinin ja dieselin litrahinnat ovat ennätyskorkealla. Vaikutukset näkyvät muun muassa huoltovarmuuden vaarantumisena, investointien rapautumisena ja kansalaisten heikentyneenä ostovoimana. Kysymys on koko Suomen kilpailukyvystä.

Perussuomalaiset vaativat hallitukselta toimia energian ja polttoaineiden hintoihin hiljattain välikysymyksellä. Vain muutamia viikkoja myöhemmin, Ukrainan sodan puhjettua, tilanne on kriisiytynyt entisestään. Kuljetus- ja logistiikka-alaan sekä maa- ja metsätalouteen kohdistuu mittavia kustannushaasteita.

– SKAL ry:n mukaan esimerkiksi yksi sentti lisää dieselin hintaan tarkoittaa noin 13 miljoonan euron lisäkustannuksia kuljetusalalle, kertoo kansanedustaja Ari Koponen.

Jakeluvelvoite nostaa polttoaineen hintaa

Polttoaineita koskee jakeluvelvoite eli osuus, jonka jakelijan myymästä polttoaineesta pitää olla uusiutuvaa. Velvoite on tänä vuonna 19,5 %, mutta on nousemassa 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä.

– Vaikka jakeluvelvoite ei ole varsinainen vero, ovat sen vaikutukset rinnasteisia veronkorotukselle, sillä se nostaa polttoaineen hintaa. Jakeluvelvoite tulisi määräaikaisesti poistaa, ehdottaa Koponen.

90 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee kumipyörillä

Lisäksi Koponen ehdottaa toimenpidealoitteessaan ammattiautoilijoille verohelpotusta ammattidieselin muodossa mahdollisimman pikaisesti.

– Nämä olisivat toimia, jotka auttaisivat välittömästi niin tavallista autoilijaa kuin ammattiliikennettä. Noin 90 prosenttia suomalaisesta tavaraliikenteestä kulkee kumipyörillä, päättää Koponen.

Suomen Uutiset